Podziel się na Facebooku
Tweet (Ćwierkaj) na Twitterze
Reaktywowany w 2017 roku transport towarów Kanałem Gliwickim złapał zadyszkę. W ubiegłym roku liczba jednostek prześluzowanych na drodze łączącej Górnośląski Okręg Przemysłowy z Odrą drastycznie spadła.
Po okresie kilkuletniej przerwy transport towarów masowych powrócił na Kanał Gliwicki w 2017 roku. Drogą wodną przesyłany był głównie węgiel z Górnego Śląska do elektrociepłowni we Wrocławiu. Pierwszy po latach transport węgla pokonał trasę z Gliwic do Wrocławia w lipcu 2017 roku. W całym 2017 roku zarządca mógł pochwalić się liczbą ponad 12 tys. śluzowań, co przełożyło się na transport około 127 tysięcy ton węgla.
Wynik ten udało się poprawić rok później, gdy sezon żeglugowy na Kanale Gliwickim przyniósł blisko 16 tysięcy śluzowań i blisko 207 tysięcy ton przetransportowanego węgla. Zarządca drogi wodnej zaznaczał wtedy, że rosnący na Kanale Gliwickim ruch jest efektem prowadzonych prac modernizacyjnych, a także „zintegrowanego podejścia do logistyki i zarządzania transportem na wodach”. Większość śluzowanych jednostek stanowiły barki kursujące między Gliwicami a Wrocławiem, ale z kanału ochoczo korzystały też jednostki pasażerskie. Każda barka pokonująca trasę z portu w Gliwicach do Wrocławia i w odwrotnym kierunku odbywa 12 śluzowań na Kanale Gliwickim (na trasie jest 6 śluz).
Optymizm Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, które zarządza żeglugą na kanale, minął jednak wraz z końcem ubiegłego roku. W 2019 roku sezon żeglugowy przyniósł niespełna 6 tysięcy śluzowań na Kanale Gliwickim, z czego ponad 3800 śluzowań było związanych z ruchem łodzi pasażerskich, rekreacyjnych i turystycznych. Drastyczny spadek dotknął transport węgla.
– W tym samym okresie na Kanale Gliwickim prześluzowano 2198 barek i holowników towarowych. Szacuje się, iż przewoźnicy przetransportowali drogą wodną nie mniej jak 38,5 tys. ton ładunku – informuje Linda Hofman, rzecznik prasowa Państwowego Gospodarstwa Wodne Wody Polskie, Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach.
Jeszcze w 2018 roku przedstawiciele Śląskiego Centrum Logistyki S.A. przekonywali, że są gotowi na przetransportowanie drogą wodną miliona ton węgla rocznie. Ostatni rok bardzo mocno zweryfikował jednak ambitne plany dotyczące Kanału Gliwickiego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS