Dzięki unijnemu dofinansowaniu PKN Orlen postawi pierwsze ogólnodostępne stacje tankowania wodoru. Powstaną do 2025 roku w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile.
Na ten cel, jak poinformował koncern, otrzymał ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility.
Informując o planowanych inwestycjach PKN Orlen podkreślił, że zgodnie z przyjętą strategią wodorową, Grupa Orlen do 2030 r. otworzy ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej – w tym roku koncern uruchomił swoją pierwszą w Polsce mobilną stację w Krakowie (na bazie przyczepy), a w przyszłym roku do użytku zostaną oddane dwa obiekty: w Poznaniu i Katowicach. Początkowo tankować w nich będzie można wysokoemisyjny wodór szary.
PKN Orlen ogłaszając w środę, że “zbuduje ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile”, zaznaczył, iż “otrzymał na ten cel ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility”.
Jak wyjaśniono w informacji, nowe stacje tankowania wodoru, które powstaną w ramach przyznanego dofinansowania drugiej fazy projektu “Clean cities – hydrogen mobility in Poland”, będą przeznaczone do “zasilania środków komunikacji publicznej, samochodów osobowych, a docelowo także pojazdów ciężarowych”.
“Zgodnie z założeniami, stacje w Bielsko-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile zostaną oddane do użytku w połowie 2025 r.” – zapowiedział PKN Orlen.
Koncern oznajmił przy tym, że już w drugiej połowie 2023 r. otwarte zostaną stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach, na których budowę PKN Orlen otrzymał dofinansowanie z CEF Transport Blending Facility w ubiegłym roku, w ramach pierwszej fazy projektu “Clean cities – hydrogen mobility in Poland”.
“Będą to ogólnodostępne, całodobowe obiekty, przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu” – wyjaśnił PKN Orlen. Dodał przy tym, że planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.
W planie jest również, jak poinformował koncern, budowa stacji tankowania wodoru w Wałbrzychu.
Obecnie Orlen produkuje wyłącznie wysokoemisyjny, nieekologiczny wodór szary. Ma to się jednak zmienić. Zgodnie ze swą strategią do 2030 r. Orlen przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w wodór nisko i zeroemisyjny. W tym czasie ma powstać międzynarodowa sieć hubów wodorowych koncernu oraz sieci ponad 100 s … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS