KE zamierza zmodyfikować przepisy dotyczące mas i wymiarów ciężarówek. Najważniejszymi punktami jest dopuszczenie do ruchu zestawów mierzących 25,25 m długości, które zabierają np. dwa kontenery (40-stopowy i 20-stopowy) oraz podniesienie dmc 5-osiowego zestawu do 44 ton. Przyjrzeliśmy się zebranym opiniom.
Koleje przeciw
Jak łatwo zgadnąć przeciwko długim i ciężkim zestawom są koleje. Obawiają się wzmocnienia samochodowej konkurencji, która w ostatnich latach zabrała sporo przewozów kolejom – ich udział w europejskim rynku zmalał do 18,7 proc. w 2020 roku. Tymczasem KE liczy, że w 2030 roku udział kolei sięgnie 30 proc.
Czytaj więcej
Z badań przeprowadzonych w 2011 roku przez Instytut Fraunhofera, obawy są słuszne. Instytut przeanalizował 5 tras i wziął pod uwagę 3 scenariusze: dopuszczenie do ruchu naczep wydłużonych do 19,92 m, zestawów o długości 25,25 m i dmc 44 tony oraz zestawów długich na 25,25 m, ale o dmc 60 ton.
Dopuszczenie 25,25-metrowych zestawów najbardziej dotknie kolejowe przesyłki jednowagonowego. Instytut wyliczył, że nadania jednowagonowe zmaleją o 20 – 35 proc., natomiast praca kolejowych przewozów intermodalnych może zmaleć o 11-13 proc. Najmniejsze obciążenia dla środowiska zapewni 60-tonowy zestaw długości 25,25 m.
Działający w Niemczech Związek kolejowy i transportowy (EVG) obawia się, że towary przewożone koleją będą migrować na drogi, ponieważ, jak szacuje Federalny Instytut Badań Drogowych, wykorzystujący długie zestawy transport drogowy towarów będzie o 26 proc. tańszy od obecnego.
Potwierdza to praktyczne doświadczenie. Po tym, jak Szwecja zezwoliła na ponadgabarytowe ciężarówki na początku lat 90., transport drogowy zyskał znaczny udział w rynku kosztem kolei (jej udziały spadły z 35 do 30 proc.). Podobny proces w Niemczech doprowadziłby do utraty tysiąca miejsc pracy.
Czytaj więcej
Statki w kolejkach do portów
Spedytorzy nie mają nadziei na szybką poprawę terminowości i obniżkę cen w morskich przewozach kontenerów z Chin. Napaść Rosji na Ukrainę może tylko pogorszyć sytuację.
Autopromocja
FORUM ESG
Co warto wiedzieć o ESG? Jej znaczenie dla firm i gospodarki.
CZYTAJ WIĘCEJ
Kolejarze straszą także zniszczeniem dróg oraz rosnącym zanieczyszczeniem powietrza, wynikającym z coraz większego ruchu ciężarówek i zamierających przewozów kolejowych. Natomiast prywatni przewoźnicy kolejowi, zrzeszenie w EFRA uważają, że tabor samochodowy powinien być przystosowany do przewożenia kolejami.
Nadawcy za
Za dopuszczeniem do międzynarodowego ruchu są spedytorzy i nadawcy. Stowarzyszenie producentów papieru, którego członkowie mają 895 papierni przyznaje, że nadając rocznie 275 mln ton surowca i produktu, najchętniej używa transportu samochodowego z uwagi na elastyczność i niski koszt. Niedostosowane do potrzeb wymiary samochodów stanowią jedno z wąskich gardeł transportu. Podobnie uważa organizacja reprezentująca europejski przemysł hutniczy, szklarski, przewoźnicy ekspresowi i niemieckie stowarzyszenie przemysłu BVI.
Czytaj więcej
Kolejarze: transport drogowy jest zbyt tani
Kolejarze protestują przeciw wyższym cenom dostępu do torów i malejącej konkurencyjności w stosunku do samochodów. Transport drogowy już płaci wyższe myto, a to nie koniec podwyżek dla tej gałęzi transportu.
O ostrożność w dopuszczeniu długich i ciężkich zestawów do ruchu apeluje Europejska Konferencja Drogowa CERN. Wskazuje, że infrastruktura (mosty, parkingi, ronda) musi być dostosowana do pojazdów. W przypadku długich zestawów nie od rzeczy byłby elektroniczny nadzór.
Norweskie Ministerstwo Transportu podkreśla, że unijne regulacje nie powinny zmuszać krajów do akceptacji w ruchu międzynarodowym dłuższych i cięższych zestawów.
Czytaj więcej
Fińskie Ministerstwo transportu przypomina, że od ponad 20 lat po kraju jeżdżą zestawy mierzące 25,25 m. Umożliwiły one stworzenie efektywnego transportu. Zarazem większe wymiary i masy nie stanowią dodatkowego obciążenia dla infrastruktury, ponieważ nacisk na oś jest mniejszy w długich zestawach niż w standardowych. Także masy skupione nie są większe, co ma znaczenie dla trwałości mostów.
Nie zauważono również obniżenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. W rezultacie od 1 stycznia 2019 roku Finlandia dopuściła zestawy mierzące 34,5 m, transportujące dwa 40-stopwe kontenery.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS