Dwie pierwsze stacje należące do Grupy Orlen, rozpoczęły sprzedaż nowego paliwa HVO100, które pozwala ograniczyć emisję CO2 o 90 proc. Niestety chodzi o stacje na terenie Niemiec. A co z tankowaniem go w Polsce?
HVO100 dostępne jest obecnie na stacjach w Boizenburgu nad Łabą i w Achim niedaleko Bremy, a w najbliższym czasie jego sprzedaż zostanie rozszerzona o kolejne stacje w Niemczech. Koncern zapowiedział, że przygotowuje się do wprowadzenia tego paliwa do swojej oferty sprzedażowej w Czechach, gdzie również jest to możliwe prawnie.
W segmencie hurtowym w Czechach sprzedaż ruszy w pierwszym kwartale 2025 r. Paliwo HVO100 będzie dystrybuowane z terminalu Paramo w Pardubicach, gdzie obecnie trwają przygotowania. Rozważana jest także sprzedaż tego paliwa w segmencie detalicznym. W Europie biopaliwo typu HVO100 można tankować między innymi w Finlandii, Belgii, Danii, Holandii, Szwecji i na Łotwie.
Paliwo HVO100 to biopaliwo II generacji, wytwarzane z olejów roślinnych oraz odpadów przemysłu spożywczego i gastronomii, w tym zużytych olejów spożywczych, które można stosować w większości pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, bez konieczności modyfikacji. Wykorzystywanie go pozwala na redukcję CO2 w stosunku do oleju napędowego o 90 proc.
Pierwszą siecią, która wprowadziła do oferty nowe paliwo, jest szwajcarska Avia. Konkretnie mowa o stacji w Myszęcinie, w okolicy autostrady A2 niedaleko Świebodzina. Niestety, paliwo HVO100 jest dużo droższe niż klasyczny olej napędowy. Pierwsi kierowcy, którzy mieli okazję skorzystać z nowego rozwiązania, informują o cenach dochodzących do 9 zł za litr.
Orlen z kolei informuje, że trwają aktualnie prace legislacyjne, których efektem ma być określenie wymagań jakościowych dla HVO100 i objęcie go pełną kontrolą jakości prowadzoną przez inspekcję handlową. Jednocześnie w głównym zakładzie produkcyjnym koncernu w Płocku zaawansow … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS