A A+ A++

Zeszły rok upłynął pod znakiem rosnącego popytu na wyjazdy zagraniczne. Wakacje.pl, największy agent turystyczny w Polsce, w 2021 roku zanotował w porównaniu z rokiem 2020 wzrost obrotów o sto procent.

Co czwarty klient pojechał do Turcji

Jak pisze w podsumowaniu, klienci wybierali głównie wyjazdy do krajów położonych w basenie Morza Śródziemnego. Na pierwsze miejsce wysunęła się Turcja, wybrało ją 24,9 procent klientów. Na drugim znalazła się Grecja, a na trzecim Egipt. Agent nie podaje wprawdzie udziału tych kierunków w sprzedaży, ale pisze, że wszystkie trzy kraje zgarnęły pulę 61,7 procent wszystkich sprzedanych wyjazdów.

Kolejne miejsca pod względem popularności zajęły Hiszpania, Bułgaria, Dominikana, Cypr, Tunezja, Meksyk i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Zwraca uwagę wysoka pozycja krajów egzotycznych – Dominikany, Meksyku i ZEA. Łatwo się domyślić, że pomogła ich liberalna polityka wpuszczania turystów.

Podobnie było w rywalizacji o pierwsze miejsce Turcji i Grecji. Rok wcześniej wygrała ta pierwsza. Komentujący tę sytuację autorzy podsumowania zwracają uwagę, że Grecja w 2020 roku „dość wcześnie ogłosiła, na jakich warunkach turyści będą mogli wjeżdżać, czym wygrała sezon” letni. Jak dodają, w zeszłym roku udział Turcji w całkowitej sprzedaży wzrósł rok do roku o 2,82 punktu procentowego i był to najdynamiczniejszy wzrost wśród krajów z pierwszej dziesiątki, a Grecji spadł o 3,15 punktu procentowego (największy spadek). Stąd zamiana miejsc na szczycie listy najpopularniejszych kierunków.

Egipt utrzymał swoją pozycję – sprzedaż wyjazdów do kurortów nad Morzem Czerwonym była większa o 2,42 punktu procentowego, licząc rok do roku.

Wakacje.pl

Polacy wydawali więcej

Wakacje.pl przeanalizowały też, ile klienci wydawali na wyjazd z biurem podróży. Średnio na rezerwację było to 6814 złotych, czyli o 19 procent więcej niż w 2020 roku, kiedy średnia wyniosła 5708 złotych.

– Tak duża zmiana wartości to wynik kilku czynników – wyjaśnia dyrektor produktu w Wakacje.pl Jolanta Kołodziejczyk. – Po pierwsze Polacy częściej niż wcześniej decydowali się na pobyt w obiektach o wyższym standardzie, z wyżywieniem w formie all inclusive, a po drugie – większy udział w ich wyjazdach miały podróże do dalekich krajów, które są po prostu droższe niż te do krajów basenu Morza Śródziemnego.

W wypadku Turcji średnio na rezerwację dla dwóch osób klienci przeznaczali 5387 zł (4910 zł w 2020 roku), dla dwójki dorosłych i dziecka było to 7666 zł, przy czterech osobach w konfiguracji dwoje dorosłych i dwoje dzieci 9633 zł, a z trójką dzieci 12 310 zł. Na wakacje w Grecji para wydawała przeciętnie 5926 zł, rodzina z jednym dzieckiem 8138 zł, a z dwójką 10 207 zł. W wypadku Egiptu było to odpowiednio 5539, 7339 i 9247 złotych.

Średnie ceny najpopularniejszych kierunków w 2021 i 2020 roku.

Wakacje.pl

Przedłużone wakacje

Tradycyjnie najwięcej osób kupiło wycieczkę w trzecim kwartale roku, na który przypadło 42,4 procent sprzedaży. Zima była dla branży trudnym okresem z uwagi na obowiązujące wówczas obostrzenia i wprowadzenie jednego terminu ferii, a wiosna z powodu restrykcji, ale i zamknięcia części krajów na przyjazdy z zagranicy.

Na lipiec przypadło 15,6 procent sprzedaży, drugim najpopularniejszym miesiącem kupowania wycieczek był czerwiec z udziałem 15,1 procent, a trzecim sierpień z wynikiem 14,8 procent.

W zeszłym roku udało się nieco wydłużyć sezon, dzięki czemu samoloty latały do najcieplejszych o tej porze roku miejsc w październiku (8 proc. sprzedaży) i na początku listopada (6,3 proc.). Dobry był także maj, kiedy klienci kupili 10,5 proc. wycieczek z terminem realizacji do końca 2021 roku.

Dane o dacie wylotu nie przyniosły niespodzianek – najwięcej osób wyjechało w sierpniu (21 proc.), w lipcu (18,7 proc.) i we wrześniu (14,6 proc.). Czwartym najczęściej wybieranym miesiącem na podróż był czerwiec (9,13 proc.), a piątym październik (6,6 proc.).

2021 rok był jednocześnie czasem popularności last minute i rezerwacji dokonywanych na kilka tygodni przed wylotem. 23 procent sprzedaży przypada na zamówienia składane w okresie do 7 dni przed rozpoczęciem podróży, ale 24 procent w okresie od 31 do 90 dni wcześniej. Na trzecim miejscu i udziałem 20-procentowym, w tym zestawieniu znalazły się wycieczki kupowane na 15-30 dni przed wyjazdem.

Jeśli chodzi o rodzaju transportu na pierwszym miejscu znalazły się wycieczki lotnicze (93,62 proc. wszystkich zarezerwowanych wyjazdów, wzrost w stosunku do roku 2020 o 3,1 punktu procentowego), na drugim te z dojazdem własnym (4,84 proc., spadek o 2,2 punktu procentowego), a na trzecim imprezy autokarowe (1,53 proc., spadek o 0,9 punktu procentowego).

– W 2020 roku, choć turyści najczęściej wybierali wycieczki samolotowe, to większym zainteresowaniem niż zazwyczaj cieszyły się podróże z dojazdem własnym. Od zeszłego roku obserwujemy powrót popularności wyjazdów lotniczych do wcześniejszego poziomu, stąd wzrost w tym segmencie, a spadek udziału ofert z dojazdem samochodem – wyjaśnia menedżer produktu w Wakacje.pl Anna Podpora.

Na urlop najchętniej we dwoje

W 2021 roku klienci biur podróży najchętniej podróżowali we dwoje – takie rezerwacje odpowiadały za 69 proc. sprzedaży. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazły się rodziny z jednym dzieckiem (17 proc.), na trzecim z dwójką dzieci (13 proc.). Co ciekawe, rok do roku o 8,4 pkt. procentowego spadł udział w sprzedaży wyjazdów dla par, a o 4,7 pkt. procentowego wzrósł w wypadku wycieczek dla dwojga dorosłych i dziecka. Wzrost o 3,6 pkt. procentowego zanotowano także wyjazdów rodziców z dwójką dzieci – wyjaśniają autorzy raportu.

W 2021 roku Polacy najchętniej wyjeżdżali na tygodniowe wakacje – takich rezerwacji było zdecydowanie najwięcej, bo aż 69,1 procent. Na drugim miejscu znalazły się pobyty o niestandardowej długości 8-13 dni (17,1 proc.), na trzecim typowe 14-dniowe (6,3 proc.), a na czwartym krótkie wypady połączone z 3-6 noclegami (5,9 proc.).

Wakacje.pl

Klienci Wakacje.pl decydowali się zazwyczaj na pobyt z opcją all inclusive lub ultra all inclusive – na te formy wyżywienia łącznie przypadło nieco ponad 81 procent rezerwacji (prawie 76 proc. w 2020 roku). Dwa posiłki dziennie zamawiało 11 procent podróżnych, na same śniadania zdecydowało się trochę więcej niż 4 procent osób.

Popularność all inclusive rośnie w grupie rodzin z dziećmi i przypada na 86,3 procent zamówień, przy dwóch dorosłych jest tylko nieco niższa, bo … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułStrażacy z Nagoszyna otrzymali nowy sprzęt
Następny artykułKoronawirus.Ten projekt ma zastąpić lex Hoc. Polityk PiS o szczegółach