A A+ A++

Pesa przygotuje wodorowe pojazdy: lokomotywę dla Orlenu i pociąg dla PKP Intercity.

Producent zaprezentuje prototyp na wrześniowych targach Trako. Lokomotywa SM42Dn wejdzie do eksploatacji na terenie rafinerii w Płocku, ujawnił prezes Pesa Krzysztof Zdziarski podczas konferencji Impact’21.

Lokomotywa jest dostosowana do polskich wymagań i zachowa pierwotną charakterystykę trakcyjną, może ciągnąć składy o masie do nawet 3200 ton. Napęd lokomotywy tworzą cztery silniki asynchroniczne o mocy znamionowej po 180 kW, dwa falowniki trakcyjne ABB chłodzone cieczą (jeden falownik na dwa silniki trakcyjne) z przetwornicą pomocniczą (3×400 V) oraz bateria trakcyjna w technologii LTO o pojemności 167,7 kWh, wraz z dwoma kompletnymi zestawami ogniw wodorowych. Pojazd wyposażony  jest w hamulec elektrodynamiczny odzyskowy.

Główne komponenty jak ogniwa paliwowe o mocy po 85 kW (kanadyjskiego Ballarda) i elektro-energetyka są już w magazynach Pesy. – Lada dzień do Pesy przyjadą zbiorniki wodoru – zaznacza prezes Pesa. Zbiorniki pomieszczą 175 kg tego gazu.

Pesa w 2019 roku powołała specjalny zespół badawczo – rozwojowy do budowy prototypów lokomotywy manewrowej i pasażerskiego zespołu trakcyjnego z napędami wykorzystującymi ogniwa paliwowe zasilane wodorem.

Czytaj więcej w: PKP Intercity podwoi flotę najszybszych ekspresów

Lokomotywa otrzyma zdalne sterowanie radiowe, które umożliwi przejście na jednoosobową obsługę w trakcie pracy manewrowej. Ponadto lokomotywa została wyposażona w system monitoringu, złożony z kamer szlaku i sprzęgu oraz kamery z mikrofonem w przedziale maszynisty. Zastosowane kamery będą przystosowane do pracy w trudnych warunkach bez żadnych strat jakościowych obrazu. To pierwszy krok do umożliwienia lokomotywie autonomicznej pracy.

Rysunek prototypu wodorowej lokomotywy manewrowej Pesy. Rys. Pesa Bydgoszcz

Wodorowe pociągi pasażerskie

Pesa przygotowuje także nową platformę pasażerskich zespołów trakcyjnych Pesa Regio160. Jest ona przeznaczona dla przewozów regionalnych i aglomeracyjnych, i może uzyskiwać prędkość do 160 km/h. – Oznacza to, że w najbliższych latach będziemy gotowi dostarczyć przewoźnikom w pełni ekologiczne pojazdy, zarówno pasażerskie jak i lokomotywy manewrowe oraz do ruchu towarowego, spełniające warunek zeroemisyjności  i wpisujące się w europejską strategię neutralności klimatycznej – podkreśla Zdziarski.

Czytaj więcej w: Pandemia puściła kolejarzy z torbami

Producent przygotuje narzędzia do prowadzenia analizy obciążenia tras, co pomoże w uzyskaniu optymalnej konfiguracji napędu.

Czytaj więcej w: Intercity kupi wodorowe pociągi

Unijna polityka neutralności klimatycznej

Unijny Zielony Ład wymusi zmiany w transporcie, poprzez wprowadzenie limitów i opłat za emisje CO2. Emisje mają zmaleć do 2030 roku o 30 proc. a dwie dekady później transport ma być neutralny klimatycznie. Unia Europejska do roku 2050 zamierza przeznaczyć na strategiczne inwestycje w technologie wodorowe w transporcie od 180 do 480 mld euro.

Dla polskiego przemysłu ważne jest, aby nie spóźnić się z rozwojem nowej technologii. Regiony we Francji i w Niemczech zamówiły już ponad 100 pociągów zasilanych wodorem.

Wykorzystując sprawdzony w eksploatacji spalinowy pojazd Coradia iLint, Alstom umieścił w nim napęd wodorowy. Budowa prototypowego pojazdu była możliwa dzięki znaczącemu wsparciu z funduszy unijnych i państwowych sięgających 90 proc. kosztów.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZabójstwo w pralni. 73-latek zginął od ciosów w serce
Następny artykułOd dzisiaj (12.05) rusza Punkt Szczepień Powszechnych w Kolnie