Piaggio MP3 400 to złoty środek między komfortem typowym dla samochodu a zwinnością i dynamiką maksiskutera
Piaggio określa skutery linii MP3 jako gran turismo. Dlatego zdziwiłem się, gdy prezentację najnowszego MP3 400 zorganizowano w Paryżu – jednym z najbardziej zakorkowanych miast w Europie. Czyżby Włochom coś się pomyliło? Rzut oka na mapę francuskiej stolicy uświadamia, czym kierowano się przy doborze miejsca. Skuter pozwala dotrzeć do dowolnego celu szybko i wygodnie – dokładnie w taki sposób, jakiego oczekujemy od gran turismo. W dodatku bez konieczności posiadania prawa jazdy kategorii A.
Kiedy startujemy spod hotelu, Paryż smaga nas falami ulewnego deszczu. Na śliskich paryskich brukach koła walczą o przyczepność, ale dzięki temu, że z przodu są dwa, MP3 400 pozwala poczuć się w deszczowej aurze niemal tak samo, jak na tradycyjnym skuterze na suchym asfalcie. Gdy na nawrotce pod pałacem wersalskim ucieka mi przód, wystarcza lekka kontra, aby skuter odzyskał stabilność – czuję, że mam spory zapas bezpieczeństwa. Przed uślizgami tylnego koła chroni seryjny system antypoślizgowy ASR, który w tych warunkach włącza się niemal przy każdym starcie. Szkoda, że robi to, po prostu dość brutalnie odcinając moc.
Fot. David Pell/DP Multimedia
|
Klasyczny kokpit to ukłon w stronę właścicieli samochodów, którzy stanowią sporą grupę docelową wśród nabywców modelu MP3 400. |
Fot. David Pell/DP Multimedia
|
Blokada przechyłu pozwala stanąć skuterem bez konieczności podpierania się nogami. Obsługa tego systemu wymaga jednak trochę wprawy. |
Porównaj: Peugeot Metropolis 400 na prawo jazdy kategorii B
Duży i ciężki maksiskuter? Niech nie zmylą cię gabaryty – MP3 400 jest zwinny jak kot.
MP3 400 – szybki i zwinny
Dynamiczny silnik o mocy 35 KM zachęca do ostrego odkręcania prawej manetki – jest żywiołowy, rzekłbym, że wręcz radosny niczym młody labrador. Czterysetka rwie do przodu jak zła, bez charakterystycznego efektu naciągniętej gumy, typowego dla skrzyni CVT. Moc jest przy tym tak łatwa do skontrolowania, że dadzą sobie z tym radę nawet początkujący. Hamulce, mimo że przy pierwszym użyciu robią wrażenie słabych, okazują się dobrze dozowalne i skuteczne.
Stanowiąca wyposażenie seryjne elektrohydrauliczna blokada przechyłu blokuje skuter w pionie na postoju. Po jej włączeniu nie trzeba podpierać się nogami, ale używanie tego rozwiązania wymaga wprawy. Rzecz w tym, że blokada nie prostuje pojazdu automatycznie, za to jeśli naciśniesz przycisk, jadąc w minimalnym pochyleniu, skuter zacznie skręcać w niekontrolowany sposób. Podczas ruszania blokada zwalnia się już automatycznie, co docenią niżsi kierowcy – z uwagi na szeroką kanapę, umieszczoną na wysokości 790 mm, osoby o wzroście poniżej 176 cm mogą mieć trudność z pewnym oparciem stóp o podłoże.
Fot. David Pell/DP Multimedia
|
Fot. David Pell/DP Multimedia
|
Praktyczność – dla projektantów MP3 400 ta sprawa była najważniejsza. Schowek nad kokpitem jest tego świetnym przykładem. |
Zobacz także: Trójkołowa Yamaha Tricity 300 na prawo jazdy kat. B
Piaggio sposobem na korki
Mimo pozornie dużych gabarytów, MP3 400 świetnie radzi sobie we wszechobecnych paryskich korkach, sprytnie wciskając się w każdą szczelinę. Rozstaw przednich kół jest na tyle mały, że MP3 400 nie jest szerszy od klasycznych skuterów. Ten sprzęt jest jak kot – jeśli wejdzie głowa (w tym przypadku kierownica), reszta też się zmieści.
Rozpędzanie trójkołowca trwa błyskawicznie, a szeroki przód, uzupełniony przez sporą szybę, sprawia, że nie czuć prędkości. Ze wskazań komputera pokładowego skutera, który testowałem, wynikało, że ktoś jechał tym sprzętem 180 km/h… Jeśli wziąć pod uwagę spory schowek pod kanapą, opcjonalny kufer 50 l i obszerne miejsce dla pasażera, doposażone w podpórkę lędźwiową, faktycznie można uznać, że to niezłe gran turismo.
Dane techniczne PIAGGIO MP3 400 |
|
Silnik: | czterosuwowy, chłodzony cieczą, jednocylindrowy, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder, wtrysk paliwa, katalizator. |
Przeniesienie napędu: | sprzęgło odśrodkowe, przekładnia CVT, napęd tylnego koła pasem. |
Śr. cylindra x skok tłoka | 84 x 72 mm |
Pojemność skokowa | 400 cm3 |
Moc maks. | 35 KM (26 kW) przy 7000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 37,7 Nm przy 5500 obr/min |
Rama: | podwójna, kołyskowa, stalowa. |
Zawieszenia: | przód – przegubowe czworoboczne, skok 85 mm, tył – dwa amortyzatory z regulacją wstępnego napięcia sprężyny, skok 102 mm. |
Hamulce: | przód – dwie tarcze, śr. 258 mm, tył – jedna tarcza, śr. 240 mm, ABS. |
Felgi | odlewane z aluminium |
Rozmiary opon p/t | 2 x 110/70-13 / 140/70-14 |
WYMIARY I MASY | |
Rozstaw osi | 1560 mm |
Dł. x szer. | 2200 x 800 mm |
Wysokość kanapy | 790 mm |
Masa w stanie gotowym do jazdy | 257 kg |
Poj. zbiornika paliwa | 13,2 l |
Cena | 40 990 zł (41 990 zł wersja S) |
MP3 400 jest wyposażony w system MIA, zapewniający integrację ze smartfonem. Dzięki niemu możesz prowadzić rozmowy telefoniczne, gromadzić informacje na temat pokonanej trasy, sprawdzać status pojazdu, a także ustalić lokalizację skutera pozostawionego na zatłoczonym parkingu. Producent obiecuje spalanie na poziomie 3,8 l/100 km. W teorii powinno to zapewnić zasięg 300 km, ale ostre traktowanie manetki gazu na bank obniży go o 1/3.
Jedno jest pewne: MP3 400 bardzo sprawnie godzi funkcje praktyczne z odrobiną frajdy i turystycznymi aspiracjami. Być może termin gran turismo jest trochę na wyrost, ale sprzęt ten jest z pewnością mistrzem w nawijaniu kilometrów po miejskiej dżungli.
Fot. David Pell/DP Multimedia
|
Masz prawko kategorii B i myślisz nad skuterem? Bierz MP3 400! Poczujesz się na nim jak w domu. |
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS