A A+ A++

Piaggio MP3 400 to złoty środek między komfortem typowym dla samochodu a zwinnością i dynamiką maksiskutera

Piaggio określa skutery linii MP3 jako gran turismo. Dlatego zdziwiłem się, gdy prezentację najnowszego MP3 400 zorganizowano w Paryżu – jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Europie. Czyżby Włochom coś się pomyliło? Rzut oka na mapę francuskiej stolicy uświadamia, czym kierowano się przy doborze miejsca. Skuter pozwala dotrzeć do dowolnego celu szybko i wygodnie – dokładnie w taki sposób, jakiego oczekujemy od gran turismo. W dodatku bez konieczności posiadania prawa jazdy kategorii A.
Kiedy startujemy spod hotelu, Paryż smaga nas falami ulewnego deszczu. Na śliskich paryskich brukach koła walczą o przyczepność, ale dzięki temu, że z przodu są dwa, MP3 400 pozwala poczuć się w deszczowej aurze niemal tak samo, jak na tradycyjnym skuterze na suchym asfalcie. Gdy na nawrotce pod pałacem wersalskim ucieka mi przód, wystarcza lekka kontra, aby skuter odzyskał stabilność – czuję, że mam spory zapas bezpieczeństwa. Przed uślizgami tylnego koła chroni seryjny system antypoślizgowy ASR, który w tych warunkach włącza się niemal przy każdym starcie. Szkoda, że robi to, po prostu dość brutalnie odcinając moc.

Fot. David Pell/DP Multimedia
Klasyczny kokpit to ukłon w stronę właścicieli samochodów, którzy stanowią sporą grupę docelową wśród nabywców modelu MP3 400.
Piaggio MP3 400Fot. David Pell/DP Multimedia
Blokada przechyłu pozwala stanąć skuterem bez konieczności podpierania się nogami. Obsługa tego systemu wymaga jednak trochę wprawy.

Porównaj: Peugeot Metropolis 400 na prawo jazdy kategorii B

Duży i ciężki maksiskuter? Niech nie zmylą cię gabaryty – MP3 400 jest zwinny jak kot.

MP3 400 – szybki i zwinny

Dynamiczny silnik o mocy 35 KM zachęca do ostrego odkręcania prawej manetki – jest żywiołowy, rzekłbym, że wręcz radosny niczym młody labrador. Czterysetka rwie do przodu jak zła, bez charakterystycznego efektu naciągniętej gumy, typowego dla skrzyni CVT. Moc jest przy tym tak łatwa do skontrolowania, że dadzą sobie z tym radę nawet początkujący. Hamulce, mimo że przy pierwszym użyciu robią wrażenie słabych, okazują się dobrze dozowalne i skuteczne.
Stanowiąca wyposażenie seryjne elektrohydrauliczna blokada prze­chyłu blokuje skuter w pionie na postoju. Po jej włączeniu nie trzeba podpierać się nogami, ale używanie tego rozwiązania wymaga wprawy. Rzecz w tym, że blokada nie prostuje pojazdu automatycznie, za to jeśli naciśniesz przycisk, jadąc w minimalnym pochyleniu, skuter zacznie skręcać w niekontrolowany sposób. Podczas ruszania blokada zwalnia się już automatycznie, co docenią niżsi kierowcy – z uwagi na szeroką kanapę, umieszczoną na wysokości 790 mm, osoby o wzroście poniżej 176 cm mogą mieć trudność z pewnym oparciem stóp o podłoże.

Piaggio MP3 400Fot. David Pell/DP Multimedia
Piaggio MP3 400Fot. David Pell/DP Multimedia
Praktyczność – dla projektantów MP3 400 ta sprawa była najważniejsza. Schowek nad kokpitem jest tego świetnym przykładem.

Zobacz także: Trójkołowa Yamaha Tricity 300 na prawo jazdy kat. B

Piaggio sposobem na korki

Mimo pozornie dużych gabarytów, MP3 400 świetnie radzi sobie we wszechobecnych paryskich korkach, sprytnie wciskając się w każdą szczelinę. Rozstaw przednich kół jest na tyle mały, że MP3 400 nie jest szerszy od klasycznych skuterów. Ten sprzęt jest jak kot – jeśli wejdzie głowa (w tym przypadku kierownica), reszta też się zmieści.
Rozpędzanie trójkołowca trwa błyskawicznie, a szeroki przód, uzupełniony przez sporą szybę, sprawia, że nie czuć prędkości. Ze wskazań komputera pokładowego skutera, który testowałem, wynikało, że ktoś jechał tym sprzętem 180 km/h… Jeśli wziąć pod uwagę spory schowek pod kanapą, opcjonalny kufer 50 l i obszerne miejsce dla pasażera, doposażone w podpórkę lędźwiową, faktycznie można uznać, że to niezłe gran turismo.

Dane techniczne PIAGGIO MP3 400

Silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą, jednocylindrowy, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder, wtrysk paliwa, katalizator.
Przeniesienie napędu: sprzęgło odśrodkowe, przekładnia CVT, napęd tylnego koła pasem.
Śr. cylindra x skok tłoka 84 x 72 mm
Pojemność skokowa 400 cm3
Moc maks. 35 KM (26 kW) przy 7000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 37,7 Nm przy 5500 obr/min
Rama: podwójna, kołyskowa, stalowa.
Zawieszenia: przód – przegubowe czworoboczne, skok 85 mm, tył – dwa amortyzatory z regulacją wstępnego napięcia sprężyny, skok 102 mm.
Hamulce: przód – dwie tarcze, śr. 258 mm, tył – jedna tarcza, śr. 240 mm, ABS.
Felgi odlewane z aluminium
Rozmiary opon p/t 2 x 110/70-13 / 140/70-14
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1560 mm
Dł. x szer. 2200 x 800 mm
Wysokość kanapy 790 mm
Masa w stanie gotowym do jazdy 257 kg
Poj. zbiornika paliwa 13,2 l
Cena 40 990 zł (41 990 zł wersja S)

MP3 400 jest wyposażony w system MIA, zapewniający integrację ze smartfonem. Dzięki niemu możesz prowadzić rozmowy telefoniczne, gromadzić informacje na temat pokonanej trasy, sprawdzać status pojazdu, a także ustalić lokalizację skutera pozostawionego na zatłoczonym parkingu. Producent obiecuje spalanie na poziomie 3,8 l/100 km. W teorii powinno to zapewnić zasięg 300 km, ale ostre traktowanie manetki gazu na bank obniży go o 1/3.
Jedno jest pewne: MP3 400 bardzo sprawnie godzi funkcje praktyczne z odrobiną frajdy i turystycznymi aspiracjami. Być może termin gran turismo jest trochę na wyrost, ale sprzęt ten jest z pewnością mistrzem w nawijaniu kilometrów po miejskiej dżungli.

Piaggio MP3 400Fot. David Pell/DP Multimedia
Masz prawko kategorii B i myślisz nad skuterem? Bierz MP3 400! Poczujesz się na nim jak w domu.
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPotrącenie 16-latki na przejściu
Następny artykułAwaria Facebooka namiastką apokalipsy, czyli jak wątła jest nasza cyfrowa cywilizacja