A A+ A++

Zdjęcia, puchary i kombinezony wyścigowe – oto typowe pamiątki po wyścigowej karierze. Jednak Paolo Barilla, który w 1985 r. zwyciężył w generalnej klasyfikacji wyścigu Le Mans za kierownicą prywatnego Porsche 956, wybrał inne, znacznie bardziej dynamiczne upamiętnienie swojego największego sportowego sukcesu. Z okazji swoich 60. urodzin, jako pierwszy klient Porsche Exclusive Manufaktur, zrealizował projekt auta w ramach nowego programu Sonderwunsch – programu znanego jako „samochód marzeń”.

REKLAMA

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

W oparciu o swój zwycięski wóz z Le Mans włoski przedsiębiorca chciał zaprojektować unikalne Porsche 911 GT3 (992) i w pełni zaangażować się w jego tworzenie. Oprócz charakterystycznego wyścigowego malowania w kolorach Summer Yellow, białym i czarnym, wyjątkowa maszyna ma zwycięski numer 7 na masce i drzwiach oraz szereg innych zinterpretowanych na nowo, częściowo niezależnie opracowanych elementów, takich jak tylne skrzydło oraz dźwignia zmiany biegów.

fot. materiały prasowe

Porsche 911 GT3 w stylu zwycięskiego Porsche 956

– W latach 80. miałem okazję jeździć wspaniałym Porsche 956 – samochodem kultowym zarówno od strony osiągów, jak i piękna – powiedział Paolo Barilla, były kierowca wyścigowy i wiceprezes włoskiej firmy spożywczej. – Interpretacja niektórych elementów współczesnego GT3 sprawia, że ta pamięć staje się żywa i ekscytująca – dla mnie i dla wszystkich, którzy są mi bliscy.

Zamów e-wydanie magazynu “auto motor i sport” – teraz o 30% taniej!

Porsche 911 GT3 wyjątkowe pod każdym kątem

Porsche 911 GT3 w stylu zwycięskiego Porsche 956fot. materiały prasowe

Porsche 911 GT3 w stylu zwycięskiego Porsche 956

Jedną ze szczególnych cech Porsche 911 GT3 zaprojektowanego w ramach programu Sonderwunsch jest zjawiskowe malowanie w kolorach Summer Yellow, białym i czarnym. To reinterpretacja „pasiastych” barw historycznego samochodu wyścigowego. Również przedni zderzak i ozdobne pierścienie reflektorów są polakierowane na odcień Summer Yellow. Wzór lekkich obręczy mocowanych centralną śrubą nawiązuje do felg Porsche 956, które w wyścigach występowały z białymi prowadnicami powietrza. Przednie felgi 911 GT3 mają kolor biały, a tylne – złoty.

Design historycznej maszyny wpłynął także na boczne płaty tylnego spojlera. Prace rozpoczęły się od opracowania wstępnych komponentów. Nowy projekt musiał zachować cechy aerodynamiczne, a w szczególności równowagę pomiędzy przednią i tylną osią, dlatego już na bardzo wczesnym etapie w proces rozwoju zaangażowano inżynierów ds. aerodynamiki, odpowiedzialnych za seryjne 911 GT3. Zmodyfikowane tylne skrzydło musiało udowodnić swoją charakterystykę przepływu w tunelu aerodynamicznym. Po bokach widnieje napis „PB 60”, czyli inicjały i wiek Paola Barilli. Styl czcionki czerpie inspirację z grafiki ówczesnego głównego sponsora zwycięskiego samochodu Le Mans.

Porsche 911 GT3 w stylu zwycięskiego Porsche 956fot. materiały prasowe

Porsche 911 GT3 w stylu zwycięskiego Porsche 956

W kabinie dominuje z kolei czerń, zgodnie z tym, czego można spodziewać się po samochodzie wyścigowym. Nakładki na progi drzwi i ozdobne wykończenia deski rozdzielczej po stronie pasażera w kolorze żółtym zdobi specjalne logo, zaprojektowane z myślą o kliencie. Łączy ono kod typu 956, logo „Le Mans 1985” i stylizowaną sylwetkę samochodu wyścigowego. Na zagłówkach wyhaftowano logo wraz z układem toru z 1985 r. Dźwignia zmiany biegów przypomina magnezową kulę z samochodu wyścigowego i jest wykonana na zamówienie: jej górna część została wyfrezowana z aluminiowego bloku, a powierzchnię poddano szlifowaniu.

Program Porsche Sonderwunsch

Porsche 911 GT3 w stylu zwycięskiego Porsche 956fot. materiały prasowe

Porsche 911 GT3 w stylu zwycięskiego Porsche 956

W ramach nowego programu Sonderwunsch klient przejmuje niejako rolę kierownika projektu. Jako członek zespołu, składającego się z ekspertów Porsche Exclusive Manufaktur i projektantów Style Porsche, Paolo Barilla był bezpośrednio zaangażowany w tworzenie swojego wymarzonego samochodu. Cały proces – od pierwszego szkicu projektu do sprawdzenia technicznej wykonalności i budowy – trwał łącznie trzy lata. Prace rozwojowe rozpoczęły się w oparciu o poprzednie GT3, ponieważ typ 992 był jeszcze w fazie dojrzewania do seryjnej produkcji.

Największym wyzwaniem było przeniesienie projektu graficznego ze spłaszczonego, kanciastego nadwozia 956 na zaokrąglone kształty obecnego 911. Geometrycznie są to bardzo różne samochody i schematu nie udało się przenieść 1:1. Najpierw projektant korzystał z cyfrowych narzędzi i pracował na komputerze. Następnie linie były rzutowane na testowe nadwozie za pomocą urządzenia laserowego, w celu jego polakierowania. Próbny lakier nakładano trzy razy. Również ciepły, żółty odcień musiał być starannie dobrany, tak aby ściśle pasował do historycznego modelu i odpowiednio prezentował się zarówno w sztucznym, jak i dziennym świetle. Zespół ostatecznie zdecydował się na kolor Summer Yellow z bogatej palety programu „Kolor do wyboru Plus”

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o
guest

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWielka Brytania zmniejszy liczebność wojsk lądowych do 73 tys.
Następny artykułOna wie co jest „po drugiej stronie”! 18-latka przeżyła śmierć kliniczną, a jej słowa wbijają w fotel