A A+ A++

Na początku czerwca Rada Warszawy przyjęła pakiet zmian w stołecznej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Jedną z nich jest włączenie do strefy okolic placu Hallera na Pradze Północ. Jak zapowiadają drogowcy, płatne parkowanie zacznie obowiązywać w tym miejscu od przyszłego roku. Ogłosili także przetarg na wykonanie oznakowania i wdrożenie organizacji ruchu w tym miejscu.

Budynki mieszkalne na placu Hallera i w jego okolicach były budowane w latach 50. i 60. Nie maja więc garaży podziemnych, a ich budowniczowie nie zakładali, że w Warszawie będzie aż tyle samochodów. Z tego względu liczba miejsc postojowych jest mocno ograniczona.

Przypadki nielegalnego postoju utrudniają parkowanie mieszkańcom

Z przeprowadzonych przez Zarząd Dróg Miejskich badań wynika, że dla godzin nocnych i porannych za prawie 80 procentowej łącznej zajętości miejsc postojowych, w 75 procentach odpowiadają mieszkańcy. “Jednak gdy zaczynają się “robocze” godziny w ciągu dnia, to udział ten spada do niemal 50 procent – na rzecz osób przyjezdnych i usług – których z kolei udział jest na tyle dominujący, że mamy do czynienia z okresowym przepełnieniem obszaru – co oznacza przypadki postoju nielegalnego. Jest to sytuacja niepożądana, w szczególności, że taki stan – dominacja grup “niemieszkańców” – trwa również w godzinach “po pracy”, kiedy mieszkańcy wracają do swoich domów i szukają wolnego miejsca” – zaznaczają drogowcy.

Na podstawie tych badań, Rada Warszawy zadecydowała o objęciu tego fragmentu Pragi strefą płatnego parkowania.

Okolice placu Hallera to stosunkowo mały obszar, ograniczony od północy linią ulicy Starzyńskiego, a z pozostałych stron sąsiadujący z obecną granicą SPPN. Strefą zostanie objętych ponad dziewięć kilometrów dróg leżących na powierzchni niespełna jednego kilometra kwadratowego. Wzdłuż dróg publicznych będzie wyznaczonych blisko 1,5 tysiąca miejsc parkingowych oraz dodatkowe w strefach postoju tylko dla mieszkańców.

1,5 tysiąca miejsc parkingowych

Formalnie SPPN na nowym obszarze zacznie funkcjonować od 2 stycznia 2023 roku. Wcześniej jednak drogowcy muszą wdrożyć zatwierdzaną organizację ruchu. Będzie to polegać na wyznaczeniu 1,5 tysiąca miejsc parkingowych, nowego ronda na skrzyżowaniu ulic Szanajcy i Dąbrowszczaków oraz przemianowaniu niektórych ulic na jednokierunkowe, dzięki czemu uda się wyznaczyć więcej miejsc postojowych. 

“Liczbę miejsc postojowych po wprowadzeniu SPPN szacujemy na 1473 – 1407 wyznaczonych oraz 66 oznakowanych B-35 i przeznaczonych tylko dla mieszkańców z identyfikatorem. Trzeba przy tym mieć świadomość, że jest to wyliczenie czysto teoretyczne, bo np. przyjmujemy długość miejsca równoległego na sześć metrów (zgodnie z rozporządzeniem), gdy tymczasem auta często stoją znacznie gęściej i może się zmieścić nawet 15 procent więcej samochodów. Z tego samego powodu nie sposób jednoznacznie porównać projekt ze stanem obecnym – ponieważ dziś wyznaczonych jest około 500 miejsc, a pozostałe auta stoją na miejscach niewyznaczonych. Dodatkowo jest pewna pula aut parkujących nielegalnie, które trudno wliczać do bilansu” – przekazuje ZDM. – “Ruch jednokierunkowy wprowadzamy na ul. Brechta, Szanajcy, Darwina, Burdzińskiego, Borowskiego, Groszkowskiego, Nusbauma i Hilarowicza. Dzięki temu można na tych ulicach wyznaczyć więcej miejsc postojowych – najczęściej poprzez legalne dopuszczenie postoju, który dziś odbywa się nielegalnie (np. kosztem chodników czy blokowania przejazdu w obu kierunkach). Chcemy, aby prace zakończyły się tuż przed początkiem obowiązywania SPPN” – podkreśla ZDM.

Zmiany na Mokotowie

W tym samym czasie drogowcy planują wdrożyć nową organizację ruchu na Górnym i Dolnym Mokotowie, do linii ulic Różanej i Gagarina. Tutaj też od przyszłego roku obowiązywała będzie SPPN. Strefa powiększy się dzięki temu o kolejne 30 kilometrów dróg zajmujących blisko 5 kilometrów kwadratowych powierzchni. Znajdzie się tu niemal 5 tysięcy ogólnodostępnych miejsc postojowych oraz ponad pół tysiąca dodatkowych w strefach tylko dla mieszkańców. Obecnie przygotowujemy się do ogłoszenia postępowania na wdrożenie zmian.

Zatwierdzony przez Radę Miasta pakiet zmian w SPPN zakłada również m.in. zwaloryzowanie stawek za postój, podniesienie opłat dla nieuczciwych kierowców czy brak obowiązku umieszczania biletu za szybą.

Autor:katke/gp

tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: ZDM

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSkandal! Francuskie paliwo w rosyjskich myśliwcach
Następny artykułKiedy upał zelżeje? I czy przestanie grzmieć? Pogoda na pięć dni