A A+ A++

Nowe przepisy znalazły się w tzw. tarczy 3.0, czyli ustawie o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, którą uchwalono wiosną. Ustawa ta obok zmiany zasady wyboru prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej i anulowania aukcji 5G, wprowadziła także przepisy korzystne dla konsumentów w relacji z operatorami telekomunikacyjnymi.

Jak podał resort cyfryzacji, który był ich autorem, przepisy te stanowią pierwszy etap wdrożenia w Polsce dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE).

Jako jedną z ważniejszych zmian resort wymienił umożliwienie abonentom rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych w formie elektronicznej. Od poniedziałku rozwiązanie umowy z operatorem będzie możliwe zdalnie (np. mailem) bez konieczności wypełniania papierowych dokumentów i ich nadawania listem poleconym czy też złożenia ich w punkcie sprzedaży operatora.

Kolejną zmianą na rzecz konsumentów wprowadzenie nowych obowiązków informacyjnych dla operatorów.

Operator – nie później niż 30 dni przed upływem okresu, na jaki umowa została zawarta – będzie musiał poinformować o tym klienta. Dodatkowo, przed automatycznym przedłużeniem umowy operatorzy będą informować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych.

Zdaniem resortu kolejna ważna dla abonentów zmiana to wprowadzenie obowiązku przekazywania im przez operatora (co najmniej raz w roku) informacji o najkorzystniejszych oferowanych pakietach taryfowych. "Takie działanie zapewnia przejrzystość, daje możliwość porównywania ofert i wyboru takiej, która najlepiej odpowiada aktualnym potrzebom/oczekiwaniom oraz możliwościom finansowym klientów" – oceniło MC.

Nowe przepisy przewidują również wprowadzenie narzędzia monitorowania wykorzystania usług. Ma to umożliwić kontrolę abonenta nad aktualnym i faktycznym zużyciem usług, w szczególności pakietu danych w usłudze dostępu do internetu. Chodzi o to, aby klienci wiedzieli jak wysokiego rachunku się spodziewać.

Ponadto abonent w przypadku zmiany dostawcy internetu zyskuje uprawnienie do zachowania ciągłości usługi. Wyjątkiem będą sytuacje, w których jest to technicznie niemożliwe. Według resortu w praktyce będzie to działało tak jak ma to miejsce w przypadku np. przeniesienia numeru do innej sieci. Dodatkowo, jeśli przy zmianie operatora/dostawcy internetu, abonent nie będzie miał zagwarantowanej ciągłości usługi powyżej jednego dnia roboczego, będzie mógł z ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie za każdy dzień zwłoki. (PAP)

autor: Małgorzata Werner-Woś

mww/ je/

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKolejny międzynarodowy sukces uczniów z połanieckiego technikum
Następny artykułIntel Comet Lake z serii Avengers Edition ze statusem End of Life. Krótka historia limitowanych procesorów 10 generacji