Motocykle najlepszych zawodników są oczywiście tuningowane. W przypadku teamów fabrycznych wszystko jest jasne – zajmuje się tym fabryka. Teamy niefabryczne, jeśli chcą nawiązać walkę z najlepszymi, muszą sobie radzić inaczej. W Europie działa kilka firm zajmujących się tuningiem silników oraz modyfikacją zawieszeń. Te elementy to dwie z kluczowych spraw w czasie rajdu. Trzecia to wytrzymałość.
Trzeba pamiętać, że wyżyłowane silniki muszą sprostać wytężonej pracy (każdy przecież jedzie na maksa) w trudnych warunkach (ekstremalne upały, duża wysokość w górach, czyli mniejsza zawartość tlenu w powietrzu, duże zapylenie) i wytrzymać dystans ponad 10 000 km przejeżdżanych w ciągu dwóch tygodni.
Nie dziwi, że każdego dnia po dojechaniu na biwak motocykl trafia w ręce mechaników, którzy zaczynają od wymiany oleju silnikowego, filtrów (powietrza i oleju), a często również oleju w zawieszeniach oraz w razie potrzeby płynu hamulcowego. Z ciekawostek: wymiana silnika w czasie rajdu oznacza 15-minutową karę.
Zawodnik sporo ze sobą wiezie – narzędzia, trytki oraz powertape jadą w schowku z włókien węglowych pod kanapą. Najbardziej przydatne rzeczy ma poupychane po kieszeniach. |
W niektórych przypadkach (na środku oesu poza strefą serwisową, czy w czasie maratonu) motocyklista jest zdany na własne siły. Z tego powodu wiezie ze sobą zestaw podstawowych narzędzi, trytytki oraz powertape.
Dakarówka w szczegółach
Kliknij w detal, żeby dowiedzieć się więcej.
Husqvarna FR 450 Rally – dane techniczne
Silnik | 1-cylindrowy, 4-suwowy, chłodzony cieczą, układ smarowania z wymuszonym przepływem oleju z 2 pompami oleju |
Pojemność skokowa | 449,3 cm³ |
Średnica cylindra x skok tłoka | 95 x 63,4 mm |
Przeniesienie napędu | sprzęgło wielotarczowe mokre, uruchamiane hydraulicznie, skrzynia 6-biegowa, napęd tylnego koła łańcuchem 5/8 x 1/4″ |
Rama | kratownicowa z rur ze stali chromowo-molibdenowej, malowana proszkowo |
Skok zawieszenia przód | 305 mm |
Skok zawieszenia tył | 300 mm |
Śr. przedniej tarczy hamulcowej | 300 mm |
Śr. tylnej tarczy hamulcowej | 240 mm |
Kąt główki ramy | 62,5° |
Wysokość kanapy | 960 mm |
Masa bez paliwa | 139 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | ok. 31 litrów |
Amortyzator skrętu
Amortyzator skrętu firmy Scotts jest również używany przez fabrycznych zawodników jeżdżących np. na Husqvarnach czy KTM-ach. Jest on niezbędny do szybkiej jazdy w terenie. Można go regulować bez użycia narzędzi. |
Zasilanie paliwem
Niepozornym przełącznikiem (na samej górze po prawej) zawodnik wybiera zbiornik, z którego wypalane jest paliwo. Żeby zachować dobry balans motocykla, zbiorniki przełącza się co ok. 70 km. |
Zbiorniki paliwa
Dakarówka ma aż trzy zbiorniki paliwa – dwa oddzielne w klasycznym miejscu z przodu oraz jeden w zadupku. Zawodnik decyduje, z którego jest pobierane paliwo. |
Filtr pod ręką
Do wymiany czy wyczyszczenia filtra powietrza nie trzeba żadnych narzędzi. |
Dopełnienie tuningu
Lepsze osiągi silnika i mniejsza masa – tytanowy wydech Akrapoviča robi robotę. A przy okazji cieszy ucho brzmieniem. |
Rezerwowy zbiornik wody
Każdy motocykl musi mieć rezerwowy zbiornik wody o pojemności 3 litrów. Ta woda, w razie czego, umożliwi przeżycie zawodnikowi kilku dni na pustyni. |
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS