A A+ A++

Ogumienie typu Run Flat często było i jest stosowane na pierwszy montaż w niektórych autach, ale niekoniecznie chodzi o ich podstawową cechę, czyli odporność na zniszczenie po utracie ciśnienia. Szersza wiedza na temat tych opon pozwoli zrozumieć, dlaczego naprawdę się je stosuje.

Co do zasady opony Run On Flat (to pełna, prawidłowa nazwa), dzięki specjalnej konstrukcji, umożliwiają kontynuowanie jazdy nawet po całkowitej utracie ciśnienia. Chodzi nie tyle o normalną jazdę, ile o bezpieczne dojechanie do serwisu na oponie bez powietrza, bez obaw o całkowite jej rozerwanie i zniszczenie obręczy koła.

Standardowe parametry jazdy w takiej sytuacji to prędkość nieprzekraczająca 80 km/h i dystans nie dłuższy niż 50-80 km. W warunkach europejskich pozwala to poruszać się nawet po autostradzie i dojechać do najbliższego zjazdu, miejsca obsługi podróżnych czy na stację paliw.

Również co do zasady – korzystając z opon run Flat, można się “uwolnić” od konieczności posiadania koła zapasowego, dojazdowego czy nawet zestawu naprawczego.

Dlaczego opony Run Flat tyle wytrzymają?

Opony tego typu nazywa się także “samonośnymi” z uwagi na zdolność do przenoszenia obciążeń bez udziału powietrza. Jest to możliwe ze względu na dużą sztywność i trwałość ścianek bocznych. Po ujściu powietrza cały ciężar auta utrzymują właśnie boki opony, a nie część z bieżnikiem, dlatego też podczas jazdy na tzw. kapciu to boki opony dostają w kość najbardziej i są podatne na przecięcie lub rozerwanie. To właśnie wytrzymałe boki sprawiają, że opona jest zaliczana do typu Run On Flat.

Tak naprawdę chodzi o auta sportowe

Choć możecie poczytać historie o tym, jak to można jeździć po przebiciu i o zastosowaniu tego typu ogumienia w limuzynach VIP-ów, to prawda jest taka, że kariera opon Run On Flat kończy się na samochodach sportowych (również niesportowych, ale bardzo szybkich). Dzięki dużej sztywności ścianek bocznych mają mniejszą tendencję do tzw. wykładania. Chodzi o stopień ugięcia (wykrzywienia ścianek bocznych) podczas pokonywania zakrętu. Jest to naturalna cecha każdej opony, ale im większa tendencja do tego ugięcia, tym bardziej “gumowate” w odczuciu kierowcy jest zawieszenie oraz mniejsza precyzja prowadzenia.

Mini czy BMW prowadzą się jak gokarty? Zawdzięczają to zawieszeniu odpowiedniej konstrukcji, ale wisienką na torcie czy kropką nad “i” jest właśnie fabrycznie montowane ogumienie Run Flat. To ono sprawia, że te samochody tak szybko reagują na każdy skręt oraz bez trudu znoszą kilka zmian kierunku jazdy w krótkim czasie.

Inną zaletą stosowania ogumienia Run Flat w samochodach sportowych jest zachowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa przy niskim profilu, narażonym szczególnie na przebicia czy przecięcia. Co więcej, samochody o wysokich osiągach poruszają się z reguły bardzo szybko i kiedy nastąpi przebicie przy dużej prędkości, istnieje ryzyko już nie wypadku, ale katastrofy drogowej. Tymczasem opony Run Flat tak dobrze zachowują się bez powietrza, że kierowca może wyczuć najwyżej, iż coś jest nie tak, ale nie straci panowania nad autem.

Przyjęło się, że – mając opony Run Flat – nie trzeba wozić koła zapasowego. Prawda jest jednak taka, że wiele aut sportowych ma przednie i tylne ogumienie w różnych rozmiarach. Wożenie dwóch kół zapasowych nie ma sensu, a wybór jednego rozmiaru też jest pozbawiony jakiejkolwiek logiki. I dodatkowo nie chodzi tu o to, że kierowca drogiego sportowego samochodu będzie się toczył do warsztatu, lecz o to, że dojedzie do bezpiecznego miejsca, zatrzyma się i wezwie pomoc. Niestety, zasada jest taka, że opon Run Flat się nie naprawia, a wymienia na nowe. Co dla właściciela takiego pojazdu nie jest dużym problemem. Warto też wiedzieć, że opony tego typu są z reguły o 30-40 proc. droższe od standardowych.

Czy warto kupować run flaty?

Moim zdaniem – tak, przy celowym ich stosowaniu. Na pewno nie warto się łudzić, że będziecie jechać z przebitą oponą do warsztatu i tam ją naprawiać. Kompletnie nie o to chodzi w tym typie ogumienia, a już na pewno nie o jakiekolwiek oszczędności na kole zapasowym. 

Jeśli macie samochód sportowy lub tym bardziej SUV-a w wysokich osiągach, to na pewno warto kupić opony Run Flat z uwagi na ich większą wytrzymałość, lepsze zachowanie po przebiciu przy wysokiej prędkości oraz sztywność boków, co poprawi właściwości jezdne. W niektórych modelach takie opony są montowane fabrycznie i warto to uwzględnić. Jeśli zamienicie je na zwykłe, pogorszą się właściwości jezdne, choć poprawi komfort resorowania. Trzeba też pamiętać o wyższych kosztach. Wziąć te wszystkie czynniki pod uwagę i wtedy zdecydować.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTymczasowa poczekalnia pod Urzędem Miasta
Następny artykułPo narkotykach urządzał swej partnerce piekło…