A A+ A++

Marszałek województwa wielkopolskiego mówi o planach rozwoju swojego regionu. A w nich między innymi połączenie kolejowe Konina z Łodzią. Marszałek Marek Woźniak chce wrócić do tej koncepcji. Obecna zakłada koniec inwestycji w Turku. Choć budzi spore kontrowersje, trwają prace projektowe, a w marcu przeprowadzono konsultacje społeczne dotyczące przebiegu nowej linii. To inwestycja będąca częścią rządowego programu Kolej Plus.

Połączenie kolejowe Konina z Łodzią

Projekt, który jest częścią programu Kolej Plus, zakłada budowę linii jednotorowej i zelektryfikowanej przebiegającej przez Konin i gminy: Kramsk, Krzymów, Stare Miasto, Tuliszków i Turek. Tam nowa linia kolejowa ma się kończyć. Pociągi mają poruszać się na niej z prędkością 160 km/godz. Harmonogram prac zakłada zakończenie budowy do 2029 roku.

Tymczasem marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak podczas sesji sejmiku mówił, że chciałby wrócić do koncepcji połączenia kolejowego Konina z Łodzią. Jego zdaniem budowa nowej linii kolejowej powinna doprowadzić aż do Łodzi.

Dopóki nie usłyszę twardego „nie” ze strony ministra infrastruktury, należałoby spróbować wrócić jeszcze do koncepcji połączenia Konina, przez Turek, z Łodzią czy do Poddębic, czy w jakiś inny sposób, bo wtedy ten przebieg miałby sens – powiedział marszałek Marek Woźniak, podczas poniedziałkowej sesji Sejmiku Województwa Wielkopolskiego.

Czytaj też: Tunel pod Łodzią połączy całą Polskę. Pociągi pojadą za dwa lata

Połączenie kolejowe z Konina do Łodzi pozwoliłoby uruchomić nowy korytarz Poznań – Łódź, który poprawiłby komunikację i skróciłby czas jazdy między oboma miastami, a do tego łączyłby Turek w ramach sieci ogólnopolskich. Dlatego, zdaniem Woźniaka, władze województwa wielkopolskiego powinny spróbować ponownie przedyskutować ze spółką PKP PLK kwestię tej inwestycji. Budowa połączenia Konina z Łodzią byłaby jednak dwukrotnie droższa od obecnie projektowanej inwestycji.

Połączenie kolejowe Konina z Łodzią – źródła finansowania (zł)

Nazwa branży RAZEM (zł) 2027 2028 2029
Wsparcie rządowe 961 235 385,70 92 160 299,62 439 680 208,73 429 394 877,34
Budżet województwa 169 629 773,95 16 263 582,29 77 590 625,07 75 775 566,59
Razem 1 130 865 159,64 108 423 881,91 517 270 833,80 505 170 443,93

Zakłada się realizację projektu z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku: wkład województwa – 15%, wsparcie rządowe – 85%.

Czytaj też: Parking w Tomaszowie Mazowieckim przy dworcu PKP. Minister zapowiada budowę ponad 100 parkingów

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDo 2025 r. oczekiwana długość życia na świecie wzrośnie o niemal 5 lat
Następny artykułJurgiel przedstawia swoją wersję wydarzeń. Sasin odpowiada!