Miliardowe wpływy z rozbudowanych portów morskich i lądowych mogą zapewnić finansowanie rozwoju infrastruktury.
W Polsce roczne wpływy podatkowe z portów wzrosły do 40 mld zł. – Gdybyśmy wykorzystali możliwości polskiej gospodarki, to mamy blisko 100 mld wpływów z portów tylko polskiej gospodarki. Gdyby porty obsługiwały kraje ościenne dochodzimy o 150-200 mld zł rocznie – szacował Andrzej Banucha, zastępca dyrektora biura Strategii, Relacji Inwestorskich i Promocji w PKP Cargo. Podczas VII Kongres Rozwoju Transportu w Łodzi Banucha mówił o możliwościach przekształcenia Polski w logistyczny hub Europy.
Wskazał, że drugim atutem mogą być terminale lądowe. – Małaszewicze tylko w 2020 roku wypracowały 5,5 mld zł dla Skarbu Państwa. I to się stało bez naszego wysiłku – podkreślił Banucha. Po rozbudowie Małaszewicz może to być 45 mld zł, czyli pokryć koszty sfinansowania KDP.
Ponadto atutem Polski będzie w przyszłości transkontynentalny port lotniczy, czyli CPK, zdolny do wykonywania przeładunków na poziomie 2-3 mln ton. Dla porównania warszawskie Okęcie w tamtym roku przeładowało 74 tys. ton. – System transportowy może być elementem naszych przewag konkurencyjnych, jakość połączeń komunikacyjnych pozwala konkurować w światowej ekstraklasie – powiedział w Łodzi Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK dla RP.
Wicepremier Piotr Gliński jest zdania, że problemy transportu niedługo się skończą. – Musimy intensywnie myśleć o przyszłości. Mamy ogromną szansę, aby dzięki nowym technologiom wprowadzić polską kolej na wyższy poziom rozwoju – zauważył wicepremier. – Branża może liczyć na wsparcie finansowe, organizacyjne i prawne polskiego rządu w tych działaniach. Rząd zdaje sobie bowiem doskonale sprawę z tego, że transport jest jednym z najważniejszych segmentów systemu społeczno-gospodarczego państwa – dodał wicepremier Gliński.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie – bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami “Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”
[Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS