A A+ A++

Od dziś, 19 października, zaczyna obowiązywać nowy kontrakt z Mobilisem. Dzięki 10-letniej umowie Kraków zyskuje nowe autobusy, wzmocnione zostały linie istniejące, powstały też nowe, m.in. na Żabiniec czy łącząca Bronowice Małe z osiedlem Podwawelskim.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

17 października, z udziałem prezydenta Aleksandra Miszalskiego, przedstawicieli Zarządu Transportu Publicznego i firmy Mobilis, zaprezentowane zostały nowe autobusy, które będą obsługiwały pasażerów komunikacji miejskiej.

Mobilis jest drugim, obok MPK SA, krakowskim przewoźnikiem, realizującym usługi przewozowe w mieście. Umowa przetargowa opiewała na blisko 1,4 mld zł i będzie obowiązywała przez 10 lat.

Nowa flota autobusów

Zmiany i wzmocnienia w komunikacji są możliwe dzięki kontraktowi, na mocy którego wzmocniona zostanie praca przewozowa oraz ponad dwukrotnie zwiększona flota pojazdów.

Łącznie podczas nowego kontraktu Mobilis będzie posiadał 151 nowych autobusów, z czego:

  • 91 autobusów przegubowych na gaz ziemny (CNG)
  • 43 autobusy standardowe na gaz ziemny (CNG)
  • 6 autobusów Midi+ na gaz ziemny (CNG)
  • 6 autobusów Mini – spalinowych Euro6
  • 5 autobusów Mini (elektrycznych)

Na ulice Krakowa wyjadą nowe autobusy, które zostały wyprodukowane w tym roku, zastępując dotychczas kursujące, wysłużone pojazdy. W większości są to autobusy nisko- i zeroemisyjne, zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG lub elektryczne. Wszystkie pojazdy posiadają klimatyzację, inteligentne systemy bezpieczeństwa, a także są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Nowa umowa, nowe połączenia

– W kampanii wyborczej dużo mówiłem o mobilności w Krakowie – by po mieście jeździło się szybko i wygodnie oraz żeby dostępność komunikacyjna była jak największa. Wiemy, że krakowianki i krakowianie narzekają najczęściej na korki, brak miejsc parkingowych, powietrze, które jeszcze nie ma takiej jakości, jakiej byśmy w pełni oczekiwali, oraz hałas. Odpowiadając na potrzeby mieszkańców i realizując moje postulaty z kampanii wyborczej, w tym jak najszybszego rozwoju komunikacji publicznej, od najbliższej soboty zwiększamy możliwości taboru krakowskiej komunikacji miejskiej. Bardzo się cieszę, bo dzięki temu będziemy mogli dostarczyć dobrą jakościowo komunikację publiczną do kolejnych miejsc Krakowa – mówi prezydent Aleksander Miszalski.

Wraz z rozpoczęciem realizacji kontraktu, uruchomione zostały dwie zupełnie nowe linie, dla których pozyskane zostały specjalnie dostosowane pojazdy o mniejszych gabarytach. Są to:

  • linia 126 z Bronowic Małych przez Mydlniki, Chełm, al. Kasztanową, Starowolską i Księcia Józefa do os. Podwawelskiego. Zupełnie nowe połączenie pomoże mieszkańcom Woli Justowskiej i Przegorzał w komunikacji między dzielnicami, w tym w dojeździe dzieci do szkół. Linia kursuje z częstotliwością co 30 minut przez wszystkie dni w tygodniu. Docelowo, po zakończeniu przebudowy ulicy Kościuszki, ZTP zakłada skierowanie linii na Salwator, co pozwoli zwiększyć jej częstotliwość do 20 minut w godzinach szczytów
  • linia 147, która zapewni połączenie osiedla Żabiniec z trasą tramwajową do Górki Narodowej i z węzłem przesiadkowym Nowy Kleparz. Autobusy jeżdżą do pętli następującymi ulicami: Lekarską, ks. Siemaszki, Jaracza, Żabiniec i Zdrową. Linia kursuje z częstotliwością co 10 minut w godzinach szczytu i co 15 minut poza, a w dni wolne co 20 minut.

Wydłużenie linii istniejących

Trasy części istniejących dotychczas linii zostały wydłużone. Zmiany dotyczą trzech połączeń, w tym:

  • linia 142 z pętli Aleja Przyjaźni do pętli Czyżyny Dworzec, co oznacza przywrócenie bezpośredniego połączenia dla mieszkańców rejonu ulicy Dąbrowskiej z centrum Nowej Huty
  • linia 163 z pętli Nowy Bieżanów Południe do pętli Miejskie Centrum Opieki, zapewniając w ten sposób bezpośredni dojazd z Nowej Huty do Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu
  • linia 193 z pętli Prądnik Czerwony do węzła przesiadkowego Górka Narodowa P+R, przywracając bezpośrednie połączenie z rejonu Górki Narodowej i osiedla Gotyk w kierunku Nowej Huty.

Obsługa nowych połączeń i dalsze wzmocnienia

Zwolnione w krakowskim MPK autobusy, z linii przekazanych do Mobilisu, nie znikną z ulic miasta. Zostaną przeznaczone do obsługi nowych połączeń i wzmocnienia istniejących:

  • wydłużona została linia 125: kursujepo nowej stałej trasie z pętli Złocień przez ulicę Domagały, Nad Drwiną, Półłanki, Botewa, Surzyckiego, Lipską, Saską, Stoczniowców, Ofiar Dąbia, aleję Pokoju, Cystersów, Mogilską, Lubicz, Rakowicką do Dworca Głównego Wschód. Linia kursuje z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza, a w dni wolne co 20 minut
  • linia 195 zastąpiła dotychczasową linię 425 na trasie: Mały Płaszów P+R – Surzyckiego, Botewa, Półłanki, Agatowa, Złocień, Agatowa, Bieżanowska, Barbary/Mała Góra, Ćwiklińskiej, Teligi, Wielicka – Rżąka. Linia kursuje co 20 minut w dni powszednie i co 40 minut w dni wolne
  • linia 148 zapewnia nowe połączenie z rejonu Małego Płaszowa przez obszar rozbudowującej się zabudowy mieszkaniowej w rejonie ulicy Myśliwskiej i Koszykarskiej z obiektami handlowymi i wystawienniczymi w Łęgu oraz dworcem w Czyżynach. Linia kursuje po trasie: Zajezdnia Płaszów – Mały Płaszów P+R, Myśliwska, Koszykarska, Nowohucka, Galicyjska, rondo Czyżyńskie – Czyżyny Dworzec z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza, a w dni wolne co 40 minut
  • linia 153 została skierowana do pętli Miejskie Centrum Opieki. Dodatkowo, wybranymi kursami obsługuje przystanek Wydział Farmaceutyczny UJ
  • wydłużona została linia 155 przez ulice Malborską, Kamieńskiego i aleję Powstańców Śląskich do dworca Podgórze SKA.

Zmiany na prośbę mieszkańców

Wzmocnienia zostały wprowadzone również w Prądniku Białym i Górce Narodowej. Oto one:

  • wydłużone zostały linie 169/469 przez ulicę Siewną i aleję 29 Listopada do dworca Górka Narodowa P+R. W kierunku powrotnym kursują przez osiedle Gotyk
  • uruchomiona została linia 317 w miejsce dotychczasowej 537, przedłużając część kursów po następującej trasie: Dworzec Główny Wschód – al. 29 Listopada, Kuźnicy Kołłątajowskiej – Witkowice/Marszowiec (co drugi kurs na dłuższej trasie). Linia kursuje z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 30 minut poza, a w dni wolne co 30 minut.

W Nowej Hucie linia 160 w dni powszednie zostanie także wydłużona z Ruszczy do pętli w Pleszowie. Rozwiązanie to poprawi zarówno ofertę przewozową dla mieszkańców Ruszczy, jak i otworzy nowe możliwości dojazdu dla pasażerów z Wadowa i Łuczanowic.

Kolejne wzmocnienia przed nami

W kolejnych tygodniach, po zakończeniu prac remontowych i przebudowaniu ulic, wprowadzone zostaną dodatkowe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Będzie to m.in.:

  • uruchomienie linii 104 po trasie: Swoszowice SKA – Forteczna, Pod Fortem – Czerwone Maki P+R
  • wydłużenie linii 105 od 4 listopada na wybranych kursach do pętli Osiedle Piastów
  • przywrócenie linii 108 na nowej trasie przez ulicę Tetmajera
  • wydłużenie linii 113 do Centrum Handlowego przy ulicy Galicyjskiej
  • skierowanie na nową trasę linii 137 z Górki Narodowej P+R przez al. 29 Listopada i ul. Opolską do Bronowic Małych i ul. Lindego.

Zarząd Transportu Publicznego zamierza również stworzyć połączenia autobusowe dla rejonu Lesiska i Łęgu oraz przez ul. Ciesielskiego oraz Życzkowskiego.

Szczegółowe zmiany w komunikacji miejskiej oraz zasady zachowania ważności biletów są dostępne na stronie internetowej ztp.krakow.pl.


pokaż metkę


Autor:

Kamil Popiela


Osoba publikująca:

Marta Müller-Reczek


Podmiot publikujący:

Wydział Komunikacji Społecznej


Data publikacji:

2024-10-17


Data aktualizacji:

2024-10-19

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRząd chce zaostrzyć kary dla kierowców. Koniec z kasowaniem punków karnych
Następny artykułRzeszów zakupi 20 autobusów napędzanych wodorem. Za pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy