A A+ A++

Niedawno informowaliśmy o kolejnych ograniczeniach konsoli Sony PlayStation 5. Od dawna wiadomo, że urządzenie wyposażono w port HDMI 2.1, aczkolwiek konsola nie wykorzystuje wszystkich jego funkcjonalności. Brakuje obecnie wsparcia przede wszystkim dla Variable Refresh Rate, które znacząco poprawia synchronizację obrazu w grach. To nie jedne braki konsoli, bo dochodzi jeszcze problem z przenoszeniem zapisów gry z gier PS5 na zewnętrzny pendrive, brak wsparcia dla Dolby Vision oraz Dolby Atmos w aplikacjach VOD czy tymczasowo zablokowany port M.2, uniemożliwiający obecnie rozbudowę podsystemu pamięci. Okazuje się, że PlayStation 5 ma więcej problemów z HDMI 2.1, bowiem przepustowość złącza została zauważalnie obniżona.

Według Vincenta Teoh z HDTVTest, konsola Sony PlayStation 5 nie wykorzystuje pełnej przepustowości portu HDMI 2.1. Zamiast 48 Gbps, jak wskazuje oficjalna specyfikacja, przepustowość sięga maksymalnie 32 Gbps.

_TITLE_

Recenzja Sony PlayStation 5 oraz gry Spider-Man: Miles Morales

Docelowo port HDMI 2.1 ma przepustowość 48 Gbps, co umożliwia przesyłanie treści w rozdzielczości 4K przy maksymalnie 120 klatkach na sekundę. Wyższa przepustowość umożliwia uzyskanie chrominancji 4:4:4 przy wysyłaniu sygnału wideo we wspomnianej przed momentem rozdzielczości. Vincent Teoh z kanału HDTVTest potwierdził jednak, że konsola Japończyków nie wykorzystuje pełnego potencjału HDMI 2.1. Jest to związane ze znacznym obniżeniem przepustowości, do poziomu 32 Gbps. W tej sytuacji rozdzielczość chrominancji zostaje obniżona do 4:2:2 w trybie 120 FPS oraz 4K. Takie ograniczenie będzie miało wpływ jednak głównie w grach, które będą działały w trybie 4K, 120 FPS oraz z aktywnym HDR. W przypadku filmów w jakości Ultra HD z HDR nie powinniśmy oczekiwać pogorszenia obrazu ze względu na to, że filmy często wykorzystują chrominancję 4:2:2 lub 4:2:0, z kolei produkcje obsługujące tryb 4:4:4 działają z szybkością 24 FPS, więc tutaj niższa przepustowość HDMI 2.1 nie będzie tak naprawdę problemem.

_TITLE_

Sony PlayStation 5 – interfejs, aplikacje multimedialne i napęd UHD

W lepszej sytuacji jest Xbox Series X, którego port HDMI 2.1 ma maksymalną przepustowość 40 Gbps. Wprawdzie konsola Microsoftu również nie wykorzystuje pełnej przepustowości, ale na tyle dużej, by utrzymać chrominancję 4:4:4 w trybie 4K 120 FPS z HDR. Na tej konsoli gry mogą zatem wyglądać lepiej (mowa oczywiście o tytułach multiplatformowych, gdzie można porównać wygląd z PS5). Obecnie nie wiemy, czy ograniczenie przepustowości w PlayStation 5 jest tylko software’owe i czy da się odblokować pełny potencjał wraz z aktualizacją oprogramowania. Nie jest to również jedyny problem z PS5, bowiem sam ostatnio odkryłem kłopot z grami uruchamianymi z płyt Ultra HD Blu-ray. W przypadku Assassin’s Creed: Valhalla, przy pierwszym włożeniu płyty, konsola oczywiście kopiuje dane i ściąga z sieci resztę potrzebnych plików i aktualizacji. Jednak po wyjęciu nośnika i ponownym jego umieszczeniu do napędu… system ponownie kopiuje pliki i ściąga resztę z sieci. Proces obecnie jest zapętlony i działa tak samo przy każdorazowym wyjęciu płyty z nośnika i włożeniu go z powrotem. Ten problem również musi zostać naprawiony w jednej z najbliższych aktualizacji oprogramowania.

Źródło: Notebookcheck, PurePC

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKuriozalny błąd w uchwale
Następny artykułMIĘDZYRZECZ: Nowe przepisy budowlane od 2021 roku