A A+ A++

Budowę trzech ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru zapowiedział PKN ORLEN. Inwestycja będzie realizowana przy wsparciu finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozytywną decyzję notyfikacyjną Komisji Europejskiej uzyskał natomiast projekt „Hydrogen Eagle”, przygotowywany w ramach kompleksowej strategii wodorowej koncernu.

PKN ORLEN wzmacnia swoją pozycję na rynku paliw wodorowych. Jak podkreśla Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN, tylko silny, duży koncern ma potencjał do tego, żeby jednocześnie gwarantować bezpieczeństwo energetyczne kraju i wdrażać najnowocześniejsze technologie na poziomie europejskim. Dlatego realizacja wodorowej strategii koncernu nabiera tempa.

– Chcemy być liderem transformacji na rynku Europy Środkowej, wytwarzając i dostarczając zero i niskoemisyjny wodór jako paliwo alternatywne dla sektora transportu. Naszą ambicją jest wdrażanie rozwiązań opartych na zaawansowanych i przyjaznych środowisku technologiach. To jeden z obszarów dla dywersyfikacji przychodów budowanej przez nas multienergetycznej firmy – tłumaczy Daniel Obajtek.

W środę, 26 października w Płocku odbyło się uroczyste podpisanie umowy PKN ORLEN z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na budowę stacji tankowania wodoru w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach.

– Nie są to lokalizacje przypadkowe – podkreśla Ireneusz Zyska, Sekretarz stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii. – Realizujemy duży program, pn. Zielony Transport Publiczny, w ramach którego dedykujemy środki dla samorządów w zakresie dofinansowania zakupu autobusów elektrycznych i z napędem wodorowym. I właśnie m.in. w tych miastach podpisaliśmy już umowy na zakup autobusów z napędem wodorowym – tłumaczy minister.

W rozmowie z nami zaznaczył także, że przestawianie się na wodór to tendencja państw w całej Europie.

– Wodór może odegrać istotną rolę szczególnie w przemyśle ciężkim, energochłonnym, aby zastąpić paliwa kopalne, jak gaz, ropa naftowa czy węgiel. W przyszłości wodór będzie pochodził głównie z elektrolizy wody, przy wykorzystaniu energii odnawialnej – wyjaśnia minister Ireneusz Zyska.

Ireneusz Zyska

Pierwszym krokiem wykorzystania wodoru, możliwym do zrealizowania najszybciej, jest oparty na wodorze transport. Stąd też podpisanie umowy PKN ORLEN z NFOŚiGW dofinansowania budowy stacji tankowania wodoru. Dlaczego to NFOŚiGW finansuje te stacje?

– Są to zbyt innowacyjne zadania, by można było bez środków publicznych je wypełniać – tłumaczy Artur Michalski, wiceprezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Przypomnę, że są to środki pochodzące z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, którym zarządza NFOŚiGW. Są to polskie środki wypracowane przez polskich przedsiębiorców, samorządowców i szereg innych podmiotów, dzięki którym NFOŚiGW istnieje – mówi Artur Michalski.

Artur Michalski

Zapowiedział też, że kolejne tego typu przedsięwzięcia będą również finansowane ze środków NFOŚiGW. Być może będą to projekty, realizowane w ramach Mazowieckiej Doliny Wodorowej, której pierwsze półrocze działania podsumował Arkadiusz Kamiński, Ekspert w obszarze operacyjnym PKN ORLEN.

– Za nami już sześć miesięcy działania, który podsumowałbym bardzo pozytywnie. Mamy zgłoszonych ponad 120 projektów, rada dokonała ich selekcji. Wybraliśmy odpowiednie, dla których interesariusze wprowadzający te projekty przygotowali harmonogramy, zakres działań oraz koszty, jakie będą niezbędne dla realizacji tych programów. Już dziś budujemy konsorcja, obecnie jest ich siedem. Mamy pięć projektów badawczych i dwa projekty wdrożeniowe – wyjaśnia Arkadiusz Kamiński.

Są to m.in. projekty z zakresu certyfikacji wodoru i paliw syntetycznych.

– Jest to bardzo ważny projekt dla krajowej gospodarki, który będzie kształtował rynek wodorowy w Polsce. Pracujemy też nad nowoczesnymi projektami w zakresie chociażby wykorzystania technologii węglanowej czy wykorzystania ogniw paliwowych. Mamy nadzieję, że w tych cyklach technologicznych wykorzystamy technologię CCSU, czyli wychwytu, a później wykorzystania dwutlenku węgla i zielonego wodoru, który chcemy produkować. Z tlenku węgla czy dwutlenku węgla będą powstawały paliwa syntetyczne – tłumaczy Arkadiusz Kamiński.

Arkadiusz Kamiński

Dofinansowanie otrzymały także stacje w Poznaniu i Katowicach – z unijnego programu CEF Transport Blending Facility w ramach projektu „Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland (Phase I)”. Uruchomienie stacji w Katowicach i Poznaniu planowane jest w drugiej połowie 2023 r., a w Wałbrzychu z początkiem 2025 r.

Z kolei we wrześniu br. PKN ORLEN otrzymał decyzję o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w kwocie ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility na budowę ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. Zostaną one oddane do użytku w połowie 2025 roku. Wszystkie te stacje będą ogólnodostępne i czynne całą dobę. Zostaną przystosowane do zasilania autobusów komunikacji publicznej, ale wodór będą mogły tankować również samochody osobowe, a docelowo także pojazdy ciężarowe.

Dobra informacja to także pozytywna decyzja notyfikacyjna Komisji Europejskiej w ramach programu IPCEI (Important Project of Common European Interest) Hy2Use dla programu PKN ORLEN  „Hydrogen Eagle”, który – jako jedyny polski projekt – znalazł się w elitarnym gronie 35 projektów z 13 państw europejskich.

Zgodnie ze strategią wodorową Grupy ORLEN do 2030 roku, w Europie centralnej powstanie ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego (w Polsce takich stacji będzie ok. 57, w Czechach 28, a na Słowacji 26). Dostawy wodoru na stacje będą możliwe dzięki wybudowaniu do 2030 roku europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Do 2030 roku Grupa ORLEN na inwestycje w wodór przeznaczy ok. 7,4 mld zł.

Przygotowany przez PKN ORLEN projekt „Hydrogen Eagle” pozwoli na zbudowanie w Polsce kompleksowej infrastruktury do produkcji i dystrybucji nisko i zeroemisyjnego wodoru. Projekt ten wpisuje się w międzynarodową mapę inicjatyw i jest nieodzownym elementem budowy wodorowych korytarzy transportowych Północ-Południe oraz Wschód-Zachód. W ramach IPCEI powstała m.in. inicjatywa budowy transgranicznych korytarzy umożliwiających swobodny wodorowy transport kołowy i kolejowy. Polska ze względu na swoje położenie odgrywa tu kluczową rolę.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRzęsy, jak wachlarze? Ten gadżet za 100 zł gwarantuje taki efekt
Następny artykułRemont jest idealnym momentem by uporządkować nie tylko swój dom, ale swoje życie – mówią Marta Sobieszek i Grzegorz Kumiszcza, właściciele studia projektowego Omnicreatio