Trwa polityczny spór o Centralny Port Komunikacyjny. Koalicja rządowa chce najpierw przeprowadzić audyt tej inwestycji, a potem podjąć ostateczne decyzje. O tym, że CPK to rzecz istotna, dobra, potrzebna i należy kontynuować jej budowę, przekonywał w weekendowym “Poranku Radia TOK FM” gość Karoliny Głowackiej prof. Rafał Kucharski z katedry uczenia maszynowego UJ, specjalista od modelowania ruchu.
CPK w szczerym polu to “dar niebios”
Krakowski naukowiec tłumaczył, że prognozowanie modelowania ruchu to dziedzina skomplikowana i w dużej mierze opierająca się na systemach społecznych i czynnikach, nad którymi nie mamy kontroli. Nie da się do końca przewidzieć, jak podróżujemy, jak korzystamy z systemu i jakie decyzje transportowe podejmujemy.
– Na podstawie wszystkich dostępnych danych, które do tej pory mamy, możemy budować model matematyczny tego, co jest obecnie, co widzimy. I jeśli ten model zgadza się z tym, co obserwujemy, to możemy za jego pomocą próbować prognozować, co się stanie w przyszłości – tłumaczył Kucharski. Przyznaje, że choć to tylko prognoza, to już wiemy, że się sprawdza. – Za pomocą takich prognoz stworzyliśmy sieć dróg krajowych i autostrad – z nadzieją, że się zapełnią. I się zapełniły. Niektóre z nich już trzeba rozbudowywać – powiedział z dumą.
To nie wszystko, co mamy dla Ciebie w TOK FM Premium. Spróbuj, posłuchaj i skorzystaj ze specjalnej oferty. Wejdź tutaj, by znaleźć szczegóły >>
Gość TOK FM przyznał, że wielką zaletą sytuacji jest planowana lokalizacja CPK. Cieszył się, że mamy miejsce w kraju na budowę tak wielkiego węzła. – To, że tam w idealnej lokalizacji jest pusta, płaska łąka, to jest dar niebios dla nas – stwierdził prof. Kucharski. Uznał za nieistotne czy wręcz z założenia błędne zarzuty o “budowanie lotniska w szczerym polu”. Ekspert tłumaczył, że tak właśnie powinno być, inaczej to “szczere pole” trzeba by właśnie stworzyć poprzez wyburzenie i wyrównanie terenu czy wybudowanie jakiejś sztucznej wyspy. – Bo tak się właśnie robi w miejscach górzystych lub nadmorskich – wyjaśniał.
– My nie musimy nic robić, bo tam jest łąka, i to w idealnej lokalizacji – przekonywał Kucharski, Stwierdził, że przy kształcie naszego państwa, gdyby Polska była talerzem, na którym stoją różne obciążenia, to środek ciężkości wypadłby gdzieś dokładnie koło Baranowa. – A równocześnie na tyle blisko Warszawy, na tyle blisko Łodzi, że generuje tam duży ruch i krótkiego, i długiego zasięgu, jeśli się to dobrze skomunikuje – podsumował kwestię lokalizacji CPK.
Do CPK co godzinę
Zdaniem eksperta budowa w tym miejscu wielkiego lotniska jest w pełni uzasadniona. – W systemach transportowych czasami dążymy do rozproszenia, a czasami do centralizacji. Czasami hub jest potrzebny, a czasem nie – mówił. Kucharski wyjaśniał, że przy transporcie lotniczym duże lotniska mają sens. Chodzi o to, by było jak najwięcej połączeń z jednego miejsca, ponieważ liczba połączeń transferowych, czyli potencjał takiego hubu, rośnie wraz z kwadratem liczby połączeń, które dolatują do danego węzła. Czyli jeśli w fali porannej do danego lotniska przyleci 10 samolotów, to podróżni mają 10 do kwadratu, czyli 100 połączeń, z których mogą skorzystać. Przy 100 połączeniach będzie to już 10 tysięcy. – Jeśli podzielimy to na dwa różne porty, ten efekt jest znacznie mniejszy – tłumaczył.
Zdaniem prof. Kucharskiego równie ważny, jeśli nie ważniejszy jest kolejowy potencjał CPK. Ekspert wyjaśniał, w jaki sposób może on zwiększyć dostępność nawet dalszych regionów Polski. – Jeśli będzie co godzinę pociąg do CPK, a później z CPK co godzinę pociąg do każdego innego zakątka w Polsce, to ta dostępność znacznie rośnie – przekonywał, tłumacząc, że czas podróży nie powinien być liczony tylko jako ten spędzony w pociągu, ale ogólny.
– Jeśli ten pociąg jedzie krócej, ale dwa razy w ciągu doby, to to jest zupełnie inna oferta, niż jeśli jedzie dłużej, ale połączenia mamy co godzinę – przekonywał i dodała, że ten model podróżowania znacznie usprawni np. podróże biznesowe i możliwość powrotu bez spania w hotelu. Ekspert z przekonaniem twierdził, że będzie to kolejowy przeskok cywilizacyjny porównywalny z tym, jakim dla ruchu samochodowego było stworzenie w ostatnich dekadach nowoczesnej sieci drogowej.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS