A A+ A++
Wojciech Boczoń2025-06-10 10:00analityk Bankier.pl

publikacja
2025-06-10 10:00

Pan Adam od ponad miesiąca nie
może odzyskać pieniędzy, które wysłał z Revoluta do Santander Consumer Banku na
swoje konto oszczędnościowe. Bank-odbiorca nie zaksięgował przelewu i odbił
zlecenie. Słuch po pieniądzach zaginął. Revolut bada sprawę, ale też zachęca do
interwencji u Rzecznika Finansowego i zgłoszenia skargi do Banku Litwy.

Revolut i zaginiony przelew. Fintech zachęca do interwencji u Rzecznika Finansowego i w Banku Litwy
Revolut i zaginiony przelew. Fintech zachęca do interwencji u Rzecznika Finansowego i w Banku Litwy
fot. Talaj / / Shutterstock

O „zaginionych” przelewach
pisaliśmy już na łamach Bankier.pl wielokrotnie. W głównej mierze problemem są
niezgadzające się dane nadawcy i odbiorcy przelewu. W tym przypadku pan Adam
(imię zmienione) uzyskał informację, że Santander Consumer Bank nie księguje
przelewów przychodzących z Revoluta, jeśli zostały wysłane na konto
oszczędnościowe. Sprawa niby zrozumiała, bo takie mogą być wewnętrzne regulacje
banku. Problem polega na tym, że odbity przelew zaginął między bankami
pośredniczącymi i klient nie może odzyskać pieniędzy.

Pieniądze utknęły w Aionie?

W tym przypadku bankiem
pośredniczącym jest Aion Bank. – Santander potwierdził mi przez telefon, że
Aion się z nimi kontaktował i złożył reklamację na odbity przelew. Santander
znowu odpowiedział że przelew odbił i nie mają środków. Więc obawiam się że to
tylko kwestia czasu aż support też powie że Aion środków nie ma… – pisze zdenerwowany
czytelnik.

Pan Adam złożył reklamację, ale
po przeanalizowaniu sytuacji Revolut nie ma sobie nic do zarzucenia –
reklamacja została odrzucona.

„W świetle moich powyższych
ustaleń, mając na uwadze fakt, że Revolut złożył wniosek o lokalizację przelewu
w dniu, w którym połączyłeś się z konsultantem, a za zwrot środków odpowiada
bank beneficjenta, postanowiłam nie podtrzymywać Twojej reklamacji.

Pozwolę sobie wyjaśnić, że
nieuznanie reklamacji nie oznacza, że nie dostrzegam niedogodności, jaką mogła
wywołać ta sytuacja. Oznacza to po prostu, że zgodnie z moją aktualną wiedzą i
dostarczonymi informacjami, Revolut nie postąpił w tym przypadku
niesprawiedliwie.

Zdaję sobie sprawę, że może to
nie być wynik, jakiego byś oczekiwał. Mam jednak nadzieję, że moje wyjaśnienie
i decyzja są zrozumiałe.” – usłyszał w odpowiedzi.

Na tę chwilę, choć od wysłania
przelewu minęło już ponad 30 dni, pan Adam nie może odzyskać pieniędzy. Po naszej
dziennikarskiej interwencji Revolut wrócił do sprawy, ale nadal nie wiadomo,
czemu pieniądze nie wróciły do nadawcy.

Revolut do klienta: zgłoś skargę do RF lub do Banku Litwy

Tymczasem Revolut zachęca pana Adama
do złożenia skargi do Rzecznika Finansowego i do Banku Litwy (Revolut Bank ma
tam licencję).

„Niezależnie od uprawnień
wynikających z przepisów prawa polskiego, możesz także skorzystać z prawa do
wniesienia reklamacji do Banku Litwy w ciągu jednego roku od daty jej złożenia
w Revolut Bank UAB. W takim wypadku, Bank Litwy podejmuje działania jako organ
pozasądowy rozpatrujący spory pomiędzy konsumentami a dostawcami usług
finansowych.

Reklamację można skierować do
Banku Litwy za pomocą elektronicznego systemu rozstrzygania sporów dostępnego
tutaj: www.lb.lt/en/how-can-i-apply-for-dispute-settlement.”
– zachęca Revolut.

Bank przypomina też, że aby mieć
możliwość zwrócenia się do Banku Litwy jako pozasądowego organu rozstrzygania
sporów, klient powinien złożyć reklamację do Revoluta w ciągu trzech miesięcy
od dnia, w którym dowiedział się o domniemanym naruszeniu praw lub interesów
wynikających z umowy z fintechem. Przekazanie skargi do Banku Litwy jest
bezpłatne.

Pozasądowym organem
rozstrzygającym spory konsumenckie niezwiązane z kompetencjami Banku Litwy jest
Państwowy Inspektorat Ochrony Danych Osobowych (SDPI) – litewski organu
nadzorczy, który zajmuje się ochroną danych osobowych.  Jego adres to: Vilniaus str. 25, 01402,
Wilno, Litwa.

Kontaktowaliśmy się z biurem
prasowym, ale ze względu na tajemnicę bankową, nie mamy szczegółowego wglądu w
szczegóły. Rzecznik potwierdził, że sprawa została zgłoszona do suportu i trwa
analiza sytuacji. Do sprawy jeszcze wrócimy.

Źródło:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPoznańscy archiwiści nagrodzeni podczas uroczystej gali w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim
Następny artykułE-korespondencja w e-Urzędzie Skarbowym