A A+ A++

Kwota, jaką zamierzamy przeznaczyć na sfinansowanie realizacji tego zadania wynosi 146 406 746,19 zł – informuje GDDKiA Oddział w Rzeszowie.

Zestawienie ofert:

1. PORR – 129 769 920 zł;
2. BUDIMEX – 152 304 424,33 zł;
3. STRABAG – 181 614 285,93 zł;
4. Intercor – 200 927 361,67 zł;
5. Nowak-Mosty – 211 533 037,69 zł.

Oferty zostaną sprawdzone i ocenione według trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające, konstrukcje wsporcze (20 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc.).

Piotr Uruski, poseł na Sejm RP. Foto: archiwum prywatne

O budowę pierwszej części obwodnicy Sanoka starałem się od pierwszych dni, gdy zostałem posłem. Cieszę się, że od kilku lat możemy poruszać się tą drogą. Również druga część obwodnicy ma fundamentalne znaczenie dla regionu. Zarówno pod kątem komunikacyjnym, jak i z perspektywy otwierania nowych terenów inwestycyjnych i budowlanych, rozwoju przedsiębiorczości i zwiększania potencjału miasta. Blisko 150 mln zł, które na tę inwestycję chce przeznaczyć rząd, to ogromna kwota, ale jestem przekonany, że dzięki zagwarantowanym już środkom, zwiększymy bezpieczeństwo i damy mieszkańcom nowe możliwości – mówi Piotr Uruski, poseł na Sejm RP.

Zakres prac

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. Połączy odcinek drogi zrealizowany w ramach I etapu z DK28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu.

Będzie miała długość ok. 3 km, a na początkowym odcinku wykorzysta przebieg istniejącej DK84, a następnie odbije na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa skrzyżowania typu rondo w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ścieżki pieszo-rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.

obwodnica Sanoka, foto: archiwum prywatne

Ponadto wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: cztery mosty (wszystkie pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną), trzy przepusty (w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję ekologiczną) i mur oporowy. Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej ponad 300 m i przęśle nurtowym o długości 150 m. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Plan zakłada, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 39 miesięcy od daty podpisania umowy.

foto: GDDKiA Oddział w Rzeszowie

Charakterystyka terenu

Trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną (flisz karpacki) i zwartej zabudowie mieszkalnej. Roboty budowlane na pierwszym kilometrze będą realizowane „pod ruchem”.

Cel inwestycji

Oddanie do ruchu 30 stycznia 2020 r. I etapu obwodnicy Sanoka pozwoliło na wyprowadzenie ruchu tranzytowego na DK28 z kierunku Krosna do DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko – Smolnica. Budowa II etapu (ok. 3 km) spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej łączących Unię Europejską z Ukrainą. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Program Budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) powstanie osiem nowych inwestycji drogowych.

Są to:

· obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9
· obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9
· obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28
· obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77
· obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap)
· obwodnica Jasła w ciągu DK73
· obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73
· obwodnica Pilzna w ciągu DK73

Pierwsze zadanie z PB100, II etap obwodnicy Sanoka, jest na etapie przetargu na realizację. Dla pozostałych siedmiu przygotowywane są dokumentacje projektowe. Dla obwodnic Jasła, Pilzna oraz Brzostku i Kołaczyc opracowywane są Koncepcje programowe, a dla pozostałych (obwodnica Nowej Dęby, Kolbuszowej, Miejsca Piastowego i Przemyśla) dokumentacja obejmująca Studium korytarzowe (SK), Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100 w województwie podkarpackim, będą drogami klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) oraz odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległych terenów. Inwestycje będą uwzględniać również m.in. budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogami obwodowymi, budowę i przebudowę systemu odwodnienia korpusu drogowego, budowę urządzeń ochrony środowiska i ruchu drogowego oraz budowę oświetlenia drogowego.

foto: GDDKiA Oddział w Rzeszowie – archiwum

Cel PB100

Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.

Załącznik do uchwały nr 46/2021 Rady Ministrów z 13 kwietnia 2021 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. Rządowy Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zawiera również tzw. listę rezerwową, czyli listę zadań inwestycyjnych możliwych do realizacji w ramach PB100. Obwodnice te będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddawanych do ruchu. Ustalenie kolejności zadań kierowanych do realizacji z powyższego załącznika do Programu pozostaje w kompetencji ministra właściwego do spraw transportu. W momencie podjęcia takiej decyzji przez ministra, GDDKiA niezwłocznie opracuje Program Inwestycji (PI) i przystąpi do prac projektowych.

Więcej środków na inwestycje

24 maja 2022 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Rządowego Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie.

źródło, opis inwestycji, informacja o ofertach: GDDKiA Oddział w Rzeszowie, materiały nadesłane

foto nagłówek: grafika poglądowa

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKryptonim Zabrze. Jeden z oprawców rodziny Ulmów ukrywał się w naszym mieście i jako jedyny z morderców stanął przed sądem
Następny artykułW podziękowaniu za wieloletnią pomoc