A A+ A++

KE zamierza zmodyfikować przepisy dotyczące mas i wymiarów ciężarówek. Najważniejszymi punktami jest dopuszczenie do ruchu zestawów mierzących 25,25 m długości, które zabierają np. dwa kontenery (40-stopowy i 20-stopowy) oraz podniesienie dmc 5-osiowego zestawu do 44 ton. Przyjrzeliśmy się zebranym opiniom.

Koleje przeciw

Jak łatwo zgadnąć przeciwko długim i ciężkim zestawom są koleje. Obawiają się wzmocnienia samochodowej konkurencji, która w ostatnich latach zabrała sporo przewozów kolejom – ich udział w europejskim rynku zmalał do 18,7 proc. w 2020 roku. Tymczasem KE liczy, że w 2030 roku udział kolei sięgnie 30 proc.

Czytaj więcej

Z badań przeprowadzonych w 2011 roku przez Instytut Fraunhofera, obawy są słuszne. Instytut przeanalizował 5 tras i wziął pod uwagę 3 scenariusze: dopuszczenie do ruchu naczep wydłużonych do 19,92 m, zestawów o długości 25,25 m i dmc 44 tony oraz zestawów długich na 25,25 m, ale o dmc 60 ton. 

Dopuszczenie 25,25-metrowych zestawów najbardziej dotknie kolejowe przesyłki jednowagonowego. Instytut wyliczył, że nadania jednowagonowe zmaleją o 20 – 35 proc., natomiast praca kolejowych przewozów intermodalnych może zmaleć o 11-13 proc. Najmniejsze obciążenia dla środowiska zapewni 60-tonowy zestaw długości 25,25 m. 

Działający w Niemczech Związek kolejowy i transportowy (EVG) obawia się, że towary przewożone koleją będą migrować na drogi, ponieważ, jak szacuje Federalny Instytut Badań Drogowych, wykorzystujący długie zestawy transport drogowy towarów będzie o 26 proc. tańszy od obecnego. 

Potwierdza to praktyczne doświadczenie. Po tym, jak Szwecja zezwoliła na ponadgabarytowe ciężarówki na początku lat 90., transport drogowy zyskał znaczny udział w rynku kosztem kolei (jej udziały spadły z 35 do 30 proc.). Podobny proces w Niemczech doprowadziłby do utraty tysiąca miejsc pracy. 

Czytaj więcej

Statki w kolejkach do portów


Autopromocja


FORUM ESG

Co warto wiedzieć o ESG? Jej znaczenie dla firm i gospodarki.

CZYTAJ WIĘCEJ

Kolejarze straszą także zniszczeniem dróg oraz rosnącym zanieczyszczeniem powietrza, wynikającym z coraz większego ruchu ciężarówek i zamierających przewozów kolejowych. Natomiast prywatni przewoźnicy kolejowi, zrzeszenie w EFRA uważają, że tabor samochodowy powinien być przystosowany do przewożenia kolejami. 

Nadawcy za

Za dopuszczeniem do międzynarodowego ruchu są spedytorzy i nadawcy. Stowarzyszenie producentów papieru, którego członkowie mają 895 papierni przyznaje, że nadając rocznie 275 mln ton surowca i produktu, najchętniej używa transportu samochodowego z uwagi na elastyczność i niski koszt. Niedostosowane do potrzeb wymiary samochodów stanowią jedno z wąskich gardeł transportu. Podobnie uważa organizacja reprezentująca europejski przemysł hutniczy, szklarski, przewoźnicy ekspresowi i niemieckie stowarzyszenie przemysłu BVI. 

Czytaj więcej

Kolejarze: transport drogowy jest zbyt tani

O ostrożność w dopuszczeniu długich i ciężkich zestawów do ruchu apeluje Europejska Konferencja Drogowa CERN. Wskazuje, że infrastruktura (mosty, parkingi, ronda) musi być dostosowana do pojazdów. W przypadku długich zestawów nie od rzeczy byłby elektroniczny nadzór. 

Norweskie Ministerstwo Transportu podkreśla, że unijne regulacje nie powinny zmuszać krajów do akceptacji w ruchu międzynarodowym dłuższych i cięższych zestawów. 

Czytaj więcej

Fińskie Ministerstwo transportu przypomina, że od ponad 20 lat po kraju jeżdżą zestawy mierzące 25,25 m. Umożliwiły one stworzenie efektywnego transportu. Zarazem większe wymiary i masy nie stanowią dodatkowego obciążenia dla infrastruktury, ponieważ nacisk na oś jest mniejszy w długich zestawach niż w standardowych. Także masy skupione nie są większe, co ma znaczenie dla trwałości mostów. 

Nie zauważono również obniżenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. W rezultacie od 1 stycznia 2019 roku Finlandia dopuściła zestawy mierzące 34,5 m, transportujące dwa 40-stopwe kontenery. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMorawiecki: Oto zapowiedź powrotu do mrocznych czasów
Następny artykułRenoma budowana przez lata – AutoDave.pl