Mówili o tym z podziwem. Dlaczego pivoty są ważne?
Wojciech Sobieraj: To jest tak jak z pytaniem o to, czy zmiana jest istotna. Każdy powie ci, że tak. No, ale pivot to jest coś mocniejszego i kojarzy się z niezdrowo nakręconym na zmiany CEO. Dlatego wiele osób się tego boi. Tylko że my nie mamy wyboru. Słyszymy, jak szybko zmienia się wokół nas otoczenie, technologie, trendy społeczne i geopolityka. Narzekamy, że to się dzieje za szybko. I teraz pomyślmy, że mamy przedsiębiorcę, który w tej sytuacji nie pivotuje, bo uważa, że wymyślił dobry model biznesowy i się go trzyma. Tyle że on nie przetrwa. Dlatego pytanie nie brzmi, czy robić pivoty, ale jak je robić.
No właśnie jak?
Wojciech Sobieraj: Przede wszystkim nie wolno się ich bać. Dobry CEO musi mieć odwagę brać na swoje barki odpowiedzialność za ryzyko przeprowadzania zmiany. W szybko zmieniającym się biznesie przepuszczanie nowych możliwości, jakie dają pivoty, może okazać się zabójcze. Pamiętam, jak w 2012 roku grupa menedżerów w budowanym przeze mnie Aliorze wymyśliła Alior Kantor. Pod względem funkcjonalności i technologii to był taki rodzaj Revoluta, tyle że stworzony trzy lata wcześniej, nim powstał dzisiejszy Revolut. A ja nie mogłem przekonać wtedy inwestorów i rady nadzorczej, że może warto trochę schłodzić akcję otwierania dalszych 50 oddziałów w Polsce, przez chwilę zapomnieć o wskaźnikach na następny kwartał i wszystkie siły oraz zasoby przerzucić na ekspansję Alior Kantor w Europie. Ale nie wystarczyło mi odwagi do zrobienia tak radykalnego pivotu.
Wojciech Sobieraj, założyciel i były prezes Alior Banku, były dyrektor generalny Aion Banku, były prezes Vodeno
Fot.: Jacek Prondzynski / mat. prasowy
Dobrym przykładem udanego pivotu jest Impact Clean Power Technology, jeden z trzech największych producentów baterii do autobusów w Europie, stworzony przez Bartłomieja Krasa. Ale kiedy Bartek zakładał firmę, nie myślał o bateriach, lecz o autach elektrycznych.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS