A A+ A++

Radni Miasta na wniosek Komisji Transportu i Mobilności Miejskiej postanowili rekomendować przebieg trasy linii kolejowej CPK w wariancie 64 (oznaczony na mapach jako żółty). Jak czytamy w uzasadnieniu uchwały „Pod względem rozwoju Rybnika oraz pod względem zwiększenia dostępności rybniczan do efektywnego i szybkiego transportu kolejowego, w tym transportu regionalnego i międzynarodowego, wariant 64 jest wariantem optymalnym”.

CPK w Rybniku? Tylko jeżeli ominie Kłokocin

Czym się różni się ten wariant od pozostałych? Przede wszystkim tym, że linia CPK omijałaby dzielnicę Kłokocin, tereny przy BEST EKO oraz staw Papierok. Przypomnijmy, że jeszcze nie tak dawno temu mieszkańcy Kłokocina nie zgodzili się na żaden z wariantów, chyba że przebieg linii kolejowej znajdzie się po stronie Żor i wzdłuż autostrady A1 »Mieszkańcy przeciw kolei „tnącej” Kłokocin. Zebrali ponad 160 podpisów«

Zobacz także

Z podobnego założenia wyszli radni, którzy proponują pociągnąć kolej po wschodniej stronie autostrady.

To bardzo ważne ponieważ po trwającej ponad trzy godziny Komisji Transportu i Mobilności Miejskiej przedstawiciele Rady Dzielnicy Kłokocin zasugerowali konkretne rozwiązania techniczne, które mogłyby uchronić dzielnice przed znaczną ingerencją w lokalną zabudowę mieszkaniową. Przedstawiciele CPK i firmy Egis Poland obiecali, że na planowanym lutowym spotkaniu odniosą się do tych propozycji. Radni miasta Rybnika rozumieją znaczenie CPK dla miasta i są przekonani, że firma Egis zaproponuje techniczne rozwiązania pozwalające na wybudowanie głównej linii kolejowej po drugiej stronie autostrady A1 – mówi Łukasz Kłosek, radny klubu PO.

Stacja Piaski kluczowa dla Rybnika

Radni uznali też, że duże znaczenie dla Rybnika jako ważnego miejsca na mapie nowych sieci kolejowych ma stacja Piaski, jako projektowany elementu systemu CPK.

Taki wariant zwiększa szansę na to, że od północnej strony szybkie pociągi będą wjeżdżały do Rybnika po nowych liniach kolejowych aż do wspomnianej stacji, a następnie będą kierować się na południe Polski m.in. poprzez stację Dworzec Główny w Rybniku i dalej w Wodzisławiu Śląskim.

Bardzo ważne jest, aby plan budowy szybkiej kolei uwzględnił wybudowanie linii do stacji Rybnik Piaski. Z punktu widzenia mieszkańców regionu bardzo ważne jest przebudowanie linii kolejowych z Wodzisławia Śląskiego tak, aby nowa infrastruktura kolejowa CPK pozwalała na wykorzystywanie szybkich pociągów na, jak najdłuższym odcinku połączeń kolejowych w regionie rybnickim – słyszymy.

Infrastruktura linii kolejowych to nie wszystko

Radni wskazali ponadto, że ważnym elementem poprawy transportu kolejowego w regionie jest również podjęcie prac dotyczących modernizacji stacji kolejowych w Rybniku wraz z okoliczną infrastrukturą. Radni w uchwale zwrócili się do lokalnych polityków oraz zarządów PKP S.A. oraz PKP PLK S.A. o podjęcie działań modernizacyjnych budynku dworca kolejowego w Rybniku, oraz przyległych terenów w tym placu parkingowego.

Nowoczesny i zmodernizowany dworzec kolejowy jest jednym z ważniejszych elementów spójnej i nowoczesnej polityki mobilności w naszym mieście. Zarząd Miasta ma plany na utworzenie całkowicie nowej przestrzeni publicznej w okolicach Placu Armii Krajowej wraz z usytuowaną w pobliżu strefą biurową oraz z nowoczesnymi usługami dla biznesu. Wspólne działania władz miasta oraz zarządów PKP S.A., PKP PLK S.A. oraz CPK sp. z o. o. powinny prowadzić do zwiększenia szans na to, aby m.in. do tej nowej przestrzeni miejskiej część pracowników docierała szybką koleją w bardzo komfortowych warunkach – wyjaśnia radny PO – Radosław Knesz, przewodniczący Komisji Transportu i Mobilności Miejskiej.

Większość była „za”

Wszystkie powyższe myśli znalazły się w konkluzji przegłosowanego na sesji stanowiska. Radny PiS – Andrzej Sączek pochwalił swojego klubowego kolegę (z Kłokocina) – Tadeusza Pałkę za zmianę podejścia do tematu.

Pan radny dostrzegł inwestycję. Myślę, że wskazane tutaj kierunki działań są słuszne. Będą potrzebne inwestycje zakładając, że dworzec w Rybniku będzie miejscem, przez które szybka kolej zamierza przebiegać – dodał Andrzej Sączek.

Zdaniem radnego niezależnego Michała Chmielińskiego, stanowisko rady miałoby jeszcze więcej punktów, gdyby wcześniej przeszło przez Komisję Finansów.

Prezydent pominął ten temat w rozmowie z radnym – zaznaczył.

Natomiast radny PO – Krzysztof Szafraniec zwrócił uwagę, że komisja nie ma nic do opiniowana, ponieważ CPK jest projektem rządowym.

My tylko akceptujemy propozycje przebiegu linii. Jeżeli sprawa będzie kontynuowana i pojawi się konkretne przedsięwzięcie dla miasta, to komisja na pewno się nim zajmie – dodał.

Stanowisko poparło 22 radnych, a dwóch wstrzymało się od głosu. Zostanie one teraz przekazane przedstawicielom spółki CPK.

Obserwuj nasz serwis na:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWrocław: Synoptycy ostrzegają przed marznącymi opadami!
Następny artykułWpadł po czterech latach. Zdradziły go odciski palców