“AI już jest z nami. Tym, którzy się zdecydowali przetestować i zaimplementować AI, rozwiązania te przynoszą już konkretne korzyści” — mówi Andrzej Sowiński, dyrektor zarządzający i prezes zarządu HP Polska. Wyniki najnowszego badania zrealizowanego przez HP pokazują, że część firm w Polsce wdraża już rozwiązania AI, a pozostałe mają takie plany.
Czy dużo firm z Polski inwestuje w sztuczną inteligencję? Odpowiedź może niektórych zaskoczyć. Okazuje się, że 15% przedsiębiorstw nie ma nawet planów stosowania rozwiązań i narzędzi sztucznej inteligencji. Co z resztą? Aż 85% firm widzi w AI potencjał, który trudno zignorować. Można powiedzieć, że jesteśmy dopiero na początku drogi, jeśli chodzi o wdrażanie AI w polskich organizacjach, ale — co trzeba podkreślić — to wcale nie oznacza, że wdrożeń jest mało. “Jesteśmy już na etapie pomiędzy innowatorami a wczesnymi odbiorcami, którzy wdrażają sztuczną inteligencję u siebie” — mówi Andrzej Sowiński, dyrektor zarządzający i prezes zarządu HP Polska. “AI już jest z nami. Tym, którzy się zdecydowali przetestować i zaimplementować AI, rozwiązania te przynoszą już konkretne korzyści” — dodaje.
Wśród bieżących lub planowanych zastosowań AI najczęściej przez polskie organizacje wymieniane są obszary marketingu i sprzedaży (45%), analityki i Business Intelligence (41%) oraz automatyzacji procesów biznesowych (38%). Dlaczego akurat te segmenty? W obszarze analityki i BI sztuczna inteligencja pozwala na efektywne przetwarzanie i analizowanie ogromnych ilości danych. Dzięki temu możliwe jest identyfikowanie trendów, wzorców oraz przewidywanie przyszłych wyników. Firmy mogą podejmować bardziej świadome i trafne decyzje biznesowe. A co z marketingiem i sprzedażą? Tutaj AI również ma wiele do zaoferowania. Personalizacja ofert zwiększa zaangażowanie klientów oraz skuteczność kampanii marketingowych, a dodatkowo algorytmy AI analizują dane demograficzne, preferencje i zachowania klientów skuteczniej niż ludzie. Umożliwia to precyzyjne targetowanie oraz segmentację użytkowników. AI automatyzuje też wiele działań marketingowych, takich jak zarządzanie kampaniami reklamowymi czy obsługa klienta.
Korzyści wynikające z AI
Algorytmy AI mogą przejąć rutynowe i powtarzalne zadania, minimalizując ryzyko błędów ludzkich, a także zwiększając wydajność operacyjną. Dzięki temu pracownicy mogą skupić się na strategicznych i bardziej kreatywnych aspektach pracy. W efekcie AI nie tylko poprawia jakość i szybkość procesów, ale również przyczynia się do lepszego wykorzystania zasobów ludzkich w organizacji.
41% ankietowanych przyznaje, że ich firmy jeszcze nie wdrożyły rozwiązań AI, ale noszą się z takimi planami. To pokazuje, że technologia ta budzi coraz większe zainteresowanie. W niemal co trzecim badanym przedsiębiorstwie trwają już eksperymenty z AI w ograniczonym zakresie, a w nieco ponad 10% przypadków mówimy już o w pełni rozwiniętym projekcie wdrożeniowym (lub projektach). Co to oznacza w praktyce? W ponad 2/3 firm spośród tych, które mają już doświadczenia z AI, prowadzone są monitoring i ewaluacja efektywności rozwiązań. To niezbędne, by zrozumieć, jak AI wpływa na wyniki firmy i gdzie można jeszcze wprowadzić usprawnienia.
Gdzie firmy oczekują największych korzyści? W badaniu HP zapytało uczestników o obszary, w których oczekują największych korzyści z wdrożenia AI. Co wskazali? Największą popularnością cieszyły się odpowiedzi związane z działalnością operacyjną, co może oznaczać, że AI jest w pierwszej kolejności postrzegana jako środek do poprawy rentowności organizacji. Ponad połowa badanych wskazała “większą dokładność analiz”, co w warunkach, gdy strategie rozwojowe i transformacyjne organizacji wyznacza podejście data-driven, nie jest zaskoczeniem. Czy to jedyne korzyści? Absolutnie nie. Rezultaty w postaci poprawy obsługi i doświadczeń klientów, obniżenia kosztów operacyjnych oraz poprawy wyników sprzedaży zgłaszało co najmniej 40% ankietowanych.
Zapytano również przedstawicieli organizacji, które pierwsze wdrożenia AI mają już za sobą, o rzeczywiste korzyści, jakie udało się odnotować. Tym razem rozkład odpowiedzi wyglądał nieco inaczej, a najwięcej wskazań uzyskały benefity “techniczne” – ten sam, najwyższy odsetek wskazań uzyskały odpowiedzi związane z poprawą wydajności przetwarzania dużych zbiorów danych oraz większą dokładnością analiz predykcyjnych. Dowodzi to, że AI ma ogromny potencjał. “Czeka nas gwałtowny skok wdrożeń i wzrost liczby rozwiązań AI na rynku” — zauważył Andrzej Sowiński. Dodał, że pewne zadania, zwłaszcza te wymagające dużej skali, wiele firm nadal będzie realizowało w chmurze, natomiast jeśli potrzebna jest większa ochrona danych i poufność, organizacje będą tworzyły odpowiednią infrastrukturę IT u siebie.
Gotowość technologiczna rodzimego biznesu
Aż 36% ankietowanych wskazało na brak odpowiedniej infrastruktury IT, jeśli chodzi o wdrożenia AI. Bez niej skuteczna obsługa narzędzi sztucznej inteligencji i związanych z nimi obciążeń staje się niemożliwa. Co to oznacza dla firm? Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, niezbędne jest posiadanie solidnej i nowoczesnej infrastruktury technologicznej.
Poproszeni o ocenę gotowości technologicznej, w większości przypadków (38%) ankietowani wystawiali swoim organizacjom ocenę średnią. To pokazuje, że wiele przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę, że są jeszcze daleko od optymalnych warunków. Co więcej, uwagę zwraca odsetek odpowiedzi, w których stan gotowości infrastruktury IT został oceniony jako “niski” lub “bardzo niski”, przeważający nad odsetkiem ocen “bardzo wysoki” lub “wysoki” (odpowiednio 34 i 18%). Czy to oznacza, że firmy są świadome wyzwań, przed którymi stoją? Tak, a dodatkowo warto podkreślić, że firmy z Polski częściej i odważniej wprowadzają AI. “Można powiedzieć, że w naszym regionie wdrażanie AI odbywa się szybciej niż w bardziej konserwatywnych krajach” — komentuje Anna Ostafin, country category manager w HP.
AI to nie tylko zaawansowane algorytmy, ale także ogromne ilości danych, które muszą być przetwarzane i analizowane. Firmy potrzebują mocnych serwerów, szybkich łączy internetowych i nowoczesnych centrów danych. Bez tego AI pozostaje jedynie ambitnym planem na papierze. Środowiska i narzędzia AI cechują się zwiększonymi wymaganiami technicznymi, szczególnie w zakresie przetwarzania dużych zbiorów danych oraz trenowania modeli. Warto zastanowić się nad rozwojem własnej infrastruktury. Może nadszedł czas na inwestycje? To ważny krok, który pozwoli na efektywne wdrożenie AI i pełne wykorzystanie jej możliwości.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Pozytywnie
Neutralnie
Negatywnie
Lubię to!
Super
Ekscytujący
Ciekawy
Smieszny
Smutny
Wściekły
Przerażony
Szokujący
Wzruszający
Rozczarowany
Zaskoczony
Prawda
Manipulacja
Fake news

Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS