A A+ A++

Rok temu o godzinie 12.00 rybnicki magistrat dopuścił nową obwodnicę do ruchu. Mieliśmy okazję już wcześniej nią jeździć z Jackiem Hawlem, naczelnikiem Wydziału Dróg UM w Rybniku. Udaliśmy się też w podróż rowerem. Przez krótki czas była to najlepsza droga rowerowa na świecie.

Przypomnijmy, budowa rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna ruszyła w kwietniu 2017 roku, choć jej ślad można znaleźć już na mapach w latach 70. ubiegłego wieku. Projektowanie, liczne konsultacje, zabieganie o dofinansowanie, wreszcie sama budowa – ten wieloletni proces inwestycyjny zaowocował wreszcie finałem, w postaci przeszło 10-kilometrowej, obwodnicy Rybnika.

Zobacz także

Największa jak dotąd w historii Rybnika inwestycja drogowa obejmowała:

– 10,2 km trasy dwujezdniowej

– 860 m Drogi Śródmiejskiej

– 13 obiektów inżynieryjnych (11 wiaduktów i 2 mosty)

– 5 bezkolizyjnych węzłów drogowych

– liczne ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, sieć kanalizacji deszczowej, przepusty i przejścia dla zwierząt.

Łączna wartość projektu wynosiła 433.700.000 zł, ale 289.989.933 zł z tej kwoty to najwyższe w historii miasta dofinansowanie z funduszy europejskich.

Jednakże mówimy tutaj tylko o jednej połowie sukcesu. Co z drugim etapem obwodnicy ciągnącej się od Węzła Wodzisławskiego w kierunku Niedobczyc i Niewiadomia? To pytanie o tyle zasadne, ponieważ zaawansowane prace prowadzi również Racibórz, któremu zależy na szybkiej komunikacji w stronę Rybnika i autostrady A1.

Wiadomo, że szacunkowy koszt 2,7-kilometrowej trasy jednojezdniowej (bo taka jest brana pod uwagę) wynosi około 200 mln złotych. Jak na razie trasa kończy się na skarpie tuż za wiaduktem przy ul. Wodzisławskiej.

Kiedy ruszy dalszy ciąg inwestycji? Minął rok, a nadal nic nie wiadomo.

– Bacznie obserwujemy wszystkie ogłaszane konkursy na dotacje, jednak mimo wcześniejszych zapowiedzi okazuje się póki co, że szczegóły konkursów nie pozwalają na dofinansowanie inwestycji drogowych dla miasta na prawach powiatu, a takim jest Rybnik. Bywa też tak, że jest zapowiedź konkursu, a po zapoznaniu się z warunkami okazuje się, że nie ma możliwości dofinansowania dróg – wyjaśnia Agnieszka Skupień.

Nasza rozmówczyni zapewnia, że miasto posiada przygotowany projekt budowy i wykupiło nieruchomości na tresie dalszego odcinka drogi.

– Śledzimy na bieżąco wszystkie programy z dotacjami i szukamy środków zewnętrznych na dofinansowanie tej inwestycji. Marszałek i wojewoda wiedzą o takiej potrzebie – dodaje rzecznik UM.

Często jeździcie rybnickim odcinkiem drogi Racibórz-Pszczyna? Macie jakieś uwagi co do niej?

Obserwuj nasz serwis na:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCzy górale wyrażą przynależność do grupy etnicznej? Spis Powszechny 2021
Następny artykułGry z przenośnych konsol Sony, które chciałbym zobaczyć na PS5