Jedna z zatok przy Estakadzie, która zostanie zmodernizowana // fot. ZDiZ
15.06.2020 r.
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni właśnie ogłosił przetarg na przebudowę 11 zatok autobusowych. Każda z nich zostanie wyposażona m.in. w tablicę informacji pasażerskiej. Modernizację przejdą wybrane przystanki w Chyloni, Leszczynkach, Obłużu oraz Śródmieściu. Koszt realizacji tej inwestycji to prawie 7,5 miliona złotych.
W ubiegłym roku ZDiZ przeprowadził modernizację 19 zatok autobusowych oraz zbudował 29 elektronicznych tablic przystankowych na terenie całego miasta. Było to możliwe dzięki środkom unijnym w ramach projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne”. W tym roku planowana jest przebudowa kolejnych, najbardziej wyeksploatowanych 11 zatok, które zostały wytypowane po konsultacjach z Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Również tegoroczna inwestycja zostanie sfinansowana z tego samego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
– Konsekwentnie stawiamy na rozwój komunikacji zbiorowej, a modernizacja zatok jest elementem naszej polityki zrównoważonego transportu. Chcemy, aby miejska infrastruktura była dostosowana do potrzeb mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z naszych autobusów niskoemisyjnych i trolejbusów. Dlatego też w ramach modernizacji zadbamy nie tylko o równe nawierzchnie, płyty fakturowane, ale też o tablice informacji pasażerskiej. Dzięki nim pasażerowie mogą lepiej organizować swój czas w trakcie podróży – podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Co dokładnie zostanie zrealizowane w ramach modernizacji?
Zatoki zyskają nową, wytrzymałą nawierzchnię betonową o specjalnej prawie 1- metrowej konstrukcji. Nawierzchnia ta ma za zadanie wytrzymać nie tylko ciężar autobusu, ale poprawić komfort jazdy pasażerów. W ramach prac krawędzie przystanków będą miały zamontowane specjalne półokrągłe krawężniki. To ułatwi kierowcom maksymalny i bezpieczny podjazd do krawędzi chodnika. Kolejnym nowym elementem, który zaplanowano w ramach modernizacji, są specjalne płyty funkcyjne montowane pomiędzy standardowymi płytami. To ważne udogodnienie dla osób niewidomych i niedowidzących. Przebudowa zatok prowadzona będzie zgodnie ze obowiązującymi standardami dostępności dla miasta Gdyni.
– W miejskiej infrastrukturze pojawia się coraz więcej elementów technologicznych i informatycznych, które ułatwiają mieszkańcom codzienne funkcjonowanie. Dlatego też chcemy doposażyć modernizowane zatoki w znane już mieszkańcom tablice informacji pasażerskiej. Działają one w ścisłym powiązaniu z naszym systemem TRISTAR. Dzięki nim pasażerowie otrzymują bieżącą informację za ile minut odjedzie pojazd oraz ważne komunikaty – tłumaczy Maciej Bodal, kierownik Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w gdyńskim ZDiZ.
Łącznie ma zostać zainstalowanych 12 tablic informacji pasażerskiej. Oznacza to, że każda zmodernizowana zatoka będzie miała swoją tablicę. Dodatkowa tablica ma być umieszczona na przebudowanym wcześniej przystanku o nazwie Kilińskiego 01/ ul. Władysława IV, kierunek Gdynia Dworzec Główny PKP.
Nazwy 11 przystanków, które będą przebudowane:
- Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
- Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
- Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa,
- Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście,
- Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa,
- Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
- Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże,
- Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia,
- Obłuże Centrum 05/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska,
- Cechowa 02/ul. Unruga, kierunek Śródmieście,
- Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana.
Przetarg na modernizację zatok przystankowych został podzielony na cztery części. Dzięki temu np. czterej różni wykonawcy będą mogli równolegle prowadzić działania w różnych lokalizacjach. Na oferty wykonawców ZDiZ czeka do 1 lipca br. do godziny 10:00.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS