Sony w końcu zaprezentowało specyfikację PlayStation 5 i istnieją zaskakująco duże różnice między PS5 a Xbox Series X Microsoftu. Obie konsole pojawią się dopiero pod koniec roku, a my zaczynamy mieć coraz lepszy obraz priorytetów Microsoftu, jak i Sony i dostosowania urządzeń pod kątem gier nowej generacji. Sony wybrało nieco inne CPU, GPU, a nawet szybkość SSD, co może wpłynąć na sposób opracowywania gier zarówno na PS5 jak o Xbox Series X. Konsola PS5 konsola ma osiem rdzeni AMD Zen 2 opartych taktowanych zegarem 3,5 GHz każdy, podczas gdy Microsoft stawia na nieco wyżej taktowane osiem rdzeni AMD Zen 2 3,8 GHz każdy. Jednakże z symultaniczną wielowątkowością (SMT) włączoną w Xbox Series X, rdzenie procesorów Microsoftu spadają do 3,6 GHz każdy, więc różnica tutaj wydaje się stosunkowo niewielka – przynajmniej na papierze.
Poznaliśmy już specyfikację Xbox Series X i PlayStation 5. Okazuje się, że konsole w niektórych aspektach naprawdę się różnią. Która wypada lepiej?
PlayStation 5 | Xbox Series X | |
---|---|---|
CPU | 8 rdzeni Zen 2 3.5GHz (zmnienne taktowanie, SMT) |
8 rdzeni Zen 2 3.8GHz (3.6GHz z SMT) |
GPU | 10.28 TFLOPs, 36 CUs – 2.23GHz (zmienne taktowanie) |
12.16 TFLOPs, 52 CUs – 1.825GHz |
GPU |
Niestandardowe RDNA 2 ze |
Niestandardowe RDNA 2 ze sprzętowym wsparciem RT |
Pamięć | 16GB GDDR6 | 16GB GDDR6 |
Przepustowość pamięci | 448GB/s | 10GB przy 560GB/s, 6GB przy 336GB/s |
Przestrzeń na dane | Niestandardowe 825GB NVMe SSD | Niestandardowe 1TB NVMe SSD |
IO Przepustowość | 5.5GB/s (Raw), 8-9GB/s (Compressed) |
2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed) |
Karty rozszerzeń | gniazdo NVMe SSD | Karta rozszerzeń 1TB |
Wsparcie dla dysków | USB HDD | USB HDD |
Napęd optyczny | 4K UHD Blu-ray Drive | 4K UHD Blu-ray Drive |
HDMI | 2.1 (4K/120Hz, 8K, VRR) | 2.1 (4K/120Hz, 8K, VRR) |
Wsteczna kompatybilność | PlayStation 4 z ograniczeniami | Xbox, Xbox 360, Xbox One |
O ile CPU jest bardzo podobne w obu przypadkach, to GPU i SSD PS5 i Xbox Series X naprawdę się różnią. Sony zdecydowało się na niestandardowy procesor graficzny oparty na AMD RDNA 2 w PS5, który zapewnia 10,28 teraflopa mocy z 36 jednostkami obliczeniowymi działającymi z częstotliwością 2,23 GHz. Microsoft wybrał niestandardowy układ graficzny oparty również na AMD RDNA 2, jednak może on osiągnąć 12 teraflopów mocy z 52 jednostkami obliczeniowymi z zegarem 1,825 GHz każda. Sony wprowadziło zmieniające się częstotliwości zarówno w procesorze, jak i w GPU, co w przypadku standardowych PeCetów nazywałoby się trybem boost, choć w konsolach nieco się to różni. Mark Cerny, architekt systemu PS5, ujawnia, że konsola ma ustalony budżet mocy, który jest powiązany z ograniczeniami termicznymi systemu. Oznacza to, że wydajność PS5 będzie się różnić w zależności od tego, jak bardzo obciążą ją gry. Czyżby twórcy zostawiali sobie awaryjną furtkę na wypadek przegrzewania?
Sony ma nadzieję, że oferując programistom mniej jednostek obliczeniowych działających ze zmiennym (i wyższym) taktowaniem, będzie w stanie uzyskać lepszą wydajność z PS5 niż Xbox Series X. Niestety w efekcie takiego takiego podejścia, programiści będą musieli wykonać więcej pracy, aby zoptymalizować gry na PS5, bo tutaj Xbox Series X wypada lepiej. Pamięć masowa to miejsce, w którym Xbox Series X i PS5 różnią się diametralnie. Sony stworzyło imponujące rozwiązanie SSD, które zapewnia 825 GB przestrzeni dyskowej i 5,5 GB/s wydajności. Seria Xbox X zawiera niestandardowy dysk SSD NVME o pojemności 1 TB, ale jego przepustowość wynosi mniej niż połowę tego co u konkurencji, czyli 2,4 GB/s. Może to oznaczać, że czasy ładowania gier będą się znacznie różnić między PS5 i Xbox Series X, w zależności od tego, jak producenci podejdą do tematu optymalizacji.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS