A A+ A++

Program opiera się na trzech filarach: to zajęcia stacjonarne prowadzone przez wysokiej klasy specjalistów z zakresu psychologii społecznej, zarządzania, prawa, ekonomii a także lekcje przedsiębiorczości rodzinnej z nestorami i ambasadorami firm rodzinnych oraz program mentoringowy prowadzony przez znanych polskich przedsiębiorców.

Filozofia zarządzania w firmach rodzinnych

Ilona Byra, założycielka Instytutu Heweliusza podkreśla, że filozofia zarządzania w firmach rodzinnych w sektorze MŚP jest inna niż̇ w korporacjach czy administracji publicznej.

 – W firmach rodzinnych mamy stałość́ struktury właścicielskiej i zarządzającej oraz perspektywę długoterminową i dążenie do biznesowej nieśmiertelności. Dużym atutem są̨ także elastyczne działanie i szybkie dostosowanie do warunków rynkowych. Firmy rodzinne w Europie Zachodniej otoczone są opieką rządową i akademicką. Renomowane europejskie uczelnie posiadają̨ dedykowane tej grupie programy studiów i szkoleń́ – wylicza Ilona Byra i dodaje, że w Polsce jesteśmy świadkami ważnego momentu przekazywania firm rodzinnych kolejnemu pokoleniu. 

Według ubiegłorocznych badań “Firma rodzinna to marka” Instytutu Biznesu Rodzinnego zrealizowanych we współpracy z GUS w Polsce było 828 tys. firm rodzinnych, co generowało ok. 18 proc. rodzimego PKB w wysokości 322 mld zł.

Kiedy biznes i rodzina to jedno

Organizatorzy akademii podkreślają, że firmy rodzinne są istotnym elementem polskiej gospodarki. Nie tylko tworzą̨ miejsca pracy i płacą podatki, ale także kształtują̨ gospodarczy wizerunek kraju i pomagają̨ budować́ silne społeczności lokalne. Mają też specyficzne dla siebie problemy, spośród których przenikanie się życia rodzinnego i biznesowego a także troska o udana sukcesję wybijają się na pierwszy plan.

Tomasz Grzyb, prof. Uniwersytetu SWPS zwraca uwagę, że praca w jakiejkolwiek mniejszej czy większej organizacji wiąże się z ryzykiem wystąpienia trudnych sytuacji. Chodzi o m.in.: różne punkty widzenia, odmienne interesy, konflikty pokoleniowe czy problemy wynikające z trudności komunikacyjnych.

– Co się dzieje jednak wtedy, gdy współpracownik (szef, podwładny) w firmie jest jednocześnie bliższą czy dalszą osobą w znaczeniu członka rodziny? Nietrudno wyobrazić sobie, że suma komplikacji raczej się nie zmniejsza. Czy jednak zawsze tak musi być? W trakcie naszych zajęć przyglądamy się firmom rodzinnym, staramy się dostrzec w kryzysach, które pojawiają się zawsze, szansę na rozwój, która pojawia się tylko wtedy, gdy chcemy ją wykorzystać – podkreśla dr hab. Tomasz Grzyb, prof. Uniwersytetu SWPS.

Źródło: Uniwersytet SWPS

Program Akademii Firm Rodzinnych

W Akademii Firm Rodzinnych studenci dowiedzą się m.in. tego jak zaprojektować firmę na pokolenia, jak rozwiązywać konflikty, budować markę firmy oraz własną. Nauczą się jak zadbać o bezpieczeństwo prawne swojej firmy, jak nią zarządzać i poznają najlepsze praktyki świata biznesu.

– Firmy rodzinne mają wspólne problemy i wspólne wyzwania. Praca nad nimi, wymiana doświadczeń i budowanie wzajemnych kontaktów rozwija całe środowisko, a jednocześnie pomaga unikać już raz popełnionych przez kogoś błędów. To buduje siłę całej polskiej gospodarki – mówi Wojciech Wróbel, właściciel Grupy Mercedes, który będzie jednym z mentorów Akademii Firm Rodzinnych.

Program Akademii Firm Rodzinnych objęło swoim patronatem stowarzyszenie Family Business Network Poland, organizacja skupiająca największe firmy rodzinne w kraju.

– Akademia Firm Rodzinnych to moim zdaniem jedyne miejsce, które jest tak mocno dostrojone do specyfiki polskich firm rodzinnych. Pomaga rodzinie mieć firmę, a firmie mieć rodzinę – zauważa Dariusz Duma, dyrektor wykonawczy FBN Poland i dodaje, że firmy zrzeszone w FBN, w Polsce i na świecie, to przede wszystkim doświadczeni managerowie i liderzy rodzin o tradycji sięgającej nawet kilkunastu pokoleń, którzy mogą być źródłem wsparcia i inspiracji.

– Jesteśmy gotowi, by wszystkie te doświadczenia, wzbogacone o refleksję naukową związaną z biznesem rodzinnym, tworzoną w najlepszych ośrodkach na świecie, m.in. INSEAD i IMD Business School, przekazać w formie praktycznego programu na SWPS, który też przecież jest firmą rodzinną- podkreśla Dariusz Duma.

Liderzy polskiego biznesu i świata nauki

Słuchaczy będą uczyć m.in. prof. dr hab. Dariusz Doliński oraz dr hab. Tomasz Grzyb, prof. Uniwersytetu SWPS (wybitni psychologowie społeczni) Dariusz Duma (dyrektor wykonawczy FBN), Tadeusz Dulian (doradca firm rodzinnych CFBA, propagator Konstytucji Rodzinnych), dr inż. Robert Kamiński (Politechnika Wrocławska), Piotr Dubno (prezes EXCELSIOR CAPITAL, firmy specjalizującej się m.in. scenariuszowej analizie ryzyka inwestycyjnego), Piotr Langer (dyrektor HR Grupy Novartis w Polsce), Dominik Hunek (adwokat, członek rad nadzorczych dużych polskich spółek), Kamil Wyszkowski (specjalista ds. wyzwań globalnych, pracownik ONZ).

Słuchacze Akademii Firm Rodzinnych będą mieli także spotkania m.in. z Janem Kolańskim (Colian- producent m.in. Helleny, Grześków czy Jeżyków), Tomaszem Kurzewskim (ATM- producent seriali, filmów i reality show), Wojciechem Wróblem (Grupa Wróbel- dealer Mercedesa i Mazdy), Adamem Rozwadowskim (Enel- Med., notowane na GPW centrum medyczne z oddziałami w całym kraju) Jackiem Ptaszkiem (JMP Flowers, jeden z największych producentów róż anturium i orchidei), Katarzyną Osadkowską (Osadkowski S.A., jedna z czołowych firm na rynku rolnym), Karolem Proznerem (Wielton S.A., Woop Automotive).

Program Akademii Firm Rodzinnych trwa 3,5 miesiąca i zaczyna się 28 listopada 2020 r. Rekrutacja kończy się 16 listopada. Szczegóły projektu na stronie Uniwersytetu SWPS.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMade in Wroclaw 2020. Czy biznes i ekologia mogą iść ze sobą w parze?
Następny artykułMichał Jasudowicz | Henryk Jurczyk | Piotr Kostek Konstantynowicz uhonorowani!