Od grudnia 2019 r. zapadło co najmniej dziewięć takich wyroków. W każdej z tych spraw organy podatkowe twierdziły, że preferencja, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, dotyczy jedynie dochodów uzyskanych dzięki realizacji całkiem nowej inwestycji.
Różnice w uzasadnieniu
Niemal wszystkie wspomniane orzeczenia sądów wojewódzkich uchylają interpretacje dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Jedno uchyla decyzję wymiarową.
W niektórych z nich sąd, przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zalecił zbadać, czy istnieją „ścisłe i nierozerwalne” związki między rozbudowywaną inwestycją a istniejącym już zakładem. Na potrzebę wykazania takiego związku wskazał minister finansów w interpretacji ogólnej z 25 października 2019 r. (sygn. DD5.8201.10.2019).
Zdaniem sądów przepisy ustawy podatkowej oraz rozporządzeń o pomocy publicznej nie nakazują wyodrębniania dochodu z nowej inwestycji.
W pozostałych przypadkach sędziowie nie odwoływali się do wykładni ministra i orzekali, że zwolnienie dotyczy wszystkich dochodów, które przedsiębiorca uzyska z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, aż do wysokości limitu przyznanej mu pomocy publicznej.
zobacz także:
Decyzje o wsparciu
Chodzi o przedsiębiorców, którzy otrzymali decyzję o wsparciu wydaną przez ministra rozwoju na podstawie ustawy z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r. poz. 1162).
Decyzja ta uprawnia ich do zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT i art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT.
Z tego samego zwolnienia korzystają też – do końca 2026 r. – przedsiębiorcy działający na podstawie zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej, wydanego na podstawie ustawy o SSE z 20 października 1994 r. (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 482 ze zm.).
Do końca czerwca 2018 r. (czyli do momentu wejścia w życie ustawy o wspieraniu nowych inwestycji) dla celów zwolnienia podatkowego nie miało znaczenia, czy dochód osiągnięty w specjalnej strefie ekonomicznej pochodzi z nowej, czy z już istniejącej inwestycji.
Tylko od zera
Zaczęło to mieć znaczenie w odniesieniu do przedsiębiorców, którzy otrzymali wsparcie już na nowych zasadach, czyli na podstawie ustawy z 10 maja 2018 r. Wprawdzie początkowo dyrektor KIS potwierdzał, że zwolnienie z CIT i PIT dotyczy całego dochodu z działalności wskazanej w decyzji o wsparciu (do wysokości limitu przyznanej pomocy publicznej), ale potem zmienił zdanie. Stwierdził, że z podatkowej preferencji mogli korzystać tylko ci, którzy wznieśli zakład od zera. Nie przysługuje ono natomiast firmom, które rozbudowały już istniejącą infrastrukturę (dobudowując np. halę produkcyjną) albo zmieniły jej przeznaczenie.
Jeszcze inne podejście zaprezentował minister finansów we wspomnianej interpretacji ogólnej z 25 października 2019 r. Stwierdził, że preferencja przysługuje jedynie, gdy „stopień zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią części istniejącej inwestycji”.
W jaki sposób udowodnić, że stopień zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji pozwala na skorzystanie ze zwolnienia? Minister finansów obiecał podać wskazówki w objaśnieniach do interpretacji ogólnej. Do tej pory jednak ich nie wydał.
Na jego wykładni tracą przedsiębiorcy, którzy budują np. nowe hale produkcyjne obok starego zakładu, a nie uda im się wykazać zw … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS