A A+ A++

Dzięki unijnemu dofinansowaniu PKN Orlen postawi pierwsze ogólnodostępne stacje tankowania wodoru. Powstaną do 2025 roku w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile.

Na ten cel, jak poinformował koncern, otrzymał ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility.

Informując o planowanych inwestycjach PKN Orlen podkreślił, że zgodnie z przyjętą strategią wodorową, Grupa Orlen do 2030 r. otworzy ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej – w tym roku koncern uruchomił swoją pierwszą w Polsce mobilną stację w Krakowie (na bazie przyczepy), a w przyszłym roku do użytku zostaną oddane dwa obiekty: w Poznaniu i Katowicach. Początkowo tankować w nich będzie można wysokoemisyjny wodór szary.

60 mln zł z UE na 5 stacji tankowania wodoru

PKN Orlen ogłaszając w środę, że “zbuduje ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile”, zaznaczył, iż “otrzymał na ten cel ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility”.

Jak wyjaśniono w informacji, nowe stacje tankowania wodoru, które powstaną w ramach przyznanego dofinansowania drugiej fazy projektu “Clean cities – hydrogen mobility in Poland”, będą przeznaczone do “zasilania środków komunikacji publicznej, samochodów osobowych, a docelowo także pojazdów ciężarowych”.

“Zgodnie z założeniami, stacje w Bielsko-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile zostaną oddane do użytku w połowie 2025 r.” – zapowiedział PKN Orlen.

To nie pierwsze stacje tankowania wodoru Orlenu z dofinansowaniem

Koncern oznajmił przy tym, że już w drugiej połowie 2023 r. otwarte zostaną stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach, na których budowę PKN Orlen otrzymał dofinansowanie z CEF Transport Blending Facility w ubiegłym roku, w ramach pierwszej fazy projektu “Clean cities – hydrogen mobility in Poland”.

“Będą to ogólnodostępne, całodobowe obiekty, przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu” – wyjaśnił PKN Orlen. Dodał przy tym, że planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.

W planie jest również, jak poinformował koncern, budowa stacji tankowania wodoru w Wałbrzychu.

Dziś wodór od Orlenu nie jest ekologiczny

Obecnie Orlen produkuje wyłącznie wysokoemisyjny, nieekologiczny wodór szary. Ma to się jednak zmienić. Zgodnie ze swą strategią do 2030 r. Orlen przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w wodór nisko i zeroemisyjny. W tym czasie ma powstać międzynarodowa sieć hubów wodorowych koncernu oraz sieci ponad 100 s … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKoncert odwołany [ Kultura ]
Następny artykułStawiamy na młodość i kreatywność