Miasto planuje realizację kluczowych dróg rowerowych. Rower to ekologiczny i ekonomiczny środek transportu, coraz chętniej wybierany nie tylko jako forma spędzania czasu, ale jako alternatywa dla samochodu czy komunikacji zbiorowej. Stąd budowa bezpiecznych i wygodnych tras, które łączą toruńskie osiedla, zapewniając jednocześnie spójność ciągłość głównych tras rowerowych Torunia. Co, będzie działo się w 2024 roku?
Sobieskiego kluczowa
W 2024 roku powinna ruszyć budowa drogi rowerowej na odcinku ul. Sobieskiego od pl. Pokoju Toruńskiego do ul. Żółkiewskiego. – W ramach zadania na odcinku o długości niespełna 1400 m powstanie droga rowerowa wspólnie z ciągiem chodnika po wschodniej stronie pasa drogowego. Po zachodniej stronie planuje się przebudowę istniejącego chodnika do parametrów ciągu pieszo-rowerowego – wyjaśnia Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. Zakres projektu obejmuje także przebudowę zatok autobusowych i zjazdów, budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej oraz oświetlenia ulicznego. Budowa jednego z kluczowych odcinków dróg rowerowych uzupełni infrastrukturę rowerową w centralnej części miasta. Pozwoli to na zachowanie spójności i ciągłości głównych tras rowerowych Torunia. Na realizację tego przedsięwzięcia miasto wnioskuje o dofinansowanie ze środków zewnętrznych w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027. – W marcu planowane jest złożenie wniosku o dofinansowanie- dodaje Makowski.
Fot. Błażej Antonowicz
Poznańska od Andersa do Szubińskiej
W pierwszym półroczu 2024 roku powinna być również gotowa dokumentacja dla drugiej ważnej drogi rowerowej wzdłuż ul. Poznańskiej. – Rozbudowa ul. Poznańskiej o drogę rowerową i ciąg pieszo-rowerowy jest kluczowa ze względu na lokalizację i charakter drogi. Brak infrastruktury pieszo-rowerowej wzdłuż miejskiego końcowego odcinka drogi krajowej nr 15 stanowi duże zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów – podkreśla Ireneusz Makowski. W tym miejscu notowane jest duże natężenia ruchu pojazdów osobowych i ciężarowych, co jest dużym utrudnieniem dla użytkowników jednośladów. W ramach zadania na odcinku ok. 1,9 km od ul. Andersa do ul. Szubińskiej, planuje się wybudowanie drogi rowerowej z chodnikiem oraz ciągu pieszo-rowerowego. Ponadto projekt przewiduje przebudowę w niezbędnym zakresie innych elementów pasa drogowego tj. chodnika, zjazdów, zatok autobusowych i oświetlenia ulicznego. Przybliżona wartość zadania to ok. 4 mln zł. Ostateczne koszty inwestycji będą znane po rozstrzygnięciu przetargu. W przypadku tej inwestycji, miasto również planuje wystąpić o jej dofinansowanie ze środków zewnętrznych – w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
Fot. Błażej Antonowicz
Między mostami
W 2024 roku kontynuowane będą prace nad opracowaniem dokumentacji projektowej dla budowy połączenia rowerowego mostu im. J. Piłsudskiego z planowaną trasą rowerową wzdłuż mostu kolejowego i ul. Rudacką. Przedmiotem tego projektu jest budowa infrastruktury pieszo-rowerowej po południowej stronie Wisły, łączącej most drogowy z mostem kolejowym wraz z dowiązaniem się do ul. Rudackiej. Nowa droga rowerowa przebiegająca wzdłuż ul. Kujawskiej i ul. Dybowskiej będzie się łączyć z drogą rowerową na ul. Rudackiej, prowadzącej do przeprawy mostowej gen. Elżbiety Zawackiej. Wytyczenie trasy będzie polegało na przebudowie pasa drogowego wraz z przebudową infrastruktury podziemnej. Oprócz wybudowanej drogi rowerowej i chodników, przebudowane zostaną także skrzyżowania i wprowadzona nowa organizacja ruchu. Głównym celem projektu będzie poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów dzięki segregacji ruchu oraz uzupełnienie sieci rowerowej przebiegającej w lewobrzeżnej części miasta. Szacunkowy koszt inwestycji to ponad 2,3 mln zł. Ostateczne koszty inwestycji będą znane po rozstrzygnięciu przetargu na wyłonienie wykonawcy robót. Po opracowaniu dokumentacji i otrzymaniu decyzji administracyjnych, miasto będzie aplikowało o środki unijne w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
Barbarka
Miasto planuje zlecenie opracowania dokumentacji technicznej dla budowy drogi rowerowej na Barbarkę. Budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Barbarka to jedna z najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców tras rowerowych. Na odcinku od ul. Polnej do Osady Leśnej Barbarka ma powstać nowa infrastruktura pieszo-rowerowa o długości ok. 3 km, obejmująca swoim zakresem również infrastrukturę towarzyszącą, w tym budowę elementów małej architektury. Przedsięwzięcie jest efektem działań ukierunkowanych na rozwój zrównoważonej turystyki m.in. przez wsparcie potencjału turystycznego miasta. Planowana inwestycja będzie stanowić uzupełnienie połączenia istniejącej sieci dróg rowerowych w północno-zachodniej części Torunia. Szacunkowa wartość zadania wynosi niespełna 3,5 mln zł. Ostateczne koszty inwestycji będą znane po rozstrzygnięciu przetargu na wyłonienie wykonawcy robót. Po opracowaniu dokumentacji i otrzymaniu decyzji administracyjnych, miasto będzie aplikowało o środki unijne w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
Srebrnego, Na Skarpie
– W najbliższych dniach zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę, który zajmie się remontem ścieżki rowerowej przy ul. Srebrnego 4. Zwycięska firma będzie miała za zadanie zrealizować to przedsięwzięcie w formule projektuj i buduj – informuje Ireneusz Makowski, dyrektor MZD. W praktyce oznacza to, ze będzie musiała wykonać projekt, zdobyć wszystkie niezbędne pozwolenia, a następnie wykonać inwestycje.
Ciąg pieszo-rowerowy przy Konstytucji 3 Maja do remontu
Już niebawem ruszy remont ciągu pieszo-rowerowego przy Konstytucji 3 Maja. Miejski Zarząd Dróg w Toruniu poszukuje wykonawcy robót. Zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty do 22 marca 2024 r.
Ciąg pieszo-rowerowy przy Konstytucji 3 Maja przejdzie remont kapitalny. Jego wykonanie planowane jest na odcinku od Kosynierów Kościuszkowskich do ul. Teligi. Prace zostaną zrealizowane po stronie północnej, na odcinku 284 metrów. Obecnie poszukiwany jest wykonawca remontu. Od dnia podpisania umowy będzie on miał dwa miesiące na wykonanie prac.
Fot. Adam Zakrzewski
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS