O autorze
Z profilu zaufanego (PZ) korzysta już 7 milionów Polaków – informuje Ministerstwo Cyfryzacji. Dwa lata temu miało go 5 milionów osób mniej. Jak widać, Polacy przekonują się do korzystania z e-spraw urzędowych.
Profil zaufany to tak zwany internetowy dokument tożsamości. Istnieje tylko w sieci, ale pozwala załatwiać sprawy urzędowe równie skutecznie co dowód osobisty. I w dodatku bez wychodzenia z domu, co ułatwia życie introwertykom. Ministerstwo Cyfryzacji niedawno ujawniło również, z których usług najczęściej korzystamy.
– Profil zaufany można założyć na dwa sposoby. Najprostszy to skorzystanie z bankowości elektronicznej. Umożliwiają to największe banki w Polsce. Drugi – to złożenie wniosku przez internet i potwierdzenie profilu zaufanego w jednym z ponad 1500 punktów potwierdzających, które znajdziemy na terenie całego kraju – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. Punkty potwierdzające to m.in. urzędy gminy, starostwa powiatowe, oddziały ZUS, NFZ, a także np. placówki Poczty Polskiej.
Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło także możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego (TPZ) na czas pandemii. Mogą go założyć osoby nie posiadające konta w banku, które umożliwia założenie konta bez potrzeby odwiedzania punktu. Wniosek o tymczasowy profil zaufany, który jest ważny 3 miesiące, można złożyć przez internet, a później potwierdzić go w trakcie wideospotkania z urzędnikiem.
Jakie sprawy można załatwić korzystając z profilu zaufanego?
- złożysz wniosek o dowód osobisty, jeśli go zgubisz – zgłosisz to w kilka sekund (właściciele e-dowodu mogą nawet zawiesić swój dokument na 14 dni),
- zameldujesz się lub kogoś / wymeldujesz się lub kogoś,
- założysz działalność gospodarczą, a jeśli podejmiesz taką decyzję – również ją zawiesisz,
- zgłosisz narodziny dziecka, złożysz wniosek o 500+,
- wystąpisz o odpis aktu stanu cywilnego,
- rozliczysz podatki,
- sprawdzisz historię pojazdu sprowadzanego z zagranicy, a jeśli zdecydujesz się na jego kupno od razu możesz sprawdzić liczbę swoich punktów karnych,
- zalogujesz się do Internetowego Konta Pacjenta, gdzie znajdziesz historię swojego leczenia,
- wejdziesz na Platformę Usług Elektronicznych ZUS, a tam znajdziesz m.in. informację, czy Twój pracodawca na pewno zgłosił Cię do ubezpieczenia,
- podpiszesz i wyślesz pismo ogólne do urzędu.
Profil zaufany jest ważny 3 lata, jego założenie jest bezpłatne, korzystanie z niego także nic nie kosztuje. Dzięki profilowi zaufanemu możemy korzystać z kilkuset e-usług dostępnych na portalu www.GOV.pl. Liczba spraw urzędowych, które możemy załatwić online, stale się powiększa.Zobacz też: Ruszają testy mPrawoJazdy. Już wkrótce sporo nowości w aplikacji mObywatel
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS