A A+ A++
Trwają pierwsze prace pomiędzy Giszowcem a Brynowem. W śladzie kolei piaskowej powstaje pierwsza w mieście velostrada. Pomysł Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w końcu przeszedł z fazy przygotowań do fazy realizacji. Koniec budowy velostrady za ponad 11 mln złotych jeszcze w tym roku.
O budowie pierwszej w Katowicach i pierwszej realizowanej w ramach Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych mówiło się już od kilku lat. W końcu, po długich przygotowaniach, dzisiaj rozpoczęły się prace. Ich efektem będzie połączenie Giszowca i Brynowa. W przetargu zgłosiło się 10 firm, aż 9 ofert mieściło się w budżecie. Ostatecznie budową zajmie się firma Drogopol Sp. z o.o. Inwestycja kosztuje ok. 11,5 mln złotych.
Przejazd pod DK86.
Droga rowerowa o parametrach velostrady ma stanowić 80% trasy o długości 5,3 km, a sama velostrada będzie liczyć ok. 4,2 km. Infrastruktura dla rowerzystów (z wyjątkiem ciągów pieszo-rowerowych) będzie miała 4 metry szerokości. Trasa rowerowa połączy Giszowiec z Brynowem i będzie zaczynać swój bieg przy ul. Kolistej. Dokładniej w miejscu, gdzie kończą się zabudowania, przy nieczynnym wiadukcie. Rowerzyści przejadą pod nim, a następnie długim łukiem w kierunku ul. Pszczyńskiej (DK86). Przed i za tunelem pod drogą powstaną dwa miejsca do odpoczynku dla pieszych i rowerzystów. W sumie takich punktów ma być na całej trasie siedem. Będzie też liczydło do zliczania rowerzystów przejeżdżających trasą. Całość zostanie oświetlona.
Tu, gdzie będzie się zaczynała droga dla rowerzystów, swój początek będzie miał chodnik o szerokości 2 metrów. Będzie on ciągnął się aż do pętli autobusowej na Muchowcu, czyli ma się kończyć dopiero na wysokości ul. Francuskiej. Stąd już do końca velostrady chodnik nie będzie przebiegał przy rowerowej infrastrukturze. Piesi będą mogli korzystać z istniejących ścieżek przebiegających przy stadninie koni i Jazbarze.

Pomiędzy velostradą a drogami na terenie Doliny Trzech Stawów powstaną krótkie ciągi pieszo-rowerowe. Umożliwią one dojazd i dojście na wysokości parkingu nad rolkostradą. Drugi taki zjazd powstanie obok ronda na końcu ul. Francuskiej, czyli na wysokości wspomnianej pętli autobusowej. Całość będzie kończyła się na ul. Huberta. Tu już nie ma infrastruktury dla rowerzystów, ale drogami da się dojechać do ul. Kościuszki i stamtąd również poprzerywaną infrastrukturą do Parku Kościuszki lub w kierunku południowym, czyli do centrum przesiadkowego w Brynowie.

Fragment terenu, na którym powstanie velostrada. Rejon pętli na Muchowcu.
Plac budowy został przekazany w zeszłym tygodniu. Zabezpieczono i oznakowano teren inwestycji. Część prac będzie prowadzonych na terenie należącym do PKP PLK, więc trzeba było uzyskać niezbędne zgody. Dzisiaj w ruch poszły piły, ponieważ wykonawca przystąpił do porządkowania terenu inwestycji. Jeszcze w tym tygodniu Drogopol rozpocznie roboty ziemne. Wykonawca ma 9 miesięcy na prace budowlane, czyli powinny potrwać do końca listopada. Następnie rozpoczną się odbiory, które będą prowadzone przez maksymalnie 3 miesiące. Najpóźniej pierwsi rowerzyści powinni przejechać po velostradzie za rok. Jednak jeśli odbiory pójdą sprawnie, to możliwe, że pierwsza w Katowicach velostrada zostanie otwarta na początku 2025 roku.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNiebezpieczne zabawy młodzieży w Poznaniu. “To igranie ze śmiercią”
Następny artykułTakże Otkała na prezydenta