A A+ A++

Ułatwione świadczenie dla krewnych ofiary wypadku, niższe koszty ubezpieczenia dla bezpiecznych kierowców i zmienione „widełki” grzywny – to tylko niektóre z nowych zapisów w kodeksie drogowym.

Jeśli doszło do celowego przestępstwa, renta zostanie przyznana najbliższym ofiary w bardziej bezproblemowy sposób, do tej pory, szczególne trudności spotkały osoby małoletnie lub niepełnosprawne, których opiekun zginął w wypadku.

Wzorem krajów zachodnich, kierowcy, którzy nie będą karani, zapłacą mniej za OC – firmy ubezpieczeniowe będą miały dostęp do CEPiK (Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców). Dzięki temu będą w stanie ocenić, czy dany kierujący może liczyć na niższe opłaty.

Zmieni się także wysokości grzywien:

Projekt przewiduje zmianę w Kodeksie wykroczeń, zakładającą w przypadku wykroczeń drogowych podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny z 5 tys. zł do 30 tys. zł. 
Zwiększona zostanie ponadto wysokość grzywny, którą nałożyć można w postępowaniu mandatowym – do  5 tys. zł, a w przypadku zbiegu wykroczeń – do  6 tys. zł.  
Jeśli kierowca opłaci mandat podczas kontroli, to wtedy jego wysokość zostanie pomniejszona o 10 proc.

Zmianie ulegną także wysokości kar za błędną postawę wobec pieszego – minimalna grzywna będzie opiewać na co najmniej 1,5 tysiąca złotych.

Jeśli kierowca przekroczy prędkość o 30 km/h (bez względu na to czy do wykroczenia doszło na terenie zabudowanym lub niezabudowanym) zapłaci za to wykroczenie co najmniej 1,5 tysiąca złotych.

Minimalna kara za nieprawidłowe zachowanie na przejazdach kolejowych również zostanie podniesiona – do dwóch tysięcy złotych.

Zaostrzeniu ulegnie także opłata za jazdę bez odpowiednich uprawnień – opłata wyniesie co najmniej tysiąc złotych.

– Koniec z pobłażliwością dla piratów drogowych. Statystki drogowe nie kłamią, wciąż na naszych drogach ginie zbyt dużo osób, każdego dnia przybywa rannych. Wypadki drogowe to nie tylko trauma poszkodowanych i ich bliskich, lecz także koszty dla gospodarki. Straty dla budżetu państwa z tytułu zdarzeń drogowych są szacowane na ponad 56 mld zł rocznie, w 2018 roku koszty te stanowiły 2,7 proc. polskiego PKB – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Oprócz tego, punkty karne będą ulegać zerowaniu po 2 latach od zapłaty kary. Pieniądze z mandatów będą z kolei przeznaczone na modernizację dróg i poprawę bezpieczeństwa na szlakach samochodowych.

Jeśli dojdzie sfałszowania zapisu tachografu, kierowca dopuszczający się takiego wykroczenia zostanie pozbawiony prawa jazdy na 3 miesiące. 

Szczegółowe omówienia nowych przepisów jest dostępne na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

Autor: Mikołaj Marcinowski

Zdjęcia: Ministerstwo Infrastruktury

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSytuacja epidemiologiczna w powiecie kłodzkim. Poniedziałek, 18 października 2021
Następny artykułCzechy M: Nieudany weekend „polskich” drużyn