A A+ A++

Rząd chce poprawić dostęp do regionu Podtatrza, przy jednoczesnym zachowaniu jego walorów kulturowych i środowiskowych. W tym celu modernizowana będzie infrastruktura komunikacyjna oraz budowany system transportowy z wykorzystaniem niskoemisyjnego transportu zbiorowego.

Rewitalizacja linii 99 Chabówka-Zakopane – inwestycja podstawowa na linii zakopiańskiej, przebudowa dróg przez powiaty przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych, budowa dróg przez gminy przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych, rozbudowa dwóch skrzyżowań na DK47 z ul. Wojdyły i ul. Ustup w Zakopanem, budowa obwodnic – Nowy Targ, Zakopane, Chochołów, Czarny Dunajec, Jabłonka, budowa drogi DK 7 na odc. Rabka – Chyżne, budowa rond – Zakopane, Szaflary, poprawa płynności ruchu i bezpieczeństwa na odcinku DK47 Nowy Targ – Zakopane, uzupełnienie miejskiej sieci drogowej – Zakopane, Nowy Targ, budowa, modernizacja i rozbudowa dróg powiatowych i gminnych – gmina Kościelisko, Zakopane, Poronin, Brzegi, Wierch Olczański, Wierch Rusiński, Kaniówka, budowa Centrum Przesiadkowego w Kuźnicach, budowa parkingów buforowych – Nowy Targ, Zakopanem, budowa parkingów „Park&Ride” przy przystankach Podhalańskiej Kolei Regionalnej, budowa ścieżek rowerowych oraz sieci wypożyczalni rowerów elektrycznych, zakup taboru kolejowego oraz niskoemisyjnego taboru autobusowego to inwestycje planowane w ramach Programu rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku.

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia tego programu, a przedłożył go minister infrastruktury.

Zasięg działania programu

Program obejmie teren dwóch powiatów: tatrzańskiego i nowotarskiego, wraz z gminami: Zakopane, Bukowina Tatrzańska, Poronin, Kościelisko, Biały Dunajec, Nowy Targ, miasto Nowy Targ, Rabka-Zdrój, Szczawnica, Czarny Dunajec, Czorsztyn, Jabłonka, Krościenko nad Dunajcem, Lipnica Wielka, Łapsze Niżne, Ochotnica Dolna, Raba Wyżna, Spytkowice, Szaflary.
– Obszar ten charakteryzuje się znacznym ruchem turystycznym. Przykładowo – w okresach poza sezonem (marzec – maj oraz październik – listopad) natężenie ruchu na drodze krajowej nr 7 osiągało poziom ok. 16 tys. pojazdów w ciągu doby, podczas gdy w najwyższym sezonie (lipiec – sierpień) było to ok. 24 tys. pojazdów na dobę. Tylko w samym 2018 r. Tatrzański Park Narodowy odwiedziło blisko 4 mln osób – czytamy na stronie prezesa Rady Ministrów.

Forum Współpracy dla Podtatrza

Program będzie koordynowany przez Forum Współpracy dla Podtatrza pod przewodnictwem przedstawicieli samorządu województwa małopolskiego z udziałem władz powiatowych i gminnych oraz Ministerstwa Infrastruktury.

Główne cele programu

Zapewnienie infrastruktury transportowej
– Budowa i modernizacja linii kolejowych.
– Budowa i modernizacja dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych, w tym rond, łączników, dodatkowych pasów ruchu w sąsiedztwie kluczowych skrzyżowań – w szczególności w celu likwidacji tzw. „wąskich gardeł.”
– Budowa przystanków kolejowych i autobusowych, wraz z pozostałą infrastrukturą dla podróżnych.
– Budowa parkingów P&R i węzłów przesiadkowych.
– Budowa ścieżek rowerowych oraz infrastruktury dla obsługi rowerzystów.
– Rozwój infrastruktury paliw alternatywnych.

Poprawa funkcjonowania transportu zbiorowego
– Zakup i wymiana taboru kolejowego i autobusowego, uwzględniająca niskoemisyjność.
– Rozwój połączeń kolejowych, w szczególności Podhalańskiej Kolei Regionalnej.
– Rozwój siatki połączeń autobusowych, w tym dowozowych do przystanków kolejowych i powiązanych z transportem kolejowym.
– Rozwój transgranicznych połączeń w transporcie zbiorowym.

Efektywny system zarządzania transportem
– Integracja rozkładów jazdy.
– Integracja systemów taryfowych (autobusy dalekobieżne, podmiejskie, kolej, autobusy miejskie, opłaty za P&R).
– Inteligentne systemy zarządzania ruchem i systemy informacji pasażerskiej,

Przykładowe inwestycje

  • Rewitalizacja linii 99 Chabówka-Zakopane – inwestycja podstawowa na linii zakopiańskiej
    – Realizacja: do 2023 r.
    – Koszt: 356 mln zł.
    – Efekt: zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h.
  • Przebudowa dróg przez powiaty przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych
    – Długość dróg objętych projektami: 17,4 km.
    – Wartość zadań: 33 mln zł.
  • Przebudowa dróg przez gminy przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych
    – Długość dróg objętych projektami: 21,2 km.
    – Wartość zadań: 39 mln zł.
  • Rozbudowa dwóch skrzyżowań na DK47 z ul. Wojdyły i ul. Ustup w Zakopanem
    – Realizacja: do 2023 r.
    – Koszt: 22 mln zł.
  • Rozbudowa linii kolejowej nr 99 o drugi tor na wybranych odcinkach Nowy Targ – Zakopane.
  • Budowa obwodnic – Nowy Targ, Zakopane, Chochołów, Czarny Dunajec, Jabłonka.
  • Budowa drogi DK 7 na odc. Rabka – Chyżne.
  • Budowa rond – Zakopane, Szaflary.
  • Poprawa płynności ruchu i bezpieczeństwa na odcinku DK47 Nowy Targ – Zakopane.
  • Uzupełnienie miejskiej sieci drogowej – Zakopane, Nowy Targ.
  • Budowa, modernizacja i rozbudowa dróg powiatowych i gminnych – gmina Kościelisko, Zakopane, Poronin, Brzegi, Wierch Olczański, Wierch Rusiński, Kaniówka.
  • Budowa Centrum Przesiadkowego w Kuźnicach.
  • Budowa parkingów buforowych – Nowy Targ, Zakopane.
  • Budowa parkingów „Park&Ride” przy przystankach Podhalańskiej Kolei Regionalnej.
  • Budowa ścieżek rowerowych oraz sieci wypożyczalni rowerów elektrycznych.
  • Zakup taboru kolejowego oraz niskoemisyjnego taboru autobusowego.
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWiedza a wiara, czyli wszyscy jesteśmy wierzący
Następny artykułKoncert Iwony Manisty – Kutryś w Bistro La Casa w Piasecznie