A A+ A++
fot. pcz.pl

Dlaczego uczelnia zdecydowała się na otwarcie właśnie takiej pracowni?

Arkadiusz Jamrozik: Zauważyliśmy, że na rynku motoryzacyjnym, który rozwija się bardzo prężnie, zaczęło nam brakować specjalistów dotyczących zwłaszcza urządzeń elektronicznych, specjalistów od sterowania podzespołami pojazdów samochodowych. Współczesne samochody są coraz bardziej nowoczesnymi urządzeniami. Na rynek wchodzą obecnie samochody elektryczne, ale prężnie również rozwija się rynek samochodów hybrydowych, przez długi czas on będzie jeszcze się rozwijał. Wobec tego mamy takie informacje, współpracujemy z firmami motoryzacyjnymi, z dealerami samochodowymi z naszego okręgu, którzy wskazują, że takich specjalistów odnośnie tych samochodów im brakuje


– wyjaśnia Arkadiusz Jamrozik, profesor Politechniki Częstochowskiej. Nowe Laboratorium Politechniki posiada osiem specjalistycznych stanowisk służących m.in. do sterowania i diagnostyki samochodu. Umożliwią one studentom zdobycie praktycznych umiejętności niezbędnych w ich przyszłej pracy:

Arkadiusz Jamrozik: To laboratorium jest nastawione na kształcenie naszych studentów, czyli przygotowanie ich do przyszłej pracy zawodowej, aby zapoznali się z najnowocześniejszymi urządzeniami w sterowaniu, diagnostyce, obsłudze samochodów nowoczesnych, elektrycznych czy hybrydowych. Mamy pewne pomysły na wykorzystanie części aparatury do badań naukowych, ale docelowo to laboratorium skierowane jest do kształcenia studentów.

fot. pcz.pl

Nowo otwarte Laboratorium Politechniki ma typowo dydaktyczne przeznaczenie. Podczas zajęć laboratoryjnych studenci będą mieli możliwość zapoznania się budową i działaniem samochodowych napędów hybrydowych:

Wojciech Tutak: Już studenci tutaj prowadzili zajęcia, swoje pierwsze doświadczenia i muszę powiedzieć, że są zadowoleni z tego, bo są takie stanowiska, które pozwalają, że kultura pracy i swoboda prowadzenia pewnych doświadczeń jest bardzo fajna i przyjazna dla prowadzącego i dla studenta, bo te stanowiska pozwalają nam przedstawiać sygnały z czujników, różnych elementów wykonawczych samochodu i pokazać to na oscyloskopie, na komputerze, zarejestrować te przebiegi i później można to na spokojnie opracować i zapoznać się ze wszystkimi elementami, które są w samochodzie. Jak otworzymy maskę, jest tego masa. Zwykły użytkownik nie bardzo sobie zdaje sprawę po co aż tyle tych elementów w samochodzie jest

– relacjonuje nam Wojciech Tutak, profesor Politechniki Częstochowskiej. W nowym laboratorium odbywają się zajęcia ze sterowania silnikiem i samochodem, diagnostyki oraz adaptacyjnych układów sterowania silnikiem. Czym wyróżnia się nowy obiekt?

Wojciech Tutak: Wyróżnia kompleksowość, bo jak otworzymy maskę w samochodzie, to wszystkie elementy, które tam możemy znaleźć, to tutaj mamy, a nawet ich więcej mamy. Nie w każdym samochodzie tyle tych elementów jest. Mamy zarówno dla silnika z zapłonem samoczynnym, z iskrowym, dla samochodu hybrydowego. Kompleksowość tego laboratorium daje możliwość właśnie zapoznania się ze specyfiką działania tych wszystkich elementów, urządzeń, które w samochodzie znajdziemy. Chcielibyśmy, żeby nasi absolwenci wiedzieli co to jest, po co to jest i jeżeli jest problem z samochodem, żeby potrafili ten problem zdiagnozować i wskazać, co trzeba naprawić, ewentualnie co wymienić.

Politechnika Częstochowska nawiązała również współpracę z kilkoma lokalnymi autoryzowanymi serwisami samochodowymi – gwarantuje to studentkom i studentom praktyki i staże oraz możliwość przygotowania prac inżynierskich i magisterskich na bazie doświadczeń zebranych bezpośrednio w firmach z branży motoryzacyjnej.

Uczelnia objęła też patronatem innowacyjną klasę o profilu „Technik pojazdów samochodowych – pojazdy elektryczne i hybrydowe” w Zespole Szkół Samochodowych. Dzięki temu młodzież ZSS będzie mogła poznać możliwości nowego laboratorium na Politechnice, co na pewno w ciekawy sposób uzupełni szkolną wiedzę.

Zobacz także:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCOVID-19. 687 zakażeń koronawirusem, zmarło 15 osób z COVID-19
Następny artykułUdaj się w podróż w głąb Ziemi. To polskie uzdrowisko znajduje się na głębokości 248 metrów