UOKiK postawił zarzuty Santander Bank Polska za nierozliczanie się z pobranych opłat w przypadku całkowitej wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego – poinformował UOKiK w komunikacie prasowym. To pierwszy bank, któremu prezes UOKiK stawia takie zarzuty.
Jak wskazano w komunikacie, jeżeli kredyt hipoteczny – zaciągnięty po 21 lipca 2017 r. – zostanie spłacony całkowicie przed terminem, bank powinien rozliczyć proporcjonalnie koszty pobrane w związku z zawarciem umowy.
“Urząd ustalił, że Santander Bank otrzymał wiele reklamacji od konsumentów, którzy spłacili przed terminem kredyty hipoteczne udzielone od 22 lipca 2017 r. do 16 maja 2022 r. Kredytobiorcy wnosili o proporcjonalne rozliczenie kosztów pobranych w związku z udzieleniem kredytu, w tym np. prowizji” – napisano.
Z dotychczasowych ustaleń prezesa UOKiK wynika, że bank negatywnie rozpatruje takie roszczenia.
“Zarzut dotyczy niezwracania konsumentom, którzy całkowicie spłacili kredyt hipoteczny przed terminem, należnej im w takich sytuacjach kwoty. Przypominam, że w przypadku wcześniejszej spłaty, banki mają obowiązek rozliczenia się z kredytobiorcami. Takie rozliczenie powinno obejmować wszystkie koszty kredytu” – powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Dodał, że w opinii UOKiK wynika to z obowiązujących przepisów prawa. Przepisy te są analogiczne jak w przypadku kredytów konsumenckich, gdzie banki początkowo stanowczo kwestionowały działania Urzędu, zaś ostatecznie dostosowały się do wyroku TSUE z 2019 r. i wytycznych prezesa UOKiK. Rozliczenie pobranych opłat powinno się odbywać według najprostszej i najbardziej sprawiedliwej metody liniowej.
“W postępowaniach wyjaśniających przyglądamy się również praktykom innych banków i nie wykluczamy stawiania dalszych zarzutów” – powiedział prezes UOKiK.
Santander Bank Polska za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara finansowa do 10 proc. rocznego obrotu.
Komentarz Santander Bank Polska
Bank szczegółowo analizuje zarzuty Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – przekazał w środę PAP Santander Bank Polska, odnosząc się do decyzji szefa UOKiK, który postawił bankowi zarzuty stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów.
“Bank szczegółowo analizuje zarzuty Prezesa UOKiK w tej sprawie” – przekazał w środę PAP dyrektor departamentu obsługi prawnej biznesu w Santander Bank Polska Kamil Biedroń.
Jak dodał, “stanowisko Banku co do dalszego postępowania, uwzględniać będzie również opinię Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydaną w dniu 29.09.2022 r. w sprawie C- 555/21.”.
autor: Aneta Oksiuta
aop/ mmu/
(PAP Biznes)
alk/ gor/
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS