Poczta ma dwie spółki technologiczne. Poczta Polska Usługi Cyfrowe zakończyła ub.r. stratą 80 mln zł z powodu nieudanego wdrożenia dwóch projektów. Druga spółka to Postdata, która miała gotowy system logistyczny, ale nie mogła go wdrożyć. Nowy zarząd przekształci PPUC w Centrum Usług Wspólnych, zaś Postdata na softwarehouse realizujący rozwój systemów na zlecenie Poczty. Nowy system logistyczny spółka zakupi gotowy na rynku.
Do końca 2027 roku firma musi wdrożyć nowy Centralny System Poczty Polskiej, podobnie jak wymienić infrastrukturę w urzędach (terminale, skanery) i serwerowni. Pilotaż już został zrobiony. Całość będzie kosztować 500 mln zł w 3 lata. Część funduszy będzie z KPO, a wkład własny mogą zastąpić inwestorzy zastępczy lub firmy leasingowe.
Nakładów potrzebuje dział logistyki, większość sortowni paczek nie ma maszyn. Zdolność przerobowa sortowni Poczty wynosi 120-150 mln paczek ocznie, a rynek jest miliardowy. – Będziemy inwestować w automaty paczkowe i do końca 2025 roku planujemy zainstalować ok 3 tys. maszyn, ale plan na 2025 rok może się zmienić – zastrzega prezes PP. Wchodzi w grę umowa z Orlenem na wykorzystanie automatów.
Czytaj więcej
Poczta planuje wejść w krajową sieć dystrybucji palet i fulfilment, co wymaga co najmniej 3-letnich planów rozwoju tych działów. Łącznie wartość inwestycji w najbliższych trzech latach będzie liczona w miliardach złotych. – Czeka nas męska rozmowa z właścicielem – przyznaje Mikosz.
Rekompensaty
Poczta Polska oczekuje także na wypłaty rekompensat dla operatora wyznaczonego, co wynika z ustawy Prawo pocztowe. Komisja Europejska dała promesę na wypłatę z budżetu państwa 749 mln zł zaliczki, która dotyczy lat 2021 i 2022. UOKiK zaznacza, że postępowanie prowadzone przed KE nie zostało jeszcze zakończone i dotyczy finansowania kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych przez operatora wyznaczonego w latach 2021-2025.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS