A A+ A++
Mniej wypadków, zabitych i rannych. Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach przedstawiła statystyki, które pokazują, że na śląskich drogach jest coraz bezpieczniej. Są też jednak niepokojące zjawiska. Drastycznie wzrosła liczba ofiar wypadków wśród motocyklistów i rowerzystów.

W naszych statystykach rok 2024 był najbezpieczniejszy w historii, od czasu gromadzenia takich danych. Cieszymy się z tego co się podziało, natomiast wiemy, że wciąż dużo pracy przed nami. W wypadkach zginęło co prawda najmniej osób, ale te liczby są wciąż wysokie. Wizja poniżej stu ofiar wypadków jest wciąż przed nami i mamy nadzieję, że w tym roku uda nam się ją zrealizować – mówi nadkom. Tomasz Bratek z wydziału ruchu drogowego KWP w Katowicach.

Z danych wynika, że w 2024 roku na drogach woj. śląskiego doszło do 1772 wypadków. W poprzednich latach było to odpowiednio 1900 (2023), 1988 (2022), 2209 (2021) i 2394 (2020). Zginęło w nich 120 osób, czyli o 6 mniej niż w roku 2023. W poprzednich latach było jeszcze gorzej: 155 zabitych w 2022, 149 w 2021 i 189 w 2020.

Spadła też liczba rannych. W 2024 r. było ich 1992, podczas gdy w 2023 – 2206, w 2022 – 2266, w 2021 – 2586, a w 2020 – 2730.

W rozbiciu na poszczególne kategorie uczestników ruchu drogowego, wyraźnie spadła liczba wypadków z udziałem pieszych (2024 – 485, 2023 – 557, 2022 – 555, 2021 – 553, 2020 – 698 oraz liczba ofiar (2024 – 38, 2023 – 44, 2022 – 54, 2021 – 44, 2020 – 67).

Niestety, drastycznie wzrosła liczba wypadków z udziałem motocyklistów i rowerzystów. O ile w 2023 roku na śląskich drogach zginęło 12 motocyklistów, to w ubiegłym roku ofiar było aż 20. To najwięcej od kilku lat. W 2022 r. na drogach zginęło 17 motocyklistów, w 2021 – 12. Dopiero cofając się do 2020 roku odnajdziemy gorsze statystyki (26 ofiar). – Przyczyn upatrujemy w tym, że to był bardzo dobry rok pogodowo, a sezon motocyklowy był bardzo długi – mówi nadkom. Bratek.

Podobnie wygląda to w przypadku rowerzystów. W minionym roku zginęło ich o 100% więcej (14) niż w 2023 (7). Choć trzeba przyznać, że rok 2023 był ewenementem, bo w poprzednich latach rowerzystów ginęło na drogach jeszcze więcej (2022 – 17, 2021 – 18, 2020 – 18).

Poprawiła się za to statystyka dotycząca ujawnionych nietrzeźwych kierujących. Było ich w 2024 roku 10 509 przy 2 693 358 skontrolowanych. W poprzednich latach nietrzeźwych było więcej, przy mniejszej liczbie kontroli (2023 – 11 533 na 2 557582 kontroli, 2022 – 11 514 przy 2 124437 skontrolowanych).

Wśród najczęstszych przyczyn wypadków policja wymienia nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, niezachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu.

Jeśli chodzi o miejsca, w których dochodzi do największej liczby wypadków, to zdecydowanie dominują autostrady, drogi ekspresowe i krajowe, jak chociażby „wiślanka”. Z kolei w przypadku bezpieczeństwa pieszych, kluczowe są centra miast i drogi powiatowe.

Jak mówią policjanci drogówki, zagrożenie dużą liczbą punktów karnych i wysokimi mandatami przestało już trochę działać. – Obawiam się, że przywykliśmy już do tego, że punkty karne zostały zwiększone, że stawki mandatów zostały zwiększone, ale pamiętajmy o tym, że wystarczy tylko dwukrotnie w sposób znaczący przekroczyć prędkość, żeby stracić prawo jazdy – przestrzega nadkom. Bratek.

Codziennie na śląskich drogach służbę pełni około 1200 policjantów drogówki.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułПанк и Эмо возрастом 430 млн лет бросают вызов устоявшимся взглядам: что нашли ученые (видео)
Następny artykułUwaga. Na drogach i chodnikach może być bardzo ślisko (ALERT IMGW)