A A+ A++

We wtorek i środę 22 oraz 23 czerwca o godzinie odbyła się XXXI sesja Rady Miasta Gdyni. Radni wybrali nowych wiceprzewodniczących, którymi zostali Jakub Ubych i Elżbieta Sierżęga. Odbyła się także debata nad „Raportem o stanie gminy”, po której prezydentowi miasta Wojciechowi Szczurkowi udzielono wotum zaufania i absolutorium. Pracę skarbnika miasta skończył prof. Krzysztof Szałucki, a w jego miejsce powołano Aleksandrę Mendryk. Radni podjęli także tzw. „uchwałę krajobrazową”.

Po raz pierwszy po dłuższej przerwie radni spotkali się w jednym pomieszczeniu, a nie tak, jak miało to miejsce przez ostatnie miesiące – online. XXXI sesja odbyła się w sali audytoryjnej Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni

Na starcie radni dokonali wyboru nowych wiceprzewodniczących Rady. Zostali nimi:

  • Elżbieta Sierżęga
  • Jakub Ubych

Dołączyli oni do przewodniczącej Joanny Zielińskiej i wiceprzewodniczącego Marcina Wołka. Elżbieta Sierżęga i Jakub Ubych zastąpili na stanowiskach Andrzeja Bienia i Stanisława Borskiego, którzy zrzekli się swoich mandatów.

Nowi wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni: Jakub Ubych i Elżbieta Sierżęga

W dalszej części sesji odbyła się debata nad „Raportem o stanie gminy”. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym prezydent miasta ma obowiązek przedstawić radzie raport, który podsumowuje jego działalność w ubiegłym roku. Dokument zawiera strategię rozwoju miasta, a także opis i dokonania prowadzonych w mieście polityk, m.in.: mieszkaniowiej, rodzinnej, kulturalnej, edukacyjnej, gospodarczej, promocji miasta czy rewitalizacyjnej. Część raportu za miniony rok zawiera także podsumowanie działań związanych z walką z pandemią COVID-19. Dokument podsumowuje Gdyński Falochronu i jego poszczególne gałęzie. Pełna treść dokumentu znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej.

Nad przedstawionym dokumentem odbyła się debata, w której głos zabrali również mieszkańcy. W wypowiedziach wskazywano m.in. na potrzebę zintensyfikowania współpracy pomiędzy miastem a Radami Dzielnic, realizowania niektórych dodatkowych inwestycji czy raportowania postępów w inwestycjach jeszcze nie zakończonych i planach na przyszłe lata. Podkreślano także udane zabiegi i podkreślano dobrze realizowane polityki.

W wyniku dyskusji i głosowania radnych prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi przyznano wotum zaufania.

Podczas wtorkowej sesji przedstawiono i przyjęto również sprawozdania:

W związku z powyższym radni zadecydowali również o udzieleniu prezydentowi Gdyni absolutorium.

Podczas XXXI sesji Rada Miasta Gdyni przyjęła uchwały dotyczące m.in.:


zmian w budżecie miasta Gdyni na 2021 rok:

Ustala się dochody budżetu miasta na kwotę 1.843.679.689,04 zł, w
tym:

  • dochody bieżące 1.703.910.654,04 zł,
  • dochody majątkowe 139.769.035 zł.

Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 2.050.954.833,04 zł w tym:

  • wydatki bieżące 1.680.097.398,04 zł,
  • wydatki majątkowe 370.857.435 zł.

W wyniku powyższych zmian, budżet miasta Gdyni wynosi po stronie:
– dochodów 1.843.679.689,04 zł,
– wydatków 2.050.954.833,04 zł,
– przychodów 271.523.460 zł,
– rozchodów 64.248.316 zł.

odwołania i powołania nowego skarbnika miasta

Zgodnie ustawą o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości Rady Miasta Gdyni należy, m.in. powoływanie i odwoływanie skarbnika Miasta na wniosek Prezydenta Miasta.
W dniu 14 czerwca 2021 roku urzędujący skarbnik – prof. Krzysztof Szałucki złożył rezygnację z pełnienia tej funkcji z dniem 22 czerwca, z powodu zamiaru przejścia na emeryturę. Rezygnacja została przyjęta przez Prezydenta Miasta, a następnie przegłosowana przez Radę Miasta.

Jednocześnie prezydent Wojciech Szczurek wystąpił z wnioskiem do Rady Miasta o powołanie na stanowisko skarbnika Aleksandry Mendryk, co zostało przyjęte przez radnych w wyniku głosowania.

Aleksandra Mendryk jest doktorem nauk ekonomicznych, absolwentką Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego, a także Podyplomowego Studium Rachunkowości i Finansów na Wydziale Zarządzania oraz Studium Kierowników Projektów Europejskich na Akademii Edukacji Regionalnej. Ministerstwo Finansów przyznało jej certyfikat księgowy, który uprawnia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Od 2016 roku piastuje funkcję głównej księgowej w Zarządzie Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Wcześniej – w latach 2012-2017 – pełniła funkcję zastępcy głównego księgowego w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej. Jej kariera zawodowa obejmuje także etap akademicki – prowadziła zajęcia dydaktyczne w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni. Wykładała przedmioty: Marketing oraz Badania marketingowe. Ponadto jest autorką własnych badań naukowych pt. „Strategie marketingowe w transporcie miejskim w Polsce”, artykułów do czasopism branżowych oraz współautorką publikacji pt. „Transport miejski. Ekonomia i organizacja” pod redakcją profesora Olgierda Wyszomirskiego.

fot. Przemysław Kozłowski
Nowy skarbnik miasta – Aleksandra Mendryk // fot. Przemysław Kozłowski

zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane,

Jednym z najważniejszych celów – przyjętej na poziomie centralnym – „ustawy krajobrazowej” było stworzenie narzędzia prawnego dla samorządów, dającego możliwość uporządkowania
przestrzeni publicznej z chaosu reklamowego oraz dbałości o krajobraz. Ustawodawca definiuje różne rodzaje krajobrazu dając do zrozumienia, iż przestrzeń przekształcona przez człowieka, ważna z kulturowego punktu widzenia oraz ukształtowana naturalnie, ma tę samą wartość i niezależnie od kontekstu należy ją chronić. Podjęcie uchwały krajobrazowej przez Radę Miasta Gdyni jest konsekwencją tych działań.

Gdynia jako miasto nowoczesne, szybko rozwijające się i odpowiadające współczesnym trendom
w szczególności musi dbać o swoją markę. Informacja wizualna jest nieodłącznym elementem nowoczesnej przestrzeni miejskiej jednak tylko wtedy, gdy wykonana jest w sposób profesjonalny z poszanowaniem architektury i kontekstu miejsca. Wprowadzenie „uchwały krajobrazowej” skutecznie rozwiąże problemy estetyczne i przestrzenne w mieście. Przykładem może być reklama na kółkach niewymagająca zgłoszeń, która przed wprowadzeniem uchwały jest poza wszelką kontrolą. Tablice na przyczepach sytuowane są zazwyczaj z pominięciem obowiązujących odległości od krawędzi jezdni wynikających z ustawy o drogach publicznych. Poza aspektem estetycznym ma to wpływ na bezpieczeństwo użytkowników drogi. W związku z powyższym zapisy uchwały nie dopuszczają reklam niezwiązanych z gruntem.

„Ustawa krajobrazowa” wprowadza zmiany w przepisach uniemożliwiając określanie zapisów
dotyczących ogrodzeń i małej architektury oraz reklam w miejscowych planach zagospodarowania
przestrzennego przenosząc te zagadnienia do „uchwały krajobrazowej”. Dopuszcza to stworzenie
samodzielnego aktu prawnego dla całego obszaru Miasta z ewentualnym zróżnicowaniem zasad na
obszarach o różnych funkcjach określonych czytelnymi granicami.

Na potrzeby opracowania zasad sytuowania urządzeń reklamowych i tablic reklamowych, małej architektury oraz ogrodzeń miasto podzielono na 2 strefy. Strefa A zaostrzonego rygoru wizualnego obejmuje:

  • centralny obszar Miasta przyległy do brzegu morskiego o szerokości ok. 2,5 km, którego granice przebiegają od granicy z Sopotem wzdłuż granicy strefy ochrony krajobrazu Zespołu Ruralistyczno-kuracyjnego Orłowo w Gdyni do przecięcia z torami kolejowymi, dalej wzdłuż osi torów kolejowych do Al. Marsz. Piłsudskiego, następnie wzdłuż ulic: Śląskiej, Morskiej do wysokości stacji SKM Gdynia Stocznia, dalej lewą pierzeją do skrzyżowania z ulicą Grabowo, włączając obszar Zespołu Budynków Dawnej Szkoły Morskiej, a następnie powracając prawą stroną ulicy Morskiej, do przejścia nad torowiskiem SKM Gdynia Stocznia do ul. Janka Wiśniewskiego, dalej wzdłuż Janka Wiśniewskiego do skrzyżowania z ul. Polską, następnie do nabrzeża Basenu IV im. Marsz. Józefa Piłsudskiego; strefa obejmuje obszar ulic granicznych wraz z przyległymi nieruchomościami wzdłuż tych ulic;
  • obszary ochrony dziedzictwa kulturowego – zespołów przestrzennych (budynków lub ich otoczenia) wpisanych do rejestru zabytków znajdujące się poza powyższym obszarem;

Z kolei Strefa B rygoru wizualnego obejmuje pozostały obszar miasta.

fot. materiały Rady Miasta Gdyni

Celem podziału było wyznaczenie terenów szczególnie ważnych ze względu na swoje walory krajobrazowe, historyczne i przestrzenne, dla których obowiązują dodatkowe obostrzenia. Dla pozostałego obszaru opracowano zasady porządkujące przestrzeń poprzez ograniczenie ilości informacji wizualnej, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania.

W zakresie infrastruktury miejskiej wprowadza się zapisy porządkujące i ujednolicające. Wskazane
w uchwale kolory z ogólnodostępnej palety RAL są wynikiem przeprowadzonej analizy i kontynuacją prowadzonej już na terenie gminnym systematyzacją rozwiązań. Tak szczegółowy zapis pozwala na różnym etapie inwestycji, zapanować nad spójnością rozwiązań w przestrzeni publicznej.

W toku prac nad ustalaniem zasad reklamowych przeprowadzono szereg działań konsultacyjnych
i edukacyjnych. Wystąpiono do różnych grup interesariuszy uchwały z prośbą o zgłaszanie wniosków i uwag. Przeprowadzono ankietę internetową w atrakcyjnej interaktywnej formie w celu pozyskania jak najliczniejszej grupy badanych. Z analizy odpowiedzi wynika, że respondenci oczekują stanowczych zmian w zakresie uregulowania kwestii reklamy w mieście. Sami mieszkańcy zdecydowanie optowali za ograniczeniem ilości nośników reklamowych i podniesieniem ich jakości technicznej i estetycznej.

zamiaru zmiany lokalizacji filii nr 6 Miejskiej Biblioteki Publicznej oraz zmiany statutu biblioteki w części dotyczącej zakresu działania i lokalizacji filii oraz oddziałów,

Zgodnie z ustawą o bibliotekach organizator może dokonać połączenia, podziału lub likwidacji biblioteki. Ten sam dokument wskazuje również, że organizator jest obowiązany na 6 miesięcy przed dniem wydania aktu o połączeniu, podziale lub likwidacji biblioteki podać do publicznej wiadomości informację o swoim zamiarze wraz z uzasadnieniem. Obowiązek ten dotyczy również zmiany statutu biblioteki w części dotyczącej zakresu działania i lokalizacji filii oraz oddziałów.

Filia nr 6 Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdyni zlokalizowana jest obecnie przy ul. Kcyńskiej 2 w dzielnicy Cisowa. Jest to niewielki lokal o powierzchni użytkowej pomieszczeń bibliotecznych wielkości 80 m2. Jest on nieprzystosowany do pełnienia funkcji lokalu użyteczności publicznej, a także znajduje się w miejscu, do którego trudno trafić. Obiekt używany jest przez czytelników tylko w części wypożyczalni – około 60 m2 – i znajduje się w złym stanie technicznym. Niewielka powierzchnia lokalu sprawia, że nie można zaoferować użytkownikom żadnych dodatkowych usług poza wypożyczaniem zbiorów.
Z powyżej wskazanych powodów Miasto oraz Biblioteka planują przeniesienie filii nr 6 z końcem
2021 roku do remontowanej obecnie Przystani Chylońska 237: przestronnego, nowoczesnego i funkcjonalnego lokalu, oddalanego od obecnej lokalizacji o około 500 metrów. Nowy obiekt mieści się w centrum dzielnicy Cisowa i będzie w pełni przystosowany do pełnienia funkcji bibliotecznych.

zawarcia porozumienia z Gminą Wiejską Kosakowo, które będzie dotyczyć współpracy przy prowadzeniu kąpieliska Gdynia Babie Doły,

Kąpielisko Gdynia Babie Doły, ujęte w wykazie kąpielisk na obszarze morskim przyległym do miasta, zlokalizowane jest na granicy z Gminą Wiejską Kosakowo. Mając na uwadze lokalizację kąpieliska oraz w celu ułatwienia dostępu do niego zainteresowanym osobom, a także uporządkowania terenu w jego najbliższym otoczeniu i poprawy bezpieczeństwa osób korzystających z kąpieliska, zasadne jest podjęcie współpracy z Gminą Wiejską Kosakowo przy prowadzeniu wspólnego kąpieliska.

W porozumieniu zawartym z Gminą Wiejską Kosakowo określone zostaną w szczególności zasady
ponoszenia wydatków związanych z funkcjonowaniem kąpieliska oraz obowiązki gmin w tym zakresie.

przystąpienia do realizacji projektu o nazwie: „Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego Obszaru Metropolitalnego Gdańsk- Gdynia- Sopot”,

W dniu 10.04.2017 weszła w życie umowa podpisana przez Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk–Gdynia–Sopot oraz gminy zrzeszone w Stowarzyszeniu na realizację projektu o nazwie „Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot”, którego celem było wdrożenie, uruchomienie i kompleksowa eksploatacja, bezobsługowego Systemu Roweru Metropolitalnego (SMR) działającego pod nazwą MEVO, opartego o flotę rowerów publicznych wraz z zapleczem technicznym i teleinformatycznym. Projekt został wdrożony w marcu 2019 roku.

W związku z rozwiązaniem umowy pomiędzy Stowarzyszeniem a wykonawcą oraz planowanym ponownym przetargiem na realizację ww. zadania Gdynia ponownie przystępuje do projektu. Realizacja Projektu wiąże się ze świadczeniem usług użyteczności publicznej, a wdrożenie, uruchomienie, zarządzanie i kompleksowa eksploatacja bezobsługowego Systemu Roweru Metropolitalnego ma przymiot usługi świadczonej w ogólnym interesie gospodarczym.

Udział w systemie oznacza powstanie na terenie gminy stacji rowerowych na gruntach gminnych wraz z przyporządkowaną do nich liczbą rowerów i stojaków rowerowych. Projekt będzie finansowany ze środków własnych gmin, na których terenie projekt będzie realizowany. Udział finansowy Gminy Miasta Gdyni będzie proporcjonalny do liczby rowerów i stacji w gminie w formie dodatkowej składki członkowskiej do Stowarzyszenia na okres 2021- 2028 z możliwością przedłużenia.

Realizacja Projektu sprawi, że wspólny dla Metropolii system roweru publicznego przyczyni się do podniesienia efektywności transportu publicznego w Gminie Gdynia, poprzez poprawę integracji z licznymi podsystemami transportu zbiorowego i indywidualnego, w tym publicznego transportu rowerowego na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

przystąpienia Gminy Miasta Gdyni do projektu „Dostępna szkoła – innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz przyjęcia deklaracji o pełnej realizacji zadań wskazanych w Indywidualnych Planach Poprawy Dostępności po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia.

Gmina Miasta Gdyni wystąpiła do Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego z wnioskiem o dofinansowanie projektu grantowego pod nazwą „Dostępna szkoła – innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia”. Projekt został zakwalifikowany do dofinansowania. Projekt obejmie trzy szkoły podstawowe:

  • Szkoły Podstawowej Nr 16 im. Orła Białego,
  • Szkoły Podstawowej nr 28 im. Lotników Polskich,
  • Szkoły Podstawowej nr 34 z Oddziałami Integracyjnymi

Celem projektu jest poprawa dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w obszarach:

  • architektonicznym,
  • technicznym,
  • organizacyjnym,
  • społeczno-edukacyjnym.

Odbywać się to będzie zgodnie z Modelem dostępnej szkoły oraz z Indywidualnym Planem Poprawy Dostępności określonym dla każdej ze szkół.

Zgodnie z regulaminem rekrutacji organów prowadzących do testowania modelu dostępnej szkoły w ramach projektu „organ prowadzący w dniu podpisania umowy powierzenia grantu zobligowany jest do przedłożenia kopii uchwały o pełnej realizacji zadań wskazanych w Indywidualnych Programach Poprawy Dostępności po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia”.

Podjęcie niniejszej uchwały było więc niezbędne do dalszego procedowana procesu podpisania umowy powierzenia grantu.

Pełen porządek obrad znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZ Kaszub na gdyńskie podwórko
Następny artykułMałgorzata Kidawa-Błońska: Zrzuciliśmy się na kaucję za Sławomira Nowaka