W Dolnośląskim Centrum Zdrowia Psychicznego we Wrocławiu uruchomiono pracownię terapii VR. Technologia pozwalająca na stworzenie wirtualnego świata ma pomóc m.in. pacjentom zmagającym się z traumami czy zaburzeniami lękowymi.
Virtual Reality (VR) to technologia, która umożliwia użytkownikom wchodzenie w interakcje z symulowanym, trójwymiarowym środowiskiem za pomocą specjalnych urządzeń, takich jak okulary VR. Stosowana jest w wielu dziedzinach, takich jak edukacja, szkolenia biznesowe, a nawet terapie psychologiczne.
„Virtual Reality jest coraz częściej wykorzystywana w terapii, ponieważ oferuje szereg korzyści dla pacjentów. Pozwala na stworzenie wirtualnego świata, który może pomóc w przezwyciężeniu lęków, stresu i innych zaburzeń emocjonalnych. Cieszę się, że takie nowoczesne rozwiązania są wprowadzane w marszałkowskich szpitalach” – powiedział wicemarszałek województwa dolnośląskiego Marcin Krzyżanowski.
Urząd marszałkowski zwraca uwagę, że jednym z zastosowań VR w terapii jest terapia po traumie. Pacjenci doświadczają wirtualnych scen, które symulują ich traumę w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku. Terapeuta nadzoruje intensywność i stopień ekspozycji, co pozwala na stopniowe przyzwyczajanie pacjenta do określonych stresujących sytuacji i pomaga w radzeniu sobie z lękiem.
VR może również pomóc w terapii zaburzeń lękowych, takich jak fobia społeczna, arachnofobia czy klaustrofobia. Pacjenci mogą ćwiczyć w wirtualnym świecie różne sytuacje społeczne, np. spotkania towarzyskie, prezentacje lub rozmowy z obcymi ludźmi. Ćwiczenia te mają na celu zwiększenie poczucia pewności siebie i zmniejszenie lęku.
„Programy wirtualnej rzeczywistości pozwalają także na odbycie relaksujących sesji terapeutycznych, co również jest bardzo pomocne w leczeniu zaburzeń zdrowia psychicznego” – dodał prezes Dolnośląskiego Centrum Zdrowia Psychicznego we Wrocławiu Michał Stachów.
W DCZP powstały dwie sale do terapii z wykorzystaniem Virtual Reality, zaprojektowane przez firmę ZENonVR. Zastosowano tam mapowanie cyfrowe pokojów, aby pokrywały się z obrazem generowanym w VR. Użytkownik zakłada tam specjalne gogle, a na ręce kontrolery z przyciskami, dzięki którym może sterować wirtualną rzeczywistością.
W jednej sali znajdują się dwa stanowiska i jest ona przystosowana do trybu Freeroam VR, gdzie osoby poddające się terapii mają możliwość swobodnego poruszania się po całej dostępnej przestrzeni. Mogą także spotykać się w niej i doświadczać wzajemnych interakcji.
Drugi pokój obejmuje cztery stanowiska z fotelami w trybie Roomscale VR, które nie wymagają aktywności fizycznej. Nad każdym ze stanowisk znajdują się monitory, dzięki którym koordynator na bieżąco obserwuje działania użytkowników w wirtualnym świecie.
Autorka: Agata Tomczyńska
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS