A A+ A++

Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)

Wratislavia Cantans 2024 – temat Migracje

Tegorocznym mottem festiwalu muzyki oratoryjno-kantatowej są migracje. Rozumiane jako przepływ idei i ludzi, jak zwraca uwagę szef artystyczny. 

Temat festiwalu i jego konteksty to punkty wyjścia, wskazówki, inspiracje. Nie mamy zamiaru moralizować, nie mamy zapędów na uniwersytecki wykład na tematy historyczne czy społeczne. Najistotniejsza jest muzyka i ludzie, którzy ją tworzą, jako autorzy, kompozytorzy, wykonawcy.

Giovanni Antonini, szef artystyczny Festiwalu Wratislavia Cantans

Przy tej okazji Giovanni Antonini zdradził, że niedawno odkrył, iż dziadek Georga Friedricha Händla pochodził z Wrocławia.

– Valentin Händel (1583–1636) był kotlarzem, protestantem. Przeniósł się potem z Wrocławia do Halle, gdzie urodził się ojciec kompozytora, a w 1685 sam Georg Friedrich. Przeczytałem o tym w biografii Händla, już po decyzji o włączeniu dwóch jego wielkich dzieł w program festiwalu – przyznaje Maestro.

A w programie posłuchamy dwóch wielkich oratoriów wybitnego Niemca, który za ojczyznę wybrał sobie Anglię. Na inaugurację 5 września o 19.00 w NFM Maestro Antonini osobiście poprowadzi swój zespół Il Giardino Armonico i solistów (wśród nich jest rewelacyjna sopranistka Julia Leżniewa) podczas wykonania oratorium „Il trionfo del Tempo e del Disinganno”.

Natomiast 8 września o 19.00 w NFM Václav Luks i jego fantastyczna formacja Collegium i Collegium Vocale 1704 zaprezentują słynne oratorium „Izrael w Egipcie” Händla. 

Na tym nie koniec wątków Händlowskich. Andrzej Kosendiak z uczestnikami 48. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej i Orkiestrą Festiwalową przygotują arie z opery „Almira” (7 września o 12.00). 

100. rocznica urodzin Andrzeja Markowskiego, twórcy festiwalu

Specjalny koncert dedykowany będzie twórcy Festiwalu Wratislavia Cantans, wybitnemu dyrygentowi, ale też znakomitemu interpretatorowi muzyki współczesnej, Andrzejowi Markowskiemu. 12 września w Katedrze św. Marii Magdaleny wyjątkowy wieczór – Filharmonia Śląska zagra utwory  Henryka Mikołaja Góreckiego oraz specjalnie skomponowany przez Mikołaja Góreckiego utwór na 100-lecie urodzin Andrzeja Markowskiego.

– Tytuł „1944” nawiązuje do udziału Andrzeja Markowskiego w powstaniu warszawskim – tłumaczy Giovanni Antonini. 

Jean Rondeau – nareszcie posłuchamy francuskiego klawesynisty

Długo czekaliśmy na ten moment, ale przyjazd i dwa recitale (w niedzielę 8 września o 15.00 i 17.00) wybitnego francuskiego klawesynisty to wydarzenia sporej rangi. Choć sam artysta wygląda jak buntownik i przedstawiciel sceny klubowej, jest jednym z najciekawszych dziś interpretatorów muzyki dawnej, a każdy z jego albumów (m.in. z koncertami Bacha, duo z lutnistą Tomasem Dunfordem, czy z „Wariacjami Goldbergowskimi”) to propozycja nowego otwarcia, rewelacyjnie wykonana i niezwykle przemyślana wizja.  

Christoph Eschenbach – Maestro zadyryguje Brucknerem

Urodzony w Breslau w 1941 roku, po latach powrócił do rodzinnego miasta. Wcześniej jako dyrygent podczas koncertów w NFM, od września już jako szef artystyczny NFM Filharmonii Wrocławskiej (wcześniej stanowisko piastował Giancarlo Guerrero).

Zobacz również

Maestro Eschenbach 15 września o 19.00 w NFM zadyryguje we Wrocławiu dwoma utworami Antona Brucknera – III Mszą f-moll WAB 28 (tu towarzyszyć będzie Chór NFM) i Symfonią d-moll WAB 100 „Zerową”.  

Maestra – Anna Sułkowska-Migoń odkryje dla nas emigrantów

Tego wieczoru 7 września o 19.00 w Auli Leopoldyńskiej nie można przegapić. Nie tylko ze względu na repertuar (utwory tych kompozytorów, polskich, którzy tworzyli na emigracji, jak Roman Palester, Bogusław Shaeffer, Jadwiga Szajna-Lewandowska, czy Elżbieta Sikora), ale osobę dyrygentki. 

Maestra Anna Sułkowska-Migoń to zwyciężczyni niezwykle dziś prestiżowego konkursu dyrygenckiego dla kobiet La Maestra w Paryżu i laureatka Taki Alsop Conducting Fellowship. Ciągle udowadnia, że dla kobiety dyrygentura jest czymś tak samo naturalnym i koniecznym, jak dla mężczyzny. 

Zobacz również

Wratislavia Cantans – bilety w przedsprzedaży

Bilety na festiwal kosztują 10-170 zł. Kupimy je w kasie NFM lub na stronie Festiwalu Wratislavia Cantans. 

Wyprzedały się już bilety na koncerty mandolinisty Aviego Avitala, klawesynisty Jeana Rondeau i Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPolicja poluje na pijanych kierowców. Dwudniowa akcja
Następny artykułMycie przystanków i infrastruktury MPK. Akcja do połowy października