Trwa budowa linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach. Na jednym z jej odcinków od niedawna kursują pociągi towarowe. Powróciły tutaj po około 30 latach przerwy.
Kolejowa spółka chwali się postępami prac na linii kolejowej do lotniska. Jej budowa zaczęła się dwa lata temu, w styczniu 2021 roku. Do tej pory udało się odbudować 30-kilometrowy odcinek linii między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Powstały bezkolizyjne skrzyżowania, m.in. wiadukty kolejowe w Miasteczku Śląskim nad drogą (DW 908), nad autostradą A1 oraz w Pyrzowicach nad drogą DW 913. Od niedawna linią kolejową od strony Tarnowskich Gór do Siewierza przez Pyrzowice kursują pociągi z towarami. Tym samym, pociągi wróciły na ten odcinek linii po 30 latach. Jednocześnie, kontynuowane są prace przy budowie sieci trakcyjnej na tym odcinku. Przywrócenie ruchu pociągów towarowych na linii Tarnowskie Góry – Siewierz pozwoliło na przeniesienie frontu robót na odcinek Siewierz – Zawiercie. Wymieniany jest tu tor na odcinku 14 km i trwa budowa sieci trakcyjnej. Powstają perony w stacji Poręba i nowy przystanek Zawiercie Kądzielów. Zakończono prace na stacji Zawiercie. Powstają perony w nowej stacji Pyrzowice Lotnisko oraz na nowych przystankach Miasteczko Śląskie Centrum i Mierzęcice. Korzystnie zmieniła się stacja Siewierz, gdzie powstało lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni będą kierowali ruchem na całej linii.
Zanim pojadą tędy pociągi pasażerskie, minie jeszcze co najmniej 10 miesięcy. Efektem inwestycji będzie dojazd koleją do portu lotniczego Katowice Airport od strony Tarnowskich Gór lub Zawiercia. Jak szacują PKP Polskie Linie Kolejowe, przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska to 23 min, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie około 1h. Pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h.
Dostęp do kolei zwiększy stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Nowe perony powstaną na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie. Wszystkie perony będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Wartość zadania „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w IV kwartale 2023 roku.
Zdjęcia: Szymon Grochowski
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS