Dziewiczy lot odbył pierwszy egzemplarz samolotu F/A-18F Super Hornet Block III, który jest głęboko zmodernizowany wariantem tego samolotu pokładowego, przeznaczonym dla US Navy. Maszyna nosi numer seryjny F287 i jest jednym z dwóch samolotów, które w niebawem zostaną przekazane do Air Test and Evaluation Squadron 23 (VX-23) w celu oceny nowych rozwiązań, takich jak panoramiczny ekran dotykowy i zasobnik IRST.
Pierwszy lot odbył się 4 czerwca na lotnisku w St. Louis, przylegającym do zakładów Boeinga, z których 8 maja 2020 roku wyjechał ten pierwszy wyprodukowany F/A-18F Super Hornet Block III. Jest to zamówiony w ostatnim czasie przez US Navy wariant o znacznie podwyższonych możliwościach wykrywania celów i komunikacji, wyposażony też w spektakularne, niemal półmetrowej szerokości dotykowe ekrany wielofunkcyjne zamiast obecnie stosowanych pięciu mniejszych MFD. W ciągu kilku najbliższych tygodni mają zakończyć się próby zakładowy i dwa samoloty trafią do Air Test and Evaluation Squadron 23 (VX-23) gdzie ich oceny dokona personel marynarki wojennej.
The first flight of the next generation of #F18. Watch F287 – the first #SuperHornet Block III test jet – take to the skies. We will deliver two Block III test jets to the @USNavy in the coming weeks. pic.twitter.com/C7jHV5H6e2
— Boeing Defense (@BoeingDefense) June 4, 2020
W marcu 2019 roku US Navy zamówiła 78 samolotów Super Hornet Block III za ponad 4 mld dolarów. Planowane jest również zmodyfikowanie do tego standardu znacznej części, z obecnie eksploatowanych ponad 540 samolotów, w wersji jedno i dwumiejscowej. Zgodnie z planem, jeszcze przed końcem roku powinny rozpocząć się dostawy tych samolotów, które stanowią coś na kształt rozwiązania pomostowego w związku z opóźnieniami F-35C, ale też próbę utrzymania Super Horneta w przysłowiowej grze. Boeing nie ma zamiaru rezygnować bez walki z pozycji, jaką daje mu ponad pół tysiąca Super Hornetów i Growlerów rozlokowanych na pokładach amerykańskich lotniskowców.
Nowy Super Hornet Block III został wyposażony w wiele najnowszych rozwiązań, takich jak zmodernizowany radar AN/APG-79 z anteną AESA czy zasobnik IRST (InfraRed Search and Track) typu AN/ASG-34, który umożliwia nie tylko optoelektroniczne (a więc pasywne i niewykrywalne) namierzanie i identyfikację celów, ale również naprowadzanie na nie pocisków kierowanych powietrze-powietrze. W kabinie Super Horneta Block III zamiast obecnie stosowanych wielu małych wyświetlaczy wielofunkcyjnych zainstalowano pojedynczy, panoramiczny ekran dotykowy o wymiarach 48,3cm x 25,4cm. Rozwiązanie to zapożyczono z programu F-15X. Natomiast dzięki zastosowaniu zbiorników konforemnych na górnej powierzchni kadłuba możliwe jest zwiększenie zasięgu o około 220 km czyli o 20 do 30 minut lotu.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS