Dotacja przyznana została przez Ministerstwo Kultury w ramach Funduszu Promocji Kultury. Jak informuje Joanna Dolecka, rzeczniczka OiFP – dokumentacja zawierająca koncepcję modernizacji akustyki sali głównej, kameralnej i prób orkiestry wedle planu ma być gotowa do 15 grudnia. Opera zawarła umowę w tej sprawie z firmą Manufaktura Technologiczna z Piaseczna.
Prace nad dokumentacją
Wiadomo, że opracowanie dokumentacji przebiega w czterech etapach.
I tak:
I etap obejmuje m.in. wykonanie pomiarów akustycznych w pustej sali prób orkiestry oraz pomiarów akustycznych poziomu hałasu wytwarzanego przez instalacje techniczne wraz ze wskazaniem sposobu wyciszenia sali kameralnej i głównej. Eksperci dokonają pomiarów akustycznych przed zmianą pozycji reflektorów, kurtyn akustycznych i muszli koncertowej oraz po zmianie ich ustawienia w pozycjach rekomendowanych dla trzech aranżacji sali: spektakli operowych, koncertów symfonicznych, musicali i innych wydarzeń;
II etap to przeprowadzenie pomiarów i ocen słuchowych w sali głównej i kameralnej podczas prób orkiestry, przy trzech różnych aranżacjach. Przeprowadzone zostaną również wśród muzyków badania ankietowe dotyczące jakości akustycznej sali głównej oraz sali kameralnej, a także komfortu gry na estradzie obu sal;
W III etapie opracowane zostaną wyniki badań akustycznych i ocen słuchowych wraz z wnioskami końcowymi odnoszącymi się do niezbędnych korekt dotyczących poprawy warunków akustycznych;
IV etap to opracowanie dokumentacji końcowej z uwzględnieniem wyników powyższych badań.
Problem z akustyką na widowni
Z powodu gorszej akustyki w gmachu przy Odeskiej filharmonicy głównie koncertują w znakomitej pod względem akustycznym sali przy Podleśnej. To właśnie w sali dawnej filharmonii odbywa się większość koncertów abonamentowych. Przy Odeskiej orkiestra gra koncerty filharmoniczne zazwyczaj na inaugurację bądź zakończenie sezonu oraz występuje przy prezentacji oper i musicali.
Kilka tygodni temu podczas omawiania repertuaru na najbliższy sezon OiFP w kontekście kiepskiej akustyki dużej sali opery kierownik artystyczny Opery i Filharmonii Podlaskiej Jacek Błaszczyk mówił:
– Zgadzam się, że trzeba wiele poprawić, głównie w przypadku akustyki na widowni. Bo gdy gramy koncerty kameralne na scenie, otuleni kurtyną – muzyka brzmi fantastycznie. Musimy poprawić to, co słychać już za nią.
25 września w Operze i Filharmonii Podlaskiej pracę rozpoczęli specjaliści, którzy na próbie przed koncertem inaugurującym badali możliwości korekty brzmienia.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS