A A+ A++

Aby dokończyć rybnicki fragmentu drogi Racibórz – Pszczyna, potrzeba dołożyć z budżetu miasta prawie 68 mln zł. Bez cięć się nie obejdzie. Alternatywą byłoby unieważnienie przetargu, ale to wiązałoby się z utratą 165 mln zł dofinansowania.

Wielkie pieniądze na szali

– Dokończenie budowy Drogi Regionalnej to najbardziej wyczekiwana i niezwykle potrzebna inwestycja drogowa w naszym mieście, dlatego zdecydowałem się rozstrzygnąć przetarg, mimo że oferowane kwoty przekraczają nasze założenia. Na szali leżą znaczne środki pochodzące z dofinansowania, które moglibyśmy stracić, unieważniając przetarg i przedłużając tym samym czas oczekiwania na inwestycję. Niestety znalezienie w budżecie miasta dodatkowych pieniędzy na budowę drogi, oznacza opóźnienie innych, wcześniej zaplanowanych przedsięwziąć. Ostatecznie o zmianach budżetowych zadecydują radni na najbliższych sesjach – mówi prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

Obecnie trwa ostateczna, formalna weryfikacja dokumentów przetargowych, ale wszystko wskazuje na to, że już w najbliższych dniach poznamy z jednej strony wykonawcę inwestycji, z drugiej zaś dowiemy się, z czego w tym roku trzeba będzie zrezygnować.

Dużo drożej niż przewidywano

Przypomnijmy, koszt budowy brakujących 4 km odcinka drogi od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej, miasto oszacowało na 200 mln zł. Kwota ta obejmuje pozyskane wcześniej dofinansowanie: 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg + 65 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład. W przetargu wpłynęły dwie oferty:

  • STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. – 351 602 299,26 zł
  • Budimex S.A., ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa – 267 910 775, 28 zł

Lokalizacja kolejnego fragmentu drogi Racibórz – Pszczyna.

Droga  Racibórz – Pszczyna. Co już zostało zrobione, co jeszcze jest do zrobienia?

Większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna (czyli ponad 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej) została wybudowana dzięki środkom unijnymi i oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Kosztowała 475 mln zł (w tym 290 mln zł to środki z UE). Pozostał do wybudowania 4-kilometrowy odcinek drogi od węzła wodzisławskiego na DK 78 do ronda na ul. Sportowej w Rybniku.

W marcu 2022 r. oddano fragment drogi od Rudnika do ronda na ul. Rybnickiej w Raciborzu. 7-kilometrowy odcinek trasy kosztował niespełna 300 mln zł. O otwarciu drogi pisaliśmy tutaj: Droga Racibórz – Pszczyna oficjalnie otwarta. Wytrzyma 50 lat bez gruntownego remontu.

Po zakończeniu budowy rybnickiego odcinka drogi, do wybudowania pozostanie kluczowy fragment łączący Racibórz z Rybnikiem.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułСША незабаром оголосять про новий пакет військової допомоги Україні
Następny artykuł„Beksiński w Radomiu” w Kamienicy Deskurów (zdjęcia)