A A+ A++

Fairtrade to jeden z systemów certyfikacji Sprawiedliwego Handlu, który zmienia sytuację producentów rolnych w krajach Ameryki Łacińskiej i Karaibów, Afryki, Azji Południowo-Wschodniej i Oceanii. Fairtrade działa na rzecz wyższych cen skupu, godziwych warunków pracy i bardziej sprawiedliwych warunków handlowych dla drobnych rolników i pracowników. Fairtrade działa w myśl zasady “trade not aid”. Oznacza to, że zamiast uzależniać uboższe kraje od programów pomocy humanitarnej, należy wesprzeć rozwój lokalnej przedsiębiorczości i stworzyć lepsze warunki do eksportu surowców.

Według przeprowadzonego w marcu tego roku badania GlobeScan, 46 proc. polskich respondentów rozpoznaje znak Fairtrade podczas codziennych zakupów. Ci, którzy wiedzą co oznacza, czują z nim silny związek – 8 na 10 osób zgadza się ze stwierdzeniami, że kupując produkty Fairtrade, stają po stronie rolników i producentów, oraz że czują się częścią społeczności działającej na rzecz uczciwości i sprawiedliwości.

Fairtrade uświadamia, że w zglobalizowanym świecie problemy producentów m.in. kawy czy kakao są także naszymi problemami, i że wiąże nas ze sobą sieć wzajemnych zależności.

“Musimy uświadomić sobie, że wspieranie systemów certyfikacji takich jak Fairtrade nie jest aktem miłosierdzia czy współczucia, ale wyrazem odpowiedzialności i solidarności. To pierwszy krok do zmiany nawyków konsumenckich. Dzięki Fairtrade możemy mieć realny wpływ na sytuację ekonomiczną ciężko pracujących osób z Ghany, Ekwadoru czy Indii” – argumentuje Zbigniew Szalbot z Fundacji Fairtrade Polska.

Podkreśla, że wybierając produkty ze znakiem Fairtrade, konsumenci w Polsce przyczyniają się do bardziej uczciwego wynagradzania rolników i pracowników, równouprawnienia kobiet i mężczyzn oraz działań na rzecz klimatu.

Produkty ze znakiem Fairtrade coraz łatwiej znaleźć na półkach sklepowych w wiodących sieciach handlowych, punktach gastronomicznych na stacjach benzynowych czy w sklepach internetowych. Łącznie w 2020 roku wartość hurtowa netto sprzedaży produktów Fairtrade przekroczyła pół miliarda złotych.

Jak informuje Fundacja, poparcie dla idei Fairtrade okazali trzykrotna mistrzyni olimpijska i czterokrotna mistrzyni świata w rzucie młotem – Anita Włodarczyk oraz podróżnik, filozof, pierwszy zdobywca obu biegunów ziemi – Marek Kamiński. To ich twarze pojawią się na m.in. billboardach w największych polskich miastach.

“Wybieram produkty ze znakiem Fairtrade dlatego, że jako sportowiec działam według zasady fair play, chciałabym, żeby rolnicy z uboższych krajów świata byli traktowani fair” – mówi Anita Włodarczyk, która od kilkunastu lat wybiera kawę z certyfikatem Fairtrade.

Marek Kamiński zwraca szczególną uwagę na niesprawiedliwość, jaka płynie z systemu wyzysku: “Ci, którzy uprawiają kawę, kakao, bawełnę, banany, finalnie otrzymują najmniej, mimo, że na świecie istnieje olbrzymi popyt na kawę czy czekoladę. Człowiek jest tym, co daje innym. Kupując produkty ze znakiem Fairtrade, wspierasz ludzi mniej uprzywilejowanych” – tłumaczy podróżnik.

Informacje na temat kampanii, a także o tym, dlaczego warto wybierać produkty Fairtrade, są dostępne na stronie www.fairtrade.org.pl/WybieramFairtrade.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSala koncertowa Filharmonii Częstochowskiej otrzyma imię Wojciecha Kilara. Jesień przy Wilsona z kilkoma dużymi Festiwalami
Następny artykułNiedawno podawał Lewandowskiemu, teraz zagra w Lyonie