A A+ A++

Weryfikacja samochodu przed jego zakupem to niezwykle istotna rzecz, która pozwoli nam uniknąć niebezpieczeństwa oszustwa. To niestety czyha na nas wszędzie, między innymi w sieci, gdzie najczęściej poszukujemy ofert sprzedaży aut. Jedną z najbardziej przydatnych rzeczy przy sprawdzeniu pojazdu jest numer VIN, czyli przypisany do każdego pojazdu unikatowy szyfr. Dowiedz się, dlaczego ten kod jest tak wyjątkowy, z czego się składa oraz na czym polega sprawdzanie auta po VINie.

Czy warto poświęcać czas na sprawdzanie auta przed kupnem?

Zakup samochodu to bardzo często duża inwestycja, która wiąże się zarówno ze sporym wydatkiem i uszczupleniem budżetu, ale także z dużymi emocjami, również tymi skrajnymi. Przygotowując się do zakupu samochodu przeżywamy chwile euforii i radości, często jesteśmy zafascynowani samym faktem przyszłego posiadania nowego auta. Z drugiej strony czujemy niepewność, stres, a nawet strach, natomiast te emocje są jak najbardziej potrzebne. Dzięki nim baczniej pilnujemy kolejnych kroków stawianych w kierunku celu – nabycia nowego samochodu, ale w niektórych przypadkach załamujemy się pod nawałem nerwów i stresu. To z kolei doprowadza do zapominania i pomijania pewnych istotnych kwestii.

Jedną z rzeczy, których powinniśmy bardzo mocno dopilnować jest weryfikacja pojazdu przed jego zakupem. Musimy skupić pełnię uwagi na tym procesie i zbadać samochód bardzo dokładnie od każdej strony, zanim podejmiemy decyzję o jego zakupie. Istnieje wiele czynności służących dokładnemu zbadaniu pojazdu, a jednym z nich jest sprawdzenie auta po VIN.

Czym jest numer VIN?

Najprostszą definicją numeru VIN może okazać się porównanie go do ludzkiego numeru PESEL. Numer VIN to unikatowy ciąg znaków – liter i liczb, które przypisane są do konkretnego samochodu. „Unikatowy” to słowo klucz – oznacza ono, że każdy pojazd posiada swój własny i niepowtarzalny numer VIN, umożliwiający jego dokładną identyfikację. Sam skrót VIN, czyli Vehicle Identification Number możemy przetłumaczyć z języka angielskiego właśnie jako Numer Identyfikacyjny Pojazdu. Pojawił się on na początku lat 50. XX wieku w USA i wraz z kolejnymi dekadami rosła jego popularność w innych częściach świata. Dopiero w 1981 roku wprowadzono system ujednolicania numeru VIN, chociaż po dziś dzień w różnych zakątkach świata opisywany jest on nieco inaczej, co może wprowadzić lekki chaos w przypadku chęci odczytania go.

W Unii Europejskiej numer VIN podlega normalizacji ISO-3779, dzięki czemu w krajach europejskich został on ujednolicony. Kod ten posiada 17 znaków – zarówno w formie cyfr, jak i liczb. Ciąg podzielony jest na trzy sekwencje, a każda z nich odpowiada pewnej grupie informacji, jakie możemy z kodu odczytać. Numer VIN jest jednym z kluczowych elementów, dzięki którym możemy dowiedzieć się szczegółowych informacji o samochodzie, jednak ze względu na stosunkowe skomplikowanie nie każdy potrafi z łatwością go odczytać. Zaszyfrowane w kodzie dane pozwolą nam przede wszystkim dowiedzieć się, czy kod, który widnieje w dowodzie rejestracyjnym lub na stałym elemencie samochodu odpowiada akurat temu pojazdowi, co wykluczy ewentualne próby oszustwa.

Gdzie sprawdzić auto po VINie?

Numer VIN możemy odczytać sami. Jego rozszyfrowanie możliwe jest dzięki istniejącym chociażby w Internecie instrukcjom. Pomogą nam one dowiedzieć się szczegółowych informacji zawartych w każdej grupie znaków. Kiedy nie jesteśmy pewni tego, czy sami potrafimy dokładnie odczytać numer VIN, możemy skorzystać z dostępnych w sieci sprawdzarek. Witryny te powinny być natomiast odpowiednio zweryfikowane, aby dostarczały pewnych informacji. Sprawdzenia auta po VIN możemy dokonać między innymi na stronie Historiaszkod.pl. Strona ta posiada dostęp do oficjalnych baz danych, dzięki czemu odczyt numeru VIN będzie w pełni poprawny. Więcej o tej wyszukiwarce dowiesz się klikając tutaj.

Z czego składa się numer VIN?

Jak już wspomniano, numer VIN składa się z ciągu 17 znaków pogrupowanych na trzy sekwencje. Sekwencjami tymi są WMI, VDS oraz VIS. Liczba znaków w danych sekwencjach jest różna, ale znaki te wewnątrz grup dostarczają bliźniaczych informacji o pojeździe.

Pierwszą sekwencją jest WMI, czyli World Manufacturer Identifier, co po polsku oznacza „identyfikator światowego producenta”. Są to znaki zajmujące w numerze VIN pozycje od 1 do 3. Oznaczają one region, z którego pochodzi producent samochodu oraz opisują samego producenta. Dla przykładu, region europejski oznaczony jest symbolami S-Z, Ameryka Północna 1-5, Ameryka Południowa 8-0, Azja J-R, Afryka A-H, a Australia i Oceania 6-7.

Druga sekwencja to VDS – Vehicle Descriptor Section, czyli „sekcja opisująca pojazd”. Odnosi się ona do informacji o pojeździe, w tym jego typie, opisie nadwozia i innych. Znajduje się tu również znak specjalny, który każdy z producentów wykorzystuje wedle uznania. Sekwencja ta obejmuje w kodzie VIN znaki od 4 do 9.

Ostatnią grupą znaków jest VIS, czyli Vehicle Identifier Section – po polsku „sekcja identyfikacji pojazdu”. Na pozycjach od 10 do 17 wypisane są symbole, których odczyt pozwoli nam poznać dokładnie konkretny samochód. Znajdziemy tutaj informacje o rodzaju napędu, silniku oraz innych cechach danego pojedynczego pojazdu.

Gdzie znajdziemy numer VIN?

Numer VIN konkretnego pojazdu znajdziemy przede wszystkim w dowodzie rejestracyjnym, ale także na elementach samochodu. Wygrawerowany jest on w miejscach, które są stosunkowo odporne i wytrzymałe na uszkodzenia. Są to na przykład podłoga bagażnika, dolny róg przedniej szyby lub okolice błotnika.

Artykuł sponsorowany

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBitwa o majątek generałów. Prawdziwe przyczyny wojny domowej w Sudanie
Następny artykułPolicja zatrzymała “króla kołpaków”. Usłyszał 895 zarzutów