Byle jak i byle gdzie
Do wyborów pozostało ponad 2 tygodnie. Jeszcze przez pewien czas będziemy więc świadkami gorącej, politycznej atmosfery wśród kandydatów do Sejmu i Senatu. Na każdym kroku „towarzyszą” nam też plakaty i banery w twarzami ubiegających się do parlamentu. Możemy zauważyć je na elewacjach budynków, murach, płotach czy barierkach. Czytelnicy zwracają nam uwagę na problem, że wiele z nich wisi w miejscu niedozwolonym.
Zgłoszenia do naszej redakcji dotyczą przede wszystkich kandydatów z rządzącej opcji politycznej, choć sami zauważamy, że wątpliwości dotyczą też plakatów opozycyjnych ugrupowań.
Zobacz także
Sprawa jest dobrze znana Straży Miejskiej w Rybniku, choć ta – jak zaznacza – nie wdaje się w politykę.
Interweniujemy w zasadzie od początku kampanii wyborczej. Żaden plakat nie został zerwany przez strażników. Zbieramy za to dokumentację i będziemy podejmowali czynności w przyszłości – wyjaśnia Dawid Błatoń, rzecznik SM Rybniku.
Bez zgody komitety mogą zapłacić kary
Straż przygotowała natomiast dla wszystkich konkretny poradnik. Już na wstępie dowiadujemy się z niego, że umieszczenie plakatu wyborczego w pasie drogowym wymaga zezwolenia zarządcy tej drogi. Dawid Błatoń wyjaśnia, że:
– To decyzja administracyjna, w której może zostać naliczona stosowna opłata za zajęcie pasa drogowego.
– Za plakat wyborczy umieszczony bez takiej zgody może zostać naliczona kara pieniężna.
– Plakaty umieszczone w pasie drogowym lub w jego sąsiedztwie, które zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego, mogą zostać usunięte
– Właścicielom posesji, na których zostały umieszczone treści wyborcze w postaci np. plakatów informujemy, że podlegają one ochronie prawnej.
Pojęcie reklamy zdefiniowano w art. 4 pkt 23 ustawy o drogach publicznych, który brzmi, cyt.: „reklama – umieszczone w polu widzenia użytkownika drogi tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe w rozumieniu art. 2 pkt 16b i 16c ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a także każdy inny nośnik informacji wizualnej, wraz z jej elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, niebędący znakiem drogowym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, ustawionym przez gminę znakiem informującym o obiektach zlokalizowanych przy drodze, w tym obiektach użyteczności publicznej, znakiem informującym o formie ochrony zabytków lub tablicą informacyjną o nazwie formy ochrony przyrody w rozumieniu art. 115 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody” – dowiadujemy się.
Zgodnie natomiast z art. 109 ustawy – Kodeks wyborczy, materiałem wyborczym jest każdy pochodzący od komitetu wyborczego upubliczniony i utrwalony przekaz informacji mający związek z zarządzonymi wyborami (§ 1). Materiały wyborcze powinny zawierać wyraźne oznaczenie komitetu wyborczego, od którego pochodzą (§ 2) oraz podlegają ochronie prawnej (§ 3).
Przepis art. 110 § 1 Kodeksu wyborczego stanowi zaś, że cyt.: „Na ścianach budynków, przystankach komunikacji publicznej, tablicach i słupach ogłoszeniowych, ogrodzeniach, latarniach, urządzeniach energetycznych i telekomunikacyjnych i innych można umieszczać plakaty i hasła wyborcze wyłącznie po uzyskaniu zgody właściciela lub zarządcy nieruchomości, obiektu albo urządzenia.”.
Plakat wyborczy, podobnie jak handlowy czy usługowy plakat reklamowy, nie jest związany z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego. Zatem jego umieszczenie w pasie drogowym, bez względu na nośnik, tj. czy jest nim urządzenie obce, czy urządzenie (obiekt) związany z zarządzeniem drogami i potrzebami ruchu, zależy od zgody zarządcy drogi – zaznacza rzecznik SM w Rybniku.
W związku z tym, umieszczenie w pasie drogowym tego typu reklam wymaga wcześniejszego uzyskania:
1. Zezwolenia zarządcy drogi na lokalizację reklam w pasie drogowym na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o drogach publicznych w drodze decyzji administracyjnej..
2. Zezwolenia zarządcy drogi na zajęcie pasa drogowego wydanego na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy o drogach publicznych w drodze decyzji administracyjnej,
Równocześnie informuję, że reklamy nie mogą być umieszczane: w obrębie oddziaływania skrzyżowania, na znakach drogowych, wiaduktach kolejowych w obrębie pasa drogowego, jak również w pasie drogowym poza obszarem zabudowanym, z wyłączeniem parkingów i miejsc obsługi podróżnych – słyszymy.
W przypadku stwierdzenia zajęcia pasa drogowego bez zezwolenia poprzez umieszczenie plakatu wyborczego, zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, karę pieniężną na podstawie art. 40 ust. 12 pkt 1 ustawy o drogach publicznych, stanowiącą dziesięciokrotność opłaty ustalanej jak przy wydawaniu zezwolenia.
Ponadto podkreślić należy, że na podstawie art. 110 § 5 Kodeksu wyborczego, cyt.: „Policja lub straż gminna jest obowiązana usuwać na koszt komitetów wyborczych plakaty i hasła wyborcze, których sposób umieszczenia może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo bezpieczeństwu mienia bądź bezpieczeństwu w ruchu drogowym – zaznacza Dawid Błatoń.
Czy właściciel może samodzielnie usunąć plakat wyborczy ze swojej posesji?
To ciekawe pytanie. Co „mówi” o tym prawo? Znajduje się tam bowiem przepis o ochronie prawnej materiałów wyborczych. To oznacza, że właściciel nieruchomości powinien wystosować do komitetu wyborczego wezwanie do natychmiastowego usunięcia plakatu wyborczego (jeśli został wywieszony bez jego zgody), może on również rościć wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z jego nieruchomości.
Czy można niszczyć plakaty wyborcze?
Traktuje o tym art. 67 Kodeksu wykroczeń:
§ 1 Kto umyślnie uszkadza lub usuwa ogłoszenie wystawione publicznie przez instytucję państwową, samorządową albo organizację społeczną lub też w inny sposób umyślnie uniemożliwia zaznajomienie się z takim ogłoszeniem, podlega karze aresztu albo grzywny.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS