A A+ A++

Niektóre model samochodów osiągają prędkość nawet 400 km/h, ale to nie oznacza, że w codziennym użytku są one najszybszym środkiem transportu. Ograniczeniem jest coraz większe natężenie ruchu i niewystarczająca infrastruktura drogowa. Dlatego samorządy wchodzące w skład Metropolii Poznań z pomocą unijną stawiają na transport szynowy czy autobusowy.

Bo jeden pociąg, tramwaj czy autobus może przewieźć jednocześnie tyle samo pasażerów co kilkadziesiąt samochodów osobowych. Tym bardziej, że często tylko jedna osoba podróżuje samochodem, dlatego w centrum miast tworzą się korki. W regionie powstają więc węzły przesiadkowe – samochód zostaje na monitorowanym parkingu, a mieszkaniec przesiada się na transport publiczny.

Kolej na kolej

Tak działa to w Szamotułach, gdzie wybudowano w gminie trzy takie węzły przesiadkowe. Parking jest całkowicie darmowy, są też miejsca dla rowerów. Już teraz na podróż pociągiem do centrum Poznania trzeba przeznaczyć 40 minut, a trwa jeszcze remont linii Poznań-Szczecin. Po zakończonych pracach pociągi jeszcze bardziej przyspieszą. Dla porównania w godzinach szczytu, by dotrzeć do centrum Poznania samochodem trzeba poświęcić nawet godzinę.

Przesiądź się i dojedź na czas

Są gminy, które nie mają dostępu do bezpośredniego połączenia kolejowego, ale tu też powstają węzły przesiadkowe. Gmina Tarnowo Podgórne stawia na niskoemisyjne autobusy. Zakupiono ich już 9, w tym także pierwszy autobus przegubowy. Tu także jest miejsce dla rowerzystów. Na poznańskie Ogrody autobusy dojeżdżają w 25 minut – o wiele szybciej niż osobówki, bo korzystają z sieci buspasów.

A może rower?

Do pracy można dojechać także rowerem – dlatego w Obornikach wybudowano nową ścieżkę rowerową. Trasa na odcinku kilkunastu kilometrów łączy ze sobą 7 miejscowości i biegnie pośród lasu z Obornik przez Słonawy, Bąblin, Bąblinek, Kiszewo i Kiszewko, aż do Stobnicy. Wszystko to z dala od dróg, za to blisko natury. Mieszkańcy okolicy korzystają podwójnie. Na co dzień mają ścieżkę, która prowadzi wprost do centrum i miejsc pracy – w weekendy to wspaniałe miejsce na aktywny wypoczynek z rodziną.

Dlatego na terenie całej Metropolii Poznań powstaną łącznie 53 węzły przesiadkowe. To miejsce dla około 4 tysięcy samochodów w regionie. Z całego systemu transportu do centrum mogą skorzystać tysiące mieszkańców. Umożliwia to także kilkadziesiąt kilometrów nowych ścieżek rowerowych powstałych dzięki Funduszom Europejskim.

Więcej na temat inwestycji w niskoemisyjny transport i węzły przesiadkowe dofinansowane ze środków unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 w najnowszym odcinku magazynu „Zmieniamy Wielkopolskę”.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTo i Owo 14/2021
Następny artykuł​Tęcza na Marsie – co sfotografował łazik Perseverance?