A A+ A++

Dotacja przyznana została przez Ministerstwo Kultury w ramach Funduszu Promocji Kultury. Jak informuje Joanna Dolecka, rzeczniczka OiFP – dokumentacja zawierająca koncepcję modernizacji akustyki sali głównej, kameralnej i prób orkiestry wedle planu ma być gotowa do 15 grudnia. Opera zawarła umowę w tej sprawie z firmą Manufaktura Technologiczna z Piaseczna.

Prace nad dokumentacją

Wiadomo, że opracowanie dokumentacji przebiega w czterech etapach.

I tak:

I etap obejmuje m.in. wykonanie pomiarów akustycznych w pustej sali prób orkiestry oraz pomiarów akustycznych poziomu hałasu wytwarzanego przez instalacje techniczne wraz ze wskazaniem sposobu wyciszenia sali kameralnej i głównej. Eksperci dokonają pomiarów akustycznych przed zmianą pozycji reflektorów, kurtyn akustycznych i muszli koncertowej oraz po zmianie ich ustawienia w pozycjach rekomendowanych dla trzech aranżacji sali: spektakli operowych, koncertów symfonicznych, musicali i innych wydarzeń;

II etap to przeprowadzenie pomiarów i ocen słuchowych w sali głównej i kameralnej podczas prób orkiestry, przy trzech różnych aranżacjach. Przeprowadzone zostaną również wśród muzyków badania ankietowe dotyczące jakości akustycznej sali głównej oraz sali kameralnej, a także komfortu gry na estradzie obu sal;

W III etapie opracowane zostaną wyniki badań akustycznych i ocen słuchowych wraz z wnioskami końcowymi odnoszącymi się do niezbędnych korekt dotyczących poprawy warunków akustycznych;

IV etap to opracowanie dokumentacji końcowej z uwzględnieniem wyników powyższych badań.

Problem z akustyką na widowni

Z powodu gorszej akustyki w gmachu przy Odeskiej filharmonicy głównie koncertują w znakomitej pod względem akustycznym sali przy Podleśnej. To właśnie w sali dawnej filharmonii odbywa się większość koncertów abonamentowych. Przy Odeskiej orkiestra gra koncerty filharmoniczne zazwyczaj na inaugurację bądź zakończenie sezonu oraz występuje przy prezentacji oper i musicali. 

Kilka tygodni temu podczas omawiania repertuaru na najbliższy sezon OiFP w kontekście kiepskiej akustyki dużej sali opery kierownik artystyczny Opery i Filharmonii Podlaskiej Jacek Błaszczyk mówił:

– Zgadzam się, że trzeba wiele poprawić, głównie w przypadku akustyki na widowni. Bo gdy gramy koncerty kameralne na scenie, otuleni kurtyną – muzyka brzmi fantastycznie. Musimy poprawić to, co słychać już za nią.

25 września w Operze i Filharmonii Podlaskiej pracę rozpoczęli specjaliści, którzy na próbie przed koncertem inaugurującym badali możliwości korekty brzmienia.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUrząd Miasta w Chorzowie wydłuża godziny obsługi
Następny artykułKsiądz i lekarz apelują: rozłóżmy w czasie wizyty na cmentarzach