Typowanie do kontroli opiera się na analizie ryzyka, do której wykorzystywane są zaawansowane narzędzia analityczne (BIG DATA). Kontrole podatkowe często zastępowane są czynnościami sprawdzającymi. W 2019 roku urzędy celno-skarbowe zrealizowały 2.621 kontroli dotyczących podatków, podczas gdy w 2018 roku takich kontroli było 3.066, a w 2017 roku – 4.271. Zredukowano również liczbę kontroli podatkowych prowadzonych przez urzędy skarbowe. W 2019 roku zakończono 20.374 kontroli podatkowych, natomiast w 2018 roku zrealizowano ich 23.036, zaś w 2017 roku 27.226.
Nieprawidłowości ujawniane podczas kontroli
Według danych resortu finansów, w 2019 roku – podobnie jak w latach poprzednich – największych ustaleń dokonano w podatku VAT. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości polegały na wprowadzaniu do obrotu gospodarczego faktur dokumentujących czynności fikcyjne, które przybierały różne formy, od tych mniej skomplikowanych, polegających na „zakupie” przez przedsiębiorcę jednej lub kilku fikcyjnych faktur w celu zmniejszenia obciążeń podatkowych, a skończywszy na tworzeniu zorganizowanych struktur przestępczych, których celem było wyłudzanie nienależnych zwrotów VAT z tytułu eksportu lub dostaw wewnątrzwspólnotowych.
Duże nieprawidłowości ustalono również w podatku CIT, gdzie podmioty ukrywały rzeczywiste przychody lub starały się ograniczyć wysokość należności podatkowych przez tzw. optymalizację podatkową.
Zmniejszenie obowiązków podatkowych odbywało się np. poprzez tworzenie struktur firmy w krajach o mniejszych obciążeniach podatkowych, obrót udziałami spółek, transakcje między podmiotami powiązanymi w ramach międzynarodowych grup kapitałowych oraz różne formy inwestowania kapitału.
W 2019 roku w wyniku kontroli celno-skarbowych w zakresie podatków, odnotowano o 7,6% więcej wpłat niż w 2018 roku. W 2019 roku wpłaty te wyniosły 1,6 mld zł, natomiast w 2018 roku 1,4 mld zł.
W efekcie zakończonych kontroli podatkowych, w 2019 roku odnotowano 19,8% więcej wpłat niż rok wcześniej. Wysokość wpłat do urzędów skarbowych w 2019 roku to 1,2 mld zł, natomiast w 2018 r. ok. 1 mld zł. Jak ocenia wiceminister Piotr Dziedzic, w toku kontroli administracja skarbowa wykorzystuje m.in. informacje i możliwości, jakie daje nam system STIR oraz struktury elektroniczne ksiąg podatkowych i dowodów księgowych (JPK), co wpływa na skuteczność i efektywność jej działań. Wykorzystanie baz danych i narzędzi analitycznych powoduje, że kontrole kierowane są tam, gdzie analiza przed kontrolna wykaże duże ryzyko nieprawidłowości i gdzie generowane są znaczne straty dla budżetu państwa.
Kontrole mniej uciążliwe dla podatników
Kontrola w KAS wykorzystywana jest jako element całego systemu monitorowania i zwalczania nieprawidłowości, co spowodowało, że sama kontrola prowadzona jest jedynie w przypadkach, gdy nieskuteczne okażą się mniej uciążliwe dla podatników metody weryfikacji rozliczeń podatkowych.
Sprawdź też:
Źródło: www.gov.pl
Mariusz Olech
prawnik, specjalista prawa podatkowego
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS