Minister rolnictwa i rozwoju wsi opracował nowy wykaz 16 nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych.
Przewaga kontraktowa dużych firm spędza sen z powiek wielu polskim przedsiębiorcom, choć nierównowaga w handlu w łańcuchu dostaw żywności nie jest tylko problemem polskiego rynku żywnościowego, ale występuje dość powszechnie w Unii Europejskiej (UE). Jej ofiarami są nie tylko rolnicy, ale także mikro oraz małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) działające na tym rynku. Reguły, jak dotąd, ustalają duzi lub bardzo duzi gracze rynkowi, co nie pozostaje bez wpływu na cenę detaliczną dla konsumentów, nie zawsze – jakby się wydawało mimo efektu skali – niższą. Uważa się również, że jest ona także przeszkodą w wejściu na rynek handlu żywnością nowych firm, co de facto blokuje rozwój tego rynku. Dlatego każdy kraj członkowski UE na swój sposób próbuje z nią walczyć.
CZYTAJ TEŻ: 5 najczęstszych błędów w promocji polskiej żywności w Chinach
Minister rolnictwa i rozwoju wsi przygotował zmiany w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, które mają ułatwić działalność rolnych mikro oraz MŚP. Nowe rozwiązania mają wejść w życie już 1 listopada 2021 r.
Przewaga kontraktowa, czyli 16 nieuczciwych praktyk handlowych
Projekt ustawy przygotowany przez ministra rolnictwa to przede wszystkim wdrożenie do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/633 z 17 kwietnia 2019 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych.
CZYTAJ TEŻ: Kontrakt branżowy – producenci żywności są gotowi
Ponadto, projekt ten jest przedstawiany jako część Polskiego Ładu. Sednem reformy tego aktu prawnego jest zdefiniowanie nowych 16 nieuczciwych praktyk handlowych, w relacjach między przedsiębiorcami, w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych.
Przewaga kontraktowa – kogo dotyczy ustawa?
W Ocenie Skutków Regulacji (OSR) napisano, że projekt dotyczy:
- ok. 100 tys. handlowców zajmujących się obrotem produktami rolnymi lub spożywczymi.
- ok. 16 tys. podmiotów wytwarzających produkty spożywcze lub napoje.
- ok. 940 tys. gospodarstw rolnych (producenci rolni sprzedający surowce rolne na rynek).
W projekcie zdefiniowano 10 nieuczciwych praktyk, które są bezwzględnie zakazane. Do takich zalicza się m.in.:
- zapłatę w terminie późniejszym niż 30 dni za produkty łatwopsujące się i 60 dni na pozostałe produkty;
- anulowanie zamówienia produktów łatwopsujących w terminie krótszym niż 30 dni przed przewidywanym terminem dostarczenia;
- bezprawne pozyskiwanie, wykorzystywanie lub ujawnienie przez nabywcę tajemnic handlowych dostawcy.
Ponadto, określono 6 nieuczciwych praktyk, które są dozwolone pod warunkiem, że zostały one przed ich stosowaniem jasno i jednoznacznie uzgodnione w umowie między nabywcą, a dostawcą. I są to m.in.:
- zwrot przez nabywcę niesprzedanych produktów rolnych i spożywczych dostawcy, bez zapłaty za te niesprzedane produkty;
- pobieranie od dostawcy opłaty stanowiącej warunek przechowywania, prezentowania lub oferowania do sprzedaży jego produktów lub udostępniania takich produktów na rynku;
- żądanie od dostawcy ponoszenia całości lub części kosztów rabatów na produkty rolne i spożywcze sprzedawane przez kupującego w drodze promocji.
Dobrowolna kara oraz inne zmiany
Ponadto, w projekcie ustawy przewidziano procedurę dobrowolnego poddania się karze pieniężnej. W takim przypadku wysokość kary może być obniżona nie więcej niż o 50 proc. w stosunku do kary, jaka zostałaby nałożona, gdyby strona nie poddała się dobrowolnie karze.
Projekt zredefiniował pojęcie produktów rolnych i spożywczych. Chodzi m.in. … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS